Campagne voor meer mbo’ers op de fiets vandaag gestart

Ook mbo-studenten hebben sinds 2017 een studentenreisproduct, de OV-jaarkaart. Uit onderzoek blijkt dat zij in de ochtendspits 2,5 keer zo vaak het openbaar vervoer (OV) gebruiken als hbo- en wo-studenten. Deels ligt dit aan de reisafstand – mbo’ers wonen vaker thuis – maar fietsen heeft bij hen ook een slechter imago dan bij andere studenten.

ROC Midden-Nederland verzorgt met zo’n 1750 medewerkers het onderwijs voor ongeveer 18.000 studenten. Het onderwijsaanbod is ondergebracht in 13 mbo-colleges, VAVO Lyceum en bedrijfsopleidingen met locaties in Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein.

ROC-student Romme Sinon, die tijdens zijn stage bij Goedopweg aan de campagne meewerkte, daagt gedeputeerde Arne Schaddelee uit op de smoothie fiets. (Foto: Jeroen Jumelet)

Fietsen wordt vaker gezien als oncomfortabel en een beetje ouderwets. Daarbij is het OV voor hen gratis en is het voor veel studenten bovendien een gezellige ontmoetingsplaats. Maar het OV is op sommige momenten overvol. Alle reizigers hebben last van deze drukte, ook de studenten zelf. Dat kan anders. Een campagne die maandag 23 mei is afgetrapt door gedeputeerde Arne Schaddelee en campusdirecteur Eric Holtman van ROC Midden Nederland moet hier verandering in gaan brengen.

Fiets-challenge voor bewustwording en kennis
Goedopweg wil dit met de studenten zélf aanpakken. En zo werd de samenwerking gezocht met ROC Midden-Nederland waar vitaliteit en gezondheid belangrijke thema’s zijn. Studenten van de opleiding Mediavormgeving van ROC Midden-Nederland ontwikkelden met hulp van Goedopweg een campagne. Voor en door studenten dus. De campagne bestaat uit posters, social posts en een video en roept studenten op om de reeds bestaande Ikfiets-app te downloaden en mee te doen aan de speciale challenge voor mbo’ers.

Aftrap op 23 mei
Tijdens de aftrap van de campagne konden de studenten tussen 10.00 en 14.00 uur gratis hun fiets laten checken én pimpen op de locatie van ROC Midden-Nederland in Amersfoort. Ook kunnen ze een smoothie bij elkaar fietsen. De stagiaires van het ROC hebben een campagne gebouwd op wat de doelgroep, hun medestudenten, dusdanig aanspreekt dat ze hiervoor wellicht willen veranderen. Ze hebben gekozen voor het thema Toekomst en maken slim gebruik van gadgets, freebees en samen dingen doen. Door de app te downloaden en mee te doen, dingen studenten mee naar mooie prijzen, van giftcards tot een MacBook Air en van een abonnement op een sportschool tot een VanMoof E-bike. De campagne loopt van 23 mei tot 12 september 2022.

V.l.n.r. Romme Sinon (stagiair en ROC-student), René Gelens (locatiedirecteur ROC Midden-Nederland), Arne Schaddelee (gedeputeerde provincie Utrecht), Nick de Jong (lid studentenraad), Ebru Türkmen (stagiair en ROC-student) en Dorien Lathouwers (projectleider Goedopweg). (Foto: Jeroen Jumelet)

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk