Katern

Byebye postkantoor

Het is u vast ontgaan, maar in alle stilte wordt het postkantoor aan de Poststede gesloten. Het postkantoor was een instituut, een vast gegeven in elke plaats, net zoals het gemeentehuis, de pastorie, het dorpsplein en het politiebureau. Hoewel de straatnaam Poststede binnenkort niet meer klopt mag deze wat mij betreft zo blijven, Vreeswijk heeft tenslotte ook een Dorpsstraat. Sterven in schoonheid zit er niet in en waardig van trouwe klanten afscheid nemen ook al niet. Het interieur is bijna helemaal leeggehaald en vanwege personele onderbezetting zijn de wachttijden weer als vanouds lang. Hoe is dit zo gekomen en wat leert dit ons ?Het Nieuwegeinse postkantoor was een publiekstrekker in ons jonge stadscentrum. Iedereen was blij dat het op een beter bereikbaare lokatie stond dan het noodgebouw aan de Claylaan. Omdat er nog geen geldautomaten stonden waren klanten van de PCGD voor hun contanten aangewezen op het innen van kascheques bij het postkantoor. Lange rijen bij de loketten dus. Omdat email nog niet bestond had je bovendien veel meer postzegels nodig, dus ook hiervoor achter aansluiten. Dat leverde veel ‘wachtplezier’en geen tevreden klanten op. Een hele verlichting was de introductie van geldautomaten. De rijen voor de loketten verdwenen naar buiten en het postkantoor werd omgevormd tot een winkel. Klanten konden zelfs op een bankje wachten. Er werden nu ook kantoor-artikelen aangeboden en er kwam een winkel-in-de-winkel van de Postbank. Dat ging zo jaren goed. Tot de postmarkt voor concurrenten werd geopend en door de sterke groei van email inkromp. De Postbank vond inmiddels onderdak bij de ING, waar het overigens al 20 jaar deel van uitmaakt. Hierdoor werd ook de cross-selling van kantoor-artikelen niet interessant meer. Een logische volgende stap is de sluiting van het hele postkantoor. De resterende taken (postzegels, post inleveren, e.d.) worden uitbesteed aan een supermarkt en een boekhandel. En wat kunnen we hier nu van leren ? Nou, in elk geval dat organisaties die mensen altijd laten wachten het uiteindelijk niet redden. Hun diensten worden vervangen door snellere. Ook de huisvesting van het postkantoor is interessant. Het onopvallende, maar multi-functionele gebouw blijft gewoon staan en wordt niet gesloopt. De functie vervalt, maar dat heeft alleen gevolgen voor de binnenkant. Andere onroerend-goed-eigenaren, zoals de gemeente Nieuwegein, kunnen hiervan leren. Gespecialiseerde gebouwen hebben als nadeel dat als hun functie vervalt, ook hun vorm niet meer voldoet. Deze fout maakte de gemeente met het oude gemeentehuis en met De Kom en herhaalt deze met het nieuwe Stadshuis en het Theater. De eigenaren van het postkantoor hebben het beter begrepen; flexibel bouwen. Alleen de binnenkant en panelen aan de buitenkant bij hoeven bij functiewijziging vervangen te worden. Door de lagere investeringen is functie-verandering dan eerder haalbaar. Ben benieuwd wat er in het postkantoor komt.Byebye postkantoor. Ik denk niet dat ik je zal missen, maar een waardiger afscheid van dit instituut was op zijn plaats geweest.Passend muziekje erbij ?De Postkoets van de Selvera’sLast Post voor postkantoor Oss


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk