Door in Nieuwegein bedachte app kunnen opgenomen Coronapatiënten eerder naar huis

Het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein heeft een methode ontwikkeld waardoor coronapatiënten eerder het ziekenhuis kunnen verlaten en thuis gemonitord kunnen worden. Daardoor komen ziekenhuisbedden eerder vrij. “Het kan een beddentekort voorkomen.”

“We zagen in het voorjaar het tekort aan bedden oplopen en wilden daarom een verpleegafdeling thuis creëren” vertelt Agnes Grutters, vijfdejaars co-assistent in het St. Antonius en mede-bedenker. “Op een veilige manier voor patiënten en zonder dat de huisarts extra belast wordt. Deze thuismonitoring kun je eigenlijk zien als een brug tussen het ziekenhuis en de huisarts. Een uitkomst nu het ziekenhuis weer volstroomt met Coronapatiënten: door vermindering van ligdagen zijn er sneller bedden beschikbaar en komt de reguliere zorg minder in het gedrang.”

“We monitoren sinds de afgelopen 2 weken ongeveer een hele verpleegafdeling (15 à 20) patiënten. Dat zijn patiënten die anders nu nog in het ziekenhuis hadden gelegen.  Deze nieuwe vorm van zorg past bovendien helemaal in de visie van het St. Antonius om zorg zo dicht mogelijk bij patiënten thuis aan te bieden.”

Kalle Majoor en Agnes Grutters de bedenkers van de app

Tevreden patiënten
Nog belangrijker is uiteraard hoe patiënten deze nieuwe vorm van specialistische zorg ervaren. Uit een enquête onder coronapatiënten van het St. Antonius met thuismonitoring blijkt dat 97% van zeer tevreden is over de thuismonitoring. De controle op afstand geeft een veilig gevoel. Daarnaast wordt het als prettig ervaren om te herstellen in de eigen leefomgeving, met vertrouwde mensen in de buurt. Alle gebruikers zouden deze vorm van zorg adviseren aan hun naasten.

Hoe werkt thuismonitoring?
Coronapatiënten die nog niet geheel hersteld zijn, maar wel stabiel, mogen op vrijwillige basis vervroegd met ontslag uit het ziekenhuis. Via een op maat gemaakte app geven zij dagelijks hun zuurstofsaturatie, temperatuur en klachten door. Een team van longartsen en co-assistenten beoordeelt de trend in de gegevens en neemt zo nodig contact op met de patiënt. Bij verslechtering kan de behandeling snel aangepast worden en een eventuele heropname worden voorkomen. Het medisch team is voor patiënten ook telefonisch beschikbaar voor aanvullende vragen.

Uitbreiding naar andere ziekenhuizen
Verschillende ziekenhuizen hebben al interesse getoond om er ook gebruik van te maken. Het Maasstad ziekenhuis en het UMC Utrecht zijn in de zomer ook van start gegaan. Ongeveer de helft van alle Nederlandse ziekenhuizen werkt al met de app van leverancier Luscii voor andere ziektebeelden, waardoor het inrichten van de app naar Coronazorg relatief snel kan.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk