Alstom gaat trams tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein onderhouden

Het onderhoud aan de trams van de provincie Utrecht wordt de komende vier jaar uitgevoerd door Alstom. Het contract bevat twee verlengingsopties van drie en twee jaar. Het gaat om onderhoud en reparaties aan de nieuwe trams die als eerste gaan rijden op de nieuwe lijn tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park, maar ook om de trams die sinds 1983 rijden op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Het contract is op 28 november getekend door Anneke Knol- van Leeuwen, algemeen directeur provincie Utrecht, en Bernard Belvaux, managing director Alstom Benelux. Alstom is op basis van prijs en kwaliteit als beste partij uit de bus gekomen. Daarbij heeft de provincie Utrecht gekeken naar kwaliteitsborging, het implementatieplan voor het onderhoud aan de trams, samenwerking met de opdrachtgever en overige partijen evenals het opleidingsplan van de trammonteurs.

TYPE TRAMS
Alstom komt op een belangrijk moment aan boord bij het Utrechtse trambedrijf. Sinds 2016 zijn 27 nieuwe Urbos 100 trams binnengekomen van leverancier CAF uit Spanje. Deze zijn inmiddels allemaal door de provincie Utrecht geaccepteerd en staan klaar om vanaf 16 december reizigers te vervoeren op de nieuwe tramlijn in Utrecht. CAF levert ook een tweede serie Urbos 100 trams van 41 meter lengte, die vanaf medio 2020 de verouderde SIG trams vervangen. Beide typen trams zullen door Alstom worden onderhouden.

NIEUWE ROLVERDELING
Gezien de investeringen in het tramsysteem en de schaalsprong die daarmee is gemoeid, kiest de provincie Utrecht als opdrachtgever ervoor meer regie op het onderhoudsproces van de trams te zetten. Zij gaat zelf het beheer uitvoeren en stelt vanuit deze rol bijvoorbeeld zelf het onderhoudsplan op, evenals rapportages over het functioneren van de trams en initieert in de toekomst eventuele aanpassingen aan de vloot. De provincie verzorgt ook zelf de inkoop, het voorraadbeheer en de werkvoorbereiding. Alstom zal als uitvoerende partij gebruik maken van een onderhoudsmanagement systeem dat door het trambedrijf van de provincie beschikbaar wordt gesteld. Verder richt Alstom een dubbele storingsdienst in die binnen 30 minuten ter plaatse kan zijn bij een gestrande tram.

WERKZAAMHEDEN
De werkzaamheden bestaan uit preventief, voorspellend en correctief onderhoud en optioneel licht schadeherstel. De trams die onderhouden worden, rijden gemiddeld 70 tot 90 duizend kilometer per jaar. De provincie Utrecht stelt voor het onderhoud een nieuwe werkplaats beschikbaar met extra werksporen, nieuwe installaties en magazijn met daarbij een uitgebreid en vernieuwd rangeerterrein.

ALSTOM
Alstom levert wereldwijd materieel en diensten aan de spoorsector, zoals beveiligingssystemen, treinen, metro’s en trams. Alstom is in vele landen actief als onderhoudspartner en heeft nu ongeveer 1.300 voertuigen en 6.300 km spoor in dagelijks onderhoud. Het is voor het eerst dat Alstom met een Nederlandse opdrachtgever een contract heeft afgesloten voor al het onderhoud van trams. Alstom heeft een breed pakket aan kennis en innovaties op het vlak van onderhoud dat in de samenwerking met de provincie Utrecht zal worden ingezet om de best mogelijke prestatie naar de reizigers te bieden. Gericht op duurzame mobiliteit heeft Alstom in de afgelopen jaren meerdere innovaties op de markt gezet, zoals een trein die op waterstof rijdt. In Nederland is Alstom gevestigd met een hoofdkantoor in Utrecht en een vestiging in Ridderkerk (modernisering en service activiteiten).

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk