Christen Unie schrijft Open Brief aan onderhandelende partijen VVD, PvdA, GroenLinks en CDA

In een Open Brief aan onderhandelende partijen VVD, PvdA, GroenLinks en CDA geeft de Christen Unie in Nieuwegein haar gedachten weer over de vorming van een nieuw college in Nieuwegein. Uit de brief, die wij eerder op De Digitale Stad plaatsten en gericht was aan alle raadsleden, maakt de Christen Unie op dat de vier partijen (VVD, PvdA, GroenLinks en CDA) verder willen gaan aan minderheidscoalitie en op 8 mei met de rest van de raad willen praten over de opstelling van een strategische agenda.

Martin Monrooy

Martin Monrooy van de Christen Unie in de brief: ‘Jullie gaan er van uit de door jullie ingeslagen weg kan rekenen op steun van de gemeenteraad omdat er kennelijk geen andere opties meer zijn. De ChristenUnie kan die visie vooralsnog niet ondersteunen.’

‘Uit jullie brief blijkt dat jullie tot nu toe alleen met Lokale Vernieuwing als mogelijke 5e partner gesproken hebben. Er wordt niet gesproken over andere mogelijke 5e partners. Kunnen jullie aangeven waarom er niet bij andere partijen naar een mogelijke 5e partner gezocht wordt? Waarom zijn partijen als D66, VSP of ChristenUnie niet in beeld ter completering van het motorblok?’

‘Jullie geven aan dat jullie nu een minderheidscoalitie willen vormen. Op basis waarvan denken jullie dat deze minderheidscombinatie op steun van de gemeenteraad kan rekenen? Zouden jullie niet eerst met de gehele raad in gesprek moeten gaan en de raad moeten laten beslissen dat deze vier partijen met elkaar een minderheidscollege in elkaar kunnen gaan zetten? Voor hetzelfde geld, zou de raad kunnen beslissingen om een minderheidscollege met andere partijen samen te stellen. Het zou vervelend zijn als jullie daar pas aan het einde van jullie onderhandelingsproces achter komen.’

‘Een andere vraag is of jullie de onderhandelingen de komende twee weken voortzetten terwijl de gemeenteraad pas vanaf 8 mei kan praten over dit proces. Dat duurt wel erg lang. We zouden ook (zo nodig met behulp van moties vreemd aan de orde van de dag) aankomende donderdag in de gemeenteraad de stand van zaken in het formatieproces kunnen bespreken. Hoe kunnen jullie immers aan de slag met een coalitie akkoord als je nog niet weet hoe de thema’s van de strategische agenda er uit moeten zien?’

‘Hebben jullie nagedacht over de consequenties van een minderheidscoalitie bij de keuzes van wethouders? Een minderheidscollege is eigenlijk een zakenkabinet met ervaren bestuurders. Een minderheidscollege is geen basis voor een experiment. Deze trendbreuk vraagt dus om ervaren bestuurders die bewezen hebben te kunnen samenwerken en bruggen kunnen slaan en niet boos weglopen als ze hun zin niet krijgen.’

‘Kortom, wij roepen jullie op om veel eerder dan 8 mei met de raad in gesprek te gaan en af te tasten of jullie variant op steun van de raad kan rekenen. Want als jullie die steun ontberen, heeft doorgaan met onderhandelingen weinig zin.’ Klik hier voor de ingezonden brief.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk