Scholieren uit Nieuwegein scoren met geurzakjes voor sportspullen

Vier leerlingen van het Cals College in Nieuwegein zijn vandaag tweede geworden in de competitie Junior Company van het Jaar 2021 in de categorie havo/vwo. De scholieren bemachtigden deze plek met hun bedrijf Scentivate. Junior Company van het Jaar is een landelijke prijs die jaarlijks door stichting Jong Ondernemen wordt uitgereikt aan de beste bedrijfjes van middelbare scholieren.

Scentivate bestaat uit vier jonge ondernemers van 17 en 19 jaar. Het team heeft een oplossing bedacht voor vieze geurtjes in sportschoenen, -tassen en -materialen. Ze bedachten een twee-stappensysteem. Stap 1 is een zakje met een vulling van houtskool dat vieze geurtjes uit bijvoorbeeld sportschoenen weghaalt. Na een paar uur haal je het zakje eruit en vervang je het door stap 2. Dit is een zakje rijst gemengd met oliën en gedroogde bloemen. Dit brengt een frisse geur terug. De geurzakjes maken ze zelf en de inhoud is 100% natuurlijk afbreekbaar.

“Het product is toepasbaar in de hele wereld. Heel goed bedacht en we waren erg onder de indruk van jullie financiële onderbouwing. De samenwerking is ook heel goed. Dit product kun je aan consumenten verkopen. Denk eens na over partnerships met bedrijven. Daar liggen mooie kansen”, aldus jurylid Erik Uljee.

De havo/vwo jury bestond uit Erik Uljee (FedEx), Margriet Timmerman (New Edition Stationery) en Daan van der Lecq (Bucqle).

Fotobijschrift: Scentivate is tweede geworden in de categorie havo/vwo en viert dit met confetti. Op het podium staan v.l.n.r. dagvoorzitter Ingrid Jansen en juryleden Erik Uljee, Margriet Timmerman en Daan van der Lecq. Foto: Eva Leget

Programma Junior Company
Het afgelopen schooljaar deden ruim 2500 jonge ondernemers van het vmbo, havo en vwo mee aan het ondernemerschapsprogramma Junior Company van stichting Jong Ondernemen. Tijdens dit programma richten leerlingen in teamverband een eigen bedrijf op en runnen dit een schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen hun doelgroep, brainstormen over hun product of dienst, schrijven een ondernemingsplan, vergaren startkapitaal en ze gaan ook écht verkopen. Een onderdeel van het programma is de competitie Junior Company van het Jaar, hét hoogtepunt van het jaar ondernemen op school.

Na een online voorronde waarin de jonge ondernemers een pitchvideo en pitch deck inleverden, werden twaalf companies (6 in de categorie vmbo en 6 in de categorie havo/vwo) geselecteerd die mee mochten doen aan de finale die vanwege het coronavirus online plaatsvond. Tijdens de finale presenteerden de jonge ondernemers zich aan een deskundige jury, die vanuit een studio van B. Amsterdam de pitches live volgde. De opdracht had als titel ‘3 minutes to shine’, dus de teams kregen drie minuten om hun bedrijf en product of dienst zo creatief mogelijk te pitchen aan de jury. Alle deelnemers, docenten, begeleiders, familie & vrienden konden via een livestream de finale volgen die werd gepresenteerd door Ingrid Jansen.

Begin dit jaar waren leerlingen van het Cals College in Nieuwegein ook al succesvol met  portemonneetjes van oude spijkerbroeken. Met dit idee wonnen de vier leerlingen de titel Junior Company van het Jaar 2020 (havo/vwo).

‘KOM OP! Peptalkshow’ met Sinniwavi en Flip Noorman

In de Nieuwegeinse ‘KOM OP! peptalkshow’ gaat theatermaker Oscar Kocken (bekend van o.a. Spijkers Met Koppen) op zoek naar wat er écht speelt en leeft in en rondom Nieuwegein. Blijf op de hoogte van de Nieuwegeinse verhalen en maak kennis met bijzondere inwoners uit de stad. Bekende en onbekende Nieuwegeiners schuiven aan en brengen hun inspirerende verhalen voor het voetlicht. KOM lekker bij na het shoppen op de markt, elke laatste zaterdag van de maand om 16.00 uur, live vanuit de kleine zaal. Zaterdag 24 april aanstaande is er weer een aflevering die online is te volgen.

In deze aflevering zijn onder anderen oprichter van About / Blancmusic Dimitri Djollo en ‘upcoming’ artiest SiNNiWAVi te gast. Zij vertellen over hun muziekstudio in Schansen-Zuid en de inspirerende plek die het is voor jonge muzikanten uit Fokkesteeg.

Krijn Maartens praat ons bij over het voedselbos De Middengaarde dat op dit moment aangelegd wordt en het maatschappelijk en sociaal belang hiervan. Speciaal voor mensen in vitale beroepen wordt er een volledig verzorgd weekendje uit georganiseerd.

Corrie van de Kant is een van de eerste bewoners van Hoog Zandveld en heeft de opbouw van Nieuwegein van het begin af meegemaakt. Nairuz Al Zoubi is vanuit Syrië, via het AZC, in Nieuwegein gekomen. Zij vertellen beiden over wonen in Nieuwegein. Flip Noorman zou afgelopen maand in DE KOM hebben gestaan met zijn voorstelling ‘Amor Fati’, maar zorgt in plaats daarvan voor een online muzikale versnapering.

Bekijk zaterdag 24 april om 16.00 hier de livestream van de ‘Peptalkshow met Sinniwavi en Flip Noorman.

Avond van de raad op 22 april met dialoog college en raad over afwegingskader aardwarmte

Op donderdag 22 april is er weer een digitale Avond van de Raad. U bent daarbij online van harte welkom om 20:00 uur. De volgende onderwerpen staan onder andere op de agenda:

Zaal 008:

• Dialoog college met raad: afwegingskader aardwarmte (20.15 uur)

Het college wil in gesprek gaan met de raad, stad, experts en overige stakeholders om gezamenlijk te komen tot een nadere invulling van het afwegingskader aardwarmte met indicatoren en criteria. Daarmee wordt ook uitvoering gegeven aan het amendement A96 van 28 januari jongstleden in de raadsvergadering. De raad heeft toen gesproken over het afwegingskader en unaniem ingestemd met het amendement om het afwegingskader nader uit te werken met raad, bewoners en experts. Doel van de dialoog is om in gesprek concrete, meetbare indicatoren uit te werken om de afwegingscriteria beter te kunnen toepassen in de besluitvorming.

• Intermezzo: Buurtsafari Muntenbuurt
• Te bekijken via www.nieuwegeinseraad.live/stream2

Tot slot
Klik hier voor de volledige agenda en alle vergaderstukken van de Zaal 008.

Samen werken aan een ’Natuurbestendige Stad’

Nieuwegein werkt samen met haar inwoners en ondernemers aan een ‘Natuurbestendige Stad.’ Een stad die goed tegen veel regen in korte tijd en lange hittegolven kan. In Nieuwegein wonen we een stad met veel groen, wat prettig is tegen de hitte en regenwater goed kan verwerken, maar ook met hier en daar behoorlijk wat beton. Op sommige plekken kan het daardoor erg warm en droog zijn en af en toe hebben bewoners wateroverlast.

De gemeente Nieuwegein: ‘Om dat op te lossen en de stad voor te bereiden op verdere klimaatverandering, vervangen we zoveel mogelijk beton en steen voor groen en leggen we plekken aan waar water naartoe kan om bewaard te worden voor droge tijden. Samen met inwoners vergroenen we hun eigen huis en tuin. Inwoners met een mooi idee om onze stad klimaatbestendiger te maken helpen we natuurlijk graag!’ Voor meer inspiratie: bekijk het digitale inspiratieboek met mooie ideeën voor onze stad.

Samen gaan we de uitdaging aan om onze omgeving Klimaatklaar te maken. Zoals je op deze website ziet, kun je al met simpele oplossingen bijdragen aan het terugdringen van wateroverlast, droogte en hittestress en aan het verbeteren van de biodiversiteit in jouw omgeving.

Het is goed te weten dat gemeenten samen met waterorganisaties allerlei maatregelen nemen om overlast in jouw omgeving te voorkomen. Zij kunnen de overlast niet alleen oplossen. Alleen met jouw hulp maken we het verschil! Bekijk op de pagina van jouw gemeente welke specifieke richtlijnen in jouw buurt gelden, waar je terecht kunt voor vragen en advies én of er subsidieregelingen zijn.

Aanpassing voor regentonnen en groene daken
Het afgelopen jaar zijn veel bewoners aan de slag gegaan met groene daken en regentonnen. Een goede zaak, maar voor het waterschap ook aanleiding om de subsidie voor deze activiteiten te wijzigen: voor groene daken en regentonnen kun je dit jaar een subsidie aanvragen voor ten hoogste 30% van de kosten. Op die manier kunnen ook andere initiatieven van de regeling blijven profiteren.

Subsidieregeling van het waterschap
Jouw waterschap, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden, subsidieert projecten die zorgen voor het vergroten van het waterbewustzijn en duurzaam waterbeheer (is het totaal aan activiteiten die tot doel hebben om het grond- en oppervlaktewater zo goed mogelijk te beheren) in jouw waterschapsgebied. Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling Blauwe Bewonersinitiatieven.

Subsidie Blauwe Bewonersinitiatieven
Met de subsidie voor duurzaam waterbeheer en waterbewustzijn wil Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden waterbeheer beter zichtbaar maken. 60% van ons werkgebied staat zonder dijken en gemalen onder water, maar daarvan zijn veel mensen zich niet bewust. Ook moeten we ons voorbereiden op het veranderende klimaat: langere perioden van droogte en hitte, afgewisseld door hevige piekbuien. Dat vraagt actie, en niet alleen van het waterschap!

Hoogheemraad Bernard de Jong: ‘De subsidieregeling is een succes. In 2020 was het beschikbare bedrag van € 100.000,= al voor het eind van het jaar uitgegeven. Het is zo bijzonder om te zien hoeveel inwoners en organisaties bezig zijn met water in hun leefomgeving. Het is niet alleen nodig om in actie te komen, maar vooral ook heel erg leuk om je buurt, samen met anderen, watervriendelijker te maken!’

De enorme opkomst van het CBD aanbod

Booming business, zo kun je de enorme opkomst van het CBD aanbod het beste omschrijven. De afkorting van CBD is cannabidiol. In de cannabisplant zitten verschillende stoffen. Cannabidiol is één van de 104 stoffen uit de hennep. Er zijn twee interessante stoffen, waarvan CBD er één is. De andere stof is THC. THC zorgt voor een high gevoel. Je kunt zeggen dat CBD het broertje is van THC.

Terugkeer
Sinds enkele jaren zijn producten op basis van CBD legaal te verkrijgen. Het is nog steeds wachten op de toelating om ook THC, de psychoactieve stof in cannabis, vrij te mogen gebruiken.

De enorme opkomst van het CBD aanbod is vooral te wijten aan het feit dat steeds meer mensen kiezen voor natuurproducten, vooral wanneer het gaat om welzijn en gezondheid. Zowel de farmaceutische als de voedingsindustrie maakten het de laatste jaren erg bont.

De bijwerkingen van medicijnen zijn vaak erger dan de kwaal zelf en heel wat medicatie blijkt ook gewoon niet te werken. Gezonde voeding is duurder dan junkfood en de voedingswaarde van onze dagelijkse kost is nog een fractie van wat het ooit was.

Enorm aanbod
CBD of Cannabidiol producten kun je tegenwoordig, wereldwijd, in heel wat winkels en webwinkels zoals Prohemp.nl aanschaffen. Maar ook de verscheidenheid is ontzettend groot geworden. Waar het oorspronkelijk enkel ging om CBD-olie en/of pasta, heb je nu tal van toepassingen die deze niet psychoactieve stof bevatten.

Pleisters tegen pijn, lippenbalsem, toiletzeep, shampoo en andere haarverzorgingsproducten, crèmes, thee en zo meer, gaan als zoete broodjes over de toonbanken.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze legale CBD-shops als paddenstoelen uit de grond rijzen. Een product dat 333% meer omzet kent, in vergelijking met andere jaren, is voor vele handelaren dan ook een reden om op de kar te springen.

Steeds vaker hoor je mensen vertellen over hun positieve ervaringen met CBD producten en, zoals altijd, doet mond aan mond reclame ook hier zijn werk.

Kerstpakketten 2021 wederom populair; Steuntje in de rug of reden voor een feest

Het afgelopen jaar waren de kerstpakketten belangrijker dan ooit, dit was ook terug te zien in het aantal en de grootte van de verkochte kerstpakketten. Werkgevers gaven hun personeelsleden door middel van kerstpakketten een lichtpunt en extra steuntje in de rug na een jaar wat voor vele erg moeilijk was. Dit was terug te zien in de verkoopsnelheid en drukte op de kerstpakket markt.

Helaas is de situatie op dit moment nog niet verbeterd, de lock down is nog in volle gang bezig dus iets leuks doen zit er op dit moment nog niet in. De kans dat de pandemie nog bezig is in december 2021 wordt gelukkig steeds kleiner, maar helemaal 0% is het op dit moment niet. Toch houden wij niet van deze negativiteit en gaan we er vanuit dat er in december 2021 weer veel mogelijk is, ook met betrekking tot de kerstpakketten.

Welk kerstpakketten worden populair?
De trends en ontwikkelingen op het gebied van kerstpakketten in 2021 hebben veel overlap met die van vorig jaar. Een trend die al enkele jaren speelt en ook in 2021 weer voorbij komt is die van duurzaamheid, mensen gaan steeds bewuster om met het milieu en verminderen bijvoorbeeld het gebruik van plastic. Upcycling is een begrip dat wellicht nog niet zo bekend is, dit is namelijk het gebruik maken van verpakkingen die na het recyclen voor een ander doel gebruikt kunnen worden.

Naast duurzame producten kiezen ook steeds meer werknemers voor een kerstpakket met lokale producten onder het mom van ‘support the locals’. De producten in deze kerstpakketten komen bijvoorbeeld van het land van lokale boeren, of er wordt een cadeaubon van de plaatselijke horecazaak toegevoegd. Lokale producten toevoegen aan een kerstpakket zorgt voor een persoonlijke tint, wat personeelsleden vaak weten te waarderen. Aldus Janneke van de kerstpakket afdeling van Kerstpakketwebshop.nl.

Het oog wil ook wat
Naast de inhoud van de kerstpakketten is ook de buitenkant onderworpen aan trends, het oog wil immers ook wat en wat is er nu een betere promotie voor een bedrijf dan tientallen werknemers die het kerstpakket op sociale media delen met vele vrienden. Kerstpakketten in 2021 moeten (felle) kleuren bevatten die er uitspringen, een pakkende en chique kleurencombinatie is bijvoorbeeld zwart en goud. De eigen kleuren van het bedrijf doen het overigens ook altijd goed omdat dit zorgt voor een persoonlijke tint.

Of we in december 2021 een extra steuntje in de rug nodig hebben of feest kunnen vieren blijft nog even spannend. Met een kerstpakket voor je personeelsleden kun je echter bijna niet de mist in gaan, een duurzaam kerstpakket met lokale producten zorgt hoe dan ook voor een lach op het gezicht van de medewerkers.