De nieuwe trams rijden, maar hoe zit het met het geluid?

Ruim een jaar rijden ze al op de nieuwe tramlijn, sinds januari ook op de trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid. We hebben het natuurlijk over de nieuwe trams. De afgelopen tijd bereikten ons nogal wat klachten over geluidsoverlast van deze trams. Hoe zit het daarmee? Op onze redactie krijgen we veel berichten over de herrie die de nieuwe trams maken.

Bewoners vlakbij tramlijn 60 in Utrecht en Nieuwegein hadden ruim een half jaar lang nauwelijks een tram gehoord. Totdat op 3 januari de dienstregeling inging en de nieuwe trams met vaste regelmaat hun woning passeerden. Wat sommigen vooral opviel, was een doordringend bonkend geluid. ‘De geluidshinder is een optelsom van factoren en reden voor het trambedrijf van de provincie Utrecht om hier aanvullende maatregelen op te nemen met de bedoeling om de overlast terug te brengen’ aldus Regiotram Utrecht.

Vooropgesteld: wie vlakbij een trambaan woont, moet niet denken in een oase van stilte en rust te vertoeven. Trams maken nu eenmaal geluid want de stalen wielen rollen over stalen rails. Dat levert zeker in de herfst en winter, wanneer het spoor glad en nat is, bij het optrekken en remmen van de tram slijtage aan de wielen op, wat soms zorgt voor geluidsoverlast. We noemen dit verschijnsel ook wel ‘vierkante wielen’. Het fenomeen keert jaarlijks terug en is onlosmakelijk verbonden met het spoor.

Maatregelen
Hoe snel en hoe vaak deze slijtage aan de wielen optreedt, is afhankelijk van veel factoren. Niet alleen de weersomstandigheden spelen hierbij een rol. Ook het rijgedrag van de trambestuurder is van invloed. Vanwege het toegenomen aantal klachten uit de directe omgeving zijn door het trambedrijf van de provincie onlangs extra maatregelen genomen.

Met de trambestuurders van U-OV is afgesproken om geleidelijk en beheerst te remmen, zonder daarbij de veiligheid tekort te doen. Trams met slijtage aan de wielen gaan bovendien zo snel mogelijk de werkplaats in voor onderhoud. Ook het spoor krijgt extra aandacht. Door de rails met een borstelmachine ruw te maken, krijgen de wielen van de trams meer grip op het spoor. In de tussentijd kijkt het trambedrijf ook naar mogelijke aanpassingen in het voertuig die snel kunnen worden doorgevoerd en worden geluidsmetingen gedaan om een spreekwoordelijke vinger aan de pols te houden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk