Dankzij kunstschilder Theo Beijaard, die de lezing verzorgde, werden de werken en het gedachtegoed van Kiefer op een zo betrokken wijze voor het voetlicht gebracht dat deze fiscinerende kunstenaar even aanwezig leek.
Het publiek in het theater van bibliotheek De Tweede Verdieping luisterde geboeid en staarde naar de gigantische objecten die Beijaard via de projector toonde. Kiefer is eigenzinnig wiens werk moeilijk is te begrijpen. Beijaard bleek dé man te zijn die licht bracht in de voor een leek schimmige motieven en verschillende begripsniveaus en -lagen die aan een object ten grondslag liggen. Bij de aanblik van een veld vol klaprozen of een jurk met op de hals een stapel boeken denk je niet meteen aan mythologie, dode lichamen en verwijzingen naar figuren uit de oude Hebreeuwse en Egyptische geschiedenis. Grootse, imposante torens gemaakt van beton, manshoge loden boeken waar je in kunt lopen om de tekst te lezen. Het beroemde – beruchte – kunstwerk dat hij in opdracht maakte voor het Rijksmuseum als reactie op de Nachtwacht van Rembrandt. Hij reageerde echter op Van Gogh. Hij maakte een drieluik van glazen vitrines van 4 meter hoog met daarin een klapstoeltje te midden van zonnebloemen. Het werk heet La Berceuse (De wiegster), net als Van Gogh’s beoogde drieluik uit 1888.
Theo Beijaard moest om 22.00 uur de lezing beëindigen: de bibliotheek werd afgesloten. Jammer, niemand zou zich hebben verveeld tot de volgende morgen 09.00 uur……
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.