Katern

Interactief

We hadden het kunnen weten. We werden gebeld door KPN – afdeling ‘aansmeren’ – met zo’n super enthousiaste teletubbie die zich na diverse cursussen zelfs nog kan verplaatsen in een al eeuwen uitgestorven diersoort.

We hadden al een internetplus bellen contract en dat konden we nu moeiteloos omzetten in een ‘all connecting internet and interactive TV plus super exchange contract.’ Met interactieve TV konden we op elk moment programma’s bekijken, en als we live zaten te kijken, konden we gewoon op de pauzeknop drukken om even te gaan plassen. Dat trok ons wel. Vooral toen de teletubbie ons overtuigend voorrekende dat het ook veel voordeliger was en dat we onze huidige TV provider met een kaartje van KPN gratis konden afserveren.

Wat ons weerhield was het installeren. We wisten allang dat het een leugen was, dat ‘een kind de was kon doen’. Vol overtuiging gingen we overstag, toen ons een gratis monteur werd beloofd. Spekkopers waren we: goedkoper, interactief kijken op HDMI niveau, gratis installatie, de teletubbie werd er zelf helemaal hyper van.

Na een week plofte er een pakketje in onze brievenbus, waar we zorgvuldig vanaf bleven. Drie weken later klonk onze bel vrolijker dan anders. Dat kwam omdat Willem – de gratis monteur – vanaf moment één ons hele huis vulde met zijn welluidende stem. Willem was ontzettend druk, mogelijk had hij op proef de Ritalin een tijdje laten staan. En Willem had nogal wat bedenkingen tegen het bedrijf, waarvoor hij werkte.

Het begon ermee, dat de kabel, die onze internetbellendoos moest verbinden met de TV veel te kort was. Gretig vroeg Willem of de teletubbie daarnaar gevraagd had. ‘Altijd hetzelfde,’ oreerde Willem, ‘ze vragen nergens naar en wij moeten het maar zien op te lossen. Ze hebben er zeker ook niet bij gezegd, dat ik er nu een devolo tussen moet zetten en dat zo’n ding 50 euro kost en dat ik me dan maar moet zien te redden met een teleurgestelde klant. Wilt u de devolo?’ We knikten, wat moesten we anders?

Het ‘kastje’ werkte niet. Willem belde een collega. ‘Ik heb hier wel geluid, maar geen beeld. Ik moet een ander kastje hebben,’ zei Willem, ‘er is iets aan de software veranderd, in uw pakketje zat het oude kastje. U mag blij zijn, dat ik in de auto een nieuw kastje heb liggen.’ We knikten, we waren heel blij. Vervolgens kreeg Willem met het nieuwe kastje wel geluid, maar geen beeld. Bellen met een collega. ‘Daar gaan we weer,’ zei Willem, zijn stem had nu het volumen van een handvol schreeuwende hooligans, ‘ze hebben zeker niet gevraagd hoe oud u televisie is, hè?’ We schudden ons hoofd.

‘Dan hebben we nu dus een probleem, want in uw Samsung zitten Philips onderdelen en die matchen niet met de software van het kastje. Maar dat kunnen we oplossen door de nieuwe software te downloaden, maar dat kan alleen als uw TV een internetaansluiting heeft.’ Na een half uur maakten wij uit de gebruiksaanwijzing op, dat wij een TV hadden zonder internetaansluiting. ‘Ai,’ zei Willem, ‘dan moet er een skartkabel tussen. Nadeel is wel, dat u dan geen HDMI kwaliteit hebt.’

We hadden trouwens ook niets meer aan onze DVD recorder, opnemen kon alleen tegen extra kosten. Had die teletubbie daar niks…Inmiddels had Willem het schuim op de kaken staan.

Per saldo: geen HDMI kwaliteit, een devolo van 50 euro, opnemen onmogelijk, terugkijken beperkt. ‘We zien ervan af,’ zeiden we koelbloedig. Willem genoot van onze doortastendheid. ‘Eindelijk eens iemand, die het niet pikt’, riep hij. ‘Dat moesten meer mensen doen.’ Meer reclame heb je niet nodig als KPN.


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk