Communicatie en vrijwilligers

Het is in deze column al vaker gezegd. "Nieuwegein kiest" en ook de Wet Maatschappelijke Ondersteuning ging en gaan uit van een grotere participatie van de inwoners van onze stad in het maatschappelijk en sociale leven. Meer vrijwilligerswerk. Meer meedoen. Meer betrokkenheid met je buren, je straat en je wijk. De overheid wil terug treden uit haar moederende functie. Los uw eigen problemen veel meer zelf op. Dan gaat de overheid zich sturend en waar nodig participerend gedragen.Dat is een vak wat geleerd moet worden. Hetgeen moeilijker is dan u denkt. Hoe pak je die bestaande vrijwilligers aan zodat ze doorgaan en hoe vindt je verder nog meer vrijwilligers.De gemeente zoekt nu een beleidsadviseur/programmaleider, u ziet de implementatie komt al wat dichter bij, voor het geven van "richting en samenhang aan beleid en projecten op het terrein van Maatschappelijke Ondersteuning en Participatie / MOP." Zoiets had de VSP voor de verkiezingen onder een andere naam al eens aanbevolen, omdat het duidelijk was dat een stimulerende organisatorische begeleiding van plannen voor en met vrijwilligers belangrijk is. Dat voornemen vervolgens te voorzien van de afkorting "MOP" is een stevige misser. Nu zult u zeggen: "Het is toch maar communicatie." Ja juist dat is het belangrijkste in het hele project.Gelukkig is de advertentie voorlopig alleen als interne vacature geplaatst. Mocht het naar buiten gaan, bedenk dan eens een andere afkorting. Het vinden van een echt deskundig, op management georiënteerd persoon, voor deze functie is namelijk heel belangrijk.Hoe belangrijk de functie is van Maatschappelijke Participatie en Ondersteuning (we maken er maar MPO van) blijkt bijvoorbeeld ook uit de uitdaging van de VVD. Zij hebben dit weekend met hun leden een bijeenkomst waar gediscussieerd kan worden over het thema: "Eigen initiatief in Nieuwegein is kansloos." Nu is de VVD in principe de partij van het eigen initiatief, zelfs tot een niveau dat ze het iedereen toedenken, soms voorbij gaande aan het feit dat in de echte wereld helaas ook veel mensen zijn die geen initiatieven hebben of nemen. Dus gaat de discussie waarschijnlijk heftig tegen de stelling in.Echter de realiteit van de mensen in een straat of buurt die iets willen opzetten betreft vaak hoe je dat moet doen en waar je dat beetje ondersteuning kunt krijgen voor de eerste stappen. Het zal nog even duren voordat de gemeente in deze haar weg gevonden heeft. Want de problematiek van vrijwilligers gaat alle afdelingen van de gemeente aan. Daar adequate mee omgaan is een reusachtige taak! Begin dus maar eens met de interne marketing dan komt de communicatie vanzelf ook aan bod.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk