“Voor wat, hoort wat…….!!”

“…OZB, sluitpost of beleidspost” “Nederlanders benne zunig” is een vaak gebezigd gezegde; ook vertonen zij “Calvinistische trekjes”; maw. geld uitgeven desnoods, maar liever sparen. Op zich Nederlandse karakteristieken, die op zich niet verkeerd zijn, maar ondernemende geesten toch te vaak dwarsbomen. “Je nek uitsteken”, zeker boven het maaiveld, is ook een levensgevaarlijke actie in ons platteland, maar toch vindt D66 Nieuwegein, dat in onze gemeentelijke politieke arena het O-woord gebezigd mag en moet worden. Wij staan niet te juichen, zoals de “Vereniging Eigen Huis”en andere belangenverenigingen, omdat de OZB slechts met 1 ½ á 2 % stijgt; wij juichen pas als er een door bevolking breed gedragen beleid wordt uitgevoerd door College en Raad. Voor ons zijn de OZB inkomsten geen sluitpost, maar een beleidspost. Sociaalliberale politiek doe je met je verstand, ervaring en hart; daar kunnen conservatieve partijen zoals de SP & VVD een puntje aan zuigen “…tijd voor echte keuzes” Tijdens de laaatste eeuwwisseling werd Nieuwegein met de College-actie “Ruimte Maken” geconfronteerd. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2000-2004 was geconstateerd, dat het meerjarenperspectief een negatief en onvolledig beeld gaf. Hieruit vloeide een taakstelling van € 6,6 miljoen voort. Dit zou moeten worden opgelost via vier elementen; te weten een ombuigingsprogramma ad € 4 miljoen, een verbetering van de budgetdiscipline, een onderzoek naar de mogelijkheden van inkomstenverhoging en een herstructurering van financieel beleid. Deze laatste twee punten leidden ondermeer tot de beslissing om de beklemde algemene reserves in 25 jaar gedeeltelijke af te bouwen, wat een jaarlijkse opbrengst ad € 2,6 miljoen zou genereren.. De inkt van deze actie was nog niet droog of wij werden getrakteerd met “Nieuwegein Kiest”; een in een verkeerde titel verpakte bezuinigingsoperatie, die in tegenstelling tot “Ruimte Maken” niet breed werd gedragen door de Raad. De huidige wethouder van Financien noemde onlangs niet voor niets een aantal van die bezuinigingen onbezonnen. Bij het terugkijken op al deze acties concludeert D66, dat het versterken van de budgetdiscipline en het organiseren van een professionele Planning en Controlcyclus de grote winst is geweest, naast het groeiende bewustzijn, dat de bomen niet tot in de hemel groeien; zelfs in Nieuwegein niet. Wij kunnen nu beter plannen en calculeren, hetgeen ook blijkt uit de huidige Najaarsnota; dat betekent ook beter risico inschatten. Daarnaast beschikken wij nu over een efficiënt werkend ambtenarenapparaat, dat tegen kostendekkende tarieven service aan onze burgers biedt. En last but not least; de financiële structurele situatie in Nieuwegein ontwikkelt zich niet zo negatief als menig College deed voorkomen. Onze wethouders Financiën, ondersteund door de zo oer-Hollandse afdeling Financien van de gemeente Nieuwegein, hebben altijd de donkere wolken aan de horizon gezien en zagen zelden de zon schijnen. Daarom is er nu tijd om echte keuzes te maken en staan wij niet met de rug tegen de muur om tot onbezonnen daden te worden gedwongen. Géén tweede “Ruimte Maken”, maar nu “Ruimte Nemen”. Laten wij de burgers nu eens echt kiezen; daar is nu tijd en financiële ruimte voor. Verspil géén tijd aan een bij Nieuwegein Kiest opgelegde bezuiniging ad € 130.000,- met betrekking tot de sportaccommodaties, maar maak echt beleid. “…D66 Nieuwegein vindt, dat….!!.” het stokpaardje van haar algemene beschouwing in 2004 weer van stal gehaald mag worden. Laat de burgers nu eens echt kiezen met de daarbij behorende financiële lastendruk. Het D66 drieluik bestaat uit een keuze voor een bruisende stad (bv: een uitdagende binnenstad en Lekboulevard, renovatie bedrijventerreinen, De Kom+, zwembaden en een goed sociaal vangnet), een levendige stad (het huidige versoberde OOB, beperkte handhaving sportaccommodaties etc.) en tenslotte de sobere stad ( geen stadhuis, maar slechts een servicebalie in de binnenstad, afbouw wijkcentra, wijknetwerken en sportaccommodaties, minimale uitvoering WMO etc.) Stel dat de bruisende variant met veel gewenste service door en voor de burgers € 2,5 miljoen extra per jaar kost, de levendige variant kan met € 1 miljoen extra lasten per jaar vooruit en de sobere variant kan uit de huidige financiële ruimte betaald worden of kan zelfs met minder geld toe; dan zou dit voor de burgers dus een verhoging van de OZB betekenen bij een keuze voor de bruisende of levendige variant. Een beleidspost en géén sluitpost. De OZB (gezinnen en bedrijven) brengt in Nieuwegein ruim € 10 miljoen (ruwweg 50/50 gezinnen/bedrijven) per jaar op; gemiddeld € 177,- per huishouden en € 1.500,- per bedrijf.. Bij de bruisende variant zou de OZB met 25% moeten worden verhoogd of wel met € 44,- gemiddeld per huishouden. Bij de levendige variant zou dit € 18,- per huishouden extra betekenen. Per maand zou dit respectievelijk € 3,60 en € 1,50 per huishouden zijn; bedragen die de naam zakgeld geeneens mogen dragen. Volgens D66 zijn burgers graag bereid voor kwaliteit en service te betalen of wel voor een prettige leefomgeving. Daar moeten wij als raadsleden over discussieren en het College op aanspreken. Bestuurlijke moed tonen en niet zemelen over bezuinigingen op bijvoorbeeld sportaccommodaties en zwembaden, omdat tijdens Nieuwgein Kiest niet echt naar de burger en de financiële toekomst is gekeken. Wees staatsman en geen politicus!!! Hans Reusch Fractievoorzitter D66 Nieuwegein

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk