Benoeming leden Bezwaarschriftencommissie

Het college heeft de leden en plaatsvervangende leden van de nieuwe Bezwaarschriftencommissie benoemd, die vanaf 16 maart van start gaat. De bezwaarschriftencommissie is een onafhankelijke commissie. De leden zijn geen werknemers of bestuurders van de gemeente Nieuwegein.

Deze commissie geeft advies over de bezwaren die worden ingediend naar aanleiding van besluiten van de raad, college en de burgemeester. Die adviezen zijn gericht aan het bevoegd orgaan (raad, college of burgemeester) die de uiteindelijke beslissing op een bezwaar nemen. De commissie geeft haar advies op grond van de inhoud van het bestreden besluit, het ingediende bezwaar en de mondelinge toelichting tijdens de hoorzitting. De Bezwaarschriftencommissie heeft drie kamers met elk een eigen specifieke deskundigheid:

De Personele kamer houdt zich bezig met bezwaarschriften door ambtenaren over hun rechtspositie. De Sociale kamer gaat over bezwaarschriften op het gebied van sociale zekerheid. De Algemene kamer behandelt al het overige, met uitzondering van belastingzaken. Bezwaarschriften op dat gebied worden afgehandeld door de heffingsambtenaar. Voorheen kende de gemeente een bezwaarschriftencommissie voor raadsbesluiten. Deze is opgegaan in de nieuwe commissie. De leden van de Bezwaarschriftencommissie zijn aangesteld voor een periode van vier jaar.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk