Katern

A27 krijgt een afslag Nieuwegein

Op 12 november hebben Rijkswaterstaat en gemeente Nieuwegein een aanvullende overeenkomst voor de aansluiting van Nieuwegein op de A27 ondertekend. Deze overeenkomst was nodig omdat er sinds de vorige overeenkomst uit 1989 veel is veranderd. In de toekomst wordt Nieuwegein ook vanuit het oosten (van de A27) ontsloten. Hiermee wordt met name een goede bereikbaarheid van het geplande (verkeersintensieve) bedrijvenpark Het Klooster gewaarborgd. Tevens houdt deze aanvullende overeenkomst rekening met toekomstige verkeersontwikkelingen op en rond de A27. De eerste automobilisten rijden vanaf de zomer van 2003 over de nieuwe aansluiting.

Namens Rijkswaterstaat tekende ir. I. de Boer (Hoofdingenieur Directeur) en namens gemeente Nieuwegein tekende burgemeester De Vos.

De veranderingen sinds 1989 hebben ertoe geleid dat het oorspronkelijke contract op onderdelen moest worden aangevuld c.q. aangepast om nog van toepassing te kunnen zijn voor de huidige omstandigheden. Zo houdt Rijkswaterstaat inmiddels rekening met een toekomstige uitbreiding van de A27 tot een weg met 2×4 of 4×2 rijstroken. Dit is mede ingegeven door het feit dat een extra aansluiting ook de kans op files vergroot.

De uitvoering is in 1998 gestart met het aanbrengen van grote hoeveelheden zand voor de op- en afritten en de Kloosterweg, de verbinding tussen de aansluiting en de Beatrixsluizen. Volgend jaar wordt begonnen met de uitvoering van de nieuwe brug over het Lekkanaal en het viaduct over de A27.


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk