‘De zeven beelden voor Galecop’

Overal in Nieuwegein kom je iets tegen, mensen, dieren, gebouwen, auto’s, fietsen etc. maar ook kunstwerken, Openbare Kunstwerken. Frequent zullen wij deze hier behandelen. Wie is de maker, waarom daar op die plek en wat stelt het nu voor.

Onze redactie trekt er op uit, met de camera, met een blik op het kunstwerk om u te laten genieten van kunst, thuis, van achter uw computer en ……… mocht u het zelf willen zien dan kunt u er ook heen met de kennis die u hier leest op De Digitale Stad Nieuwegein. Deze week ‘De zeven beelden voor Galecop.’ Het kunstwerk, of eigenlijk kunstwerken zijn van brons en medio 2000 opgeleverd.

De beelden gaan over ‘de mens en het water.’ Van oost naar west gaat het om een gekanteld hoofd, een bootje, een hoofd en een paar armen, een drijvende tak, een figuur van wie hoofd en handen te zien zijn die een waterkruik vasthouden, de suggestie van een lichaam onder water waarvan alleen hoofd en benen boven het water uitsteken en ten slotte een arm die uit het water omhoog komt en een bal in de hand heeft. Associaties met varen en zwemmen, maar ook met plezier liggen voor de hand.

Anne-Marie van Sprang in haar atelier

De maker van ‘De zeven beelden voor Galecop’ is de in Utrecht geboren Anne-Marie van Sprang (1960). Dat deed ze in opdracht van de gemeente Nieuwegein. De geschiedenis en de toekomst van de bewoners van Galecop moest in het werk worden verwoord. Zelf heeft de kunstenares het water en het gebruik daarvan als belangrijk element bij gekozen.

Anne-Marie van Sprang, die momenteel woont en werkt in Middelburg, laat onze redactie weten: ‘Toentertijd waren de scholen gepland aan één kant van het Stadspark van Galecop, het winkelcentrum aan de andere kant, zodat de meeste bewoners meerdere keren per dag het Stadspark het water over moesten steken. Doordat er hoogspanningsmasten in het Stadspark stonden was daar veel meer ruimte, daar waar niet dicht bij gebouwd kan worden. Het goed presenteren, de juiste plek vinden in een passende context voor mijn werk is een essentieel onderdeel van hoe het werk gelezen kan worden.’

Over de ideeën over de mens en het water heeft Anne-Marie van Sprang eerst tekeningen gemaakt, daarna de beelden op schaal. Van piepschuim vormde zij beelden, om de formaten de vorm en de precieze plek te kunnen bepalen. Samen met collega’s, en heel veel aan elkaar geknoopte waslijnen, (om de beelden over het water te kunnen verplaatsen) werden er proeven gedaan. Hoe ziet het beeld er op het water uit? Het verdubbelen door de weerspiegeling in het water van de beelden, de plaatsbepalingen ten opzichte van de verschillend gevormde wateroppervlakken. Met haar beelden wil de kunstenares het fragiele krachtig laten worden.

Van Sprang: ‘Toen bovenstaand avontuur was afgerond, gingen alle piepschuim beelden mee naar mijn atelier en daar maakte ik voor ieder beeld een standaard zodat ik goed om het beeld kon lopen, en met boetseerwas het beeld verder vormgeven. Toen de beelden af waren heb ik deze naar de bronsgieter gebracht, welke de vormen van was heeft in gevormd in zand, en ingegoten met brons.’

Op de zeven verschillende plaatsen waar de beelden in het water staan (5A t/m 5G) zijn palen in de grond gebracht om de beelden op hun plaats te kunnen houden in de veengrond. Met het vormen van de beelden is rekening gehouden met wisselende waterstanden. Zodat je b.v. wat meer arm ziet met laagwater, maar nooit ‘het onderstel van de armen.’ Een keer in de paar jaar worden de beelden grondig schoongemaakt, wat noodzakelijk is i.v.m. de weersinvloeden en vogels die nesten plaatsen in de buurt van de beelden.

Ondanks dat je ziet wat het voorstelt, ervaar de kunstenares haar werk zelf als abstract. Zij zoekt naar beelden die een actieve manier van denken, kijken en zien kunnen veroorzaken. ‘Voor mij is het als een verhaal, waarbij je steeds na een zin een punt zet. Deze punt is dan een beeld. Dan kan de volgende zin gevormd worden en kun je na een heel proces weer een punt (beeld) plaatsen’ aldus van Sprang.

Over Anne-Marie van Sprang
De in 1960 geboren Utrechtse heeft de Academie voor Beeldende Kunsten (AKI) te Enschede van 1983 tot 1986 (diploma) doorlopen. Nam deel aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht, van 1986 tot en met 1988 in de richting Mixed Media (getuigschrift). Anne-Marie van Sprang heeft haar atelier in Middelburg waar ze ook woont.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk