Kink in de (stroom)kabel voor de tram Utrecht – IJsselstein

De trambaan in Utrecht is sinds 27 november voorzien van een aggregaat dat voor extra energievoorziening zorgt op de bovenleiding. Vanwege een breuk van een voedingskabel is het nodig gebleken deze tijdelijke maatregel te treffen.

De trambaan tussen het Jaarbeursplein in Utrecht en de remise in Nieuwegein krijgt energie uit twee stations. Ter hoogte van een van deze stations bij de Sowetobrug aan de Muntkade in Utrecht is onlangs vanwege een kabelbreuk de energievoorziening weggevallen. Het trambedrijf van de provincie Utrecht heeft bij het voedingsstation in Park Transwijk (Kanaleneiland) een noodaggregaat geplaatst om te zorgen voor voldoende energievoorziening op de bovenleiding. Dit aggregaat is vrijdag 27 november aan het einde van de middag in werking gesteld.

Voldoende energie voor testritten
Met deze maatregel is veiliggesteld dat niet alleen trams vanaf lijn 22 voor onderhoud op normale snelheid kunnen worden overgebracht naar de remise in Nieuwegein. Er is nu ook weer voldoende energievoorziening om op dit deel van de lijn met de nieuwe trams testritten uit te voeren op de dienstregeling zodra de provincie Utrecht daarvoor de vergunning heeft gekregen.

Hinder
Om de trams op dit deel van de lijn voldoende stroom te geven, is gekozen voor een duurzame oplossing in de vorm van aggregaat dat zo is gemaakt dat het relatief weinig geluid produceert. Op de momenten dat extra stroom nodig is, vanwege de passage van trams, wordt het aggregaat ondersteund door een accu. Dit beperkt zowel geluid als energiegebruik voor deze tijdelijke maatregel.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk