Een volle accu van 75 kWh kan je in de provincie Utrecht tussen de 18,69 en 90,75 euro kosten, afhankelijk van waar je inplugt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Independer op basis van ruim 50.000 laadlocaties. Nieuwegein wordt in het onderzoek niet apart uitgelicht, maar eerdere cijfers laten weinig ruimte voor twijfel, onze stad hoort nog steeds bij de dure hoek.
Uit een recente analyse blijkt dat je in Nieuwegein bij openbare laadpalen gemiddeld rond de 0,56 euro per kWh betaalt. Omgerekend naar een accu van 75 kWh kom je dan uit op ongeveer 42 euro per laadbeurt. Dat is bijna 4 euro boven het Utrechtse gemiddelde uit het Independer onderzoek, 38,12 euro per volle accu, en grofweg 14 euro meer dan een vergelijkbare laadbeurt in Veenendaal, waar je gemiddeld 28,09 euro kwijt bent. In Bunnik kun je op dit moment zelfs voor 18,69 euro je accu vol laden, dat scheelt ruim 23 euro ten opzichte van Nieuwegein.
Dat plaatje past bij wat eerder al bekend was, in 2024 belandde Nieuwegein in de top van duurste Utrechtse gemeenten om openbaar te laden. Sindsdien zijn de tarieven verder gestegen en is laden hier opnieuw fors duurder geworden.
Verschillende vergelijkingssites geven aan dat je in Nieuwegein grofweg tussen 0,25 en 0,70 euro per kWh kwijt kunt zijn, afhankelijk van aanbieder, type paal en moment van plaatsing. Wie gewoon de eerste vrije paal pakt zonder op het tarief te letten, kan per laadbeurt makkelijk vele euro’s laten liggen.
Waar in Bunnik de goedkoopste paal van de provincie nu 18,69 euro voor 75 kWh rekent, schommelen de tarieven in Nieuwegein dus flink tussen de goedkoopste en de duurste palen. Welke paal op dit moment de allergoedkoopste is, verandert per dag en per aanbieder. Via laadapps als Independer, Chargemap of Laadpaalzoeken kunnen Nieuwegeiners live zien waar zij het minst betalen, inclusief een aantal gratis laadpunten in de stad.
Laadinfrastructuur in Nieuwegein goed op orde
Opvallend is dat de laadinfrastructuur in Nieuwegein wél goed op orde is. Er staan inmiddels honderden openbare laadpalen, samen goed voor vele honderden laadpunten. Daarmee hoort Nieuwegein tot de gemeenten met relatief veel openbare laadpunten per inwoner. Een plek vinden om te laden lukt dus meestal wel, goedkoop is het zelden.
Een extra addertje onder het gras, laadpalen in parkeergarages blijken vaak nog duurder. Landelijk ligt de kWh prijs in garages gemiddeld hoger dan langs de openbare weg, ondergrondse garages zijn helemaal prijzig. Daar komen de parkeerkosten nog bovenop, voor Nieuwegeiners die toch al relatief veel betalen per kWh is dat simpelweg een slechte deal.
Kabelgoten
Voor inwoners met eigen oprit of parkeerplek wordt een privélader daarmee steeds interessanter. Thuisladen, zeker in combinatie met zonnepanelen, komt structureel lager uit dan de meeste openbare palen. De gemeente faciliteert thuisladen al langer met regels voor kabels over de stoep en pilots met kabelgoten bij laadplekken aan huis.
De bottom line voor Nieuwegein is helder, aan laadpalen geen gebrek, maar wie elektrisch rijdt en zijn portemonnee een beetje heel wil houden, moet voortaan net zo fanatiek tarieven vergelijken als stroom. Even in de app kijken voordat je de stekker erin klikt, kan je per jaar zomaar honderden euro’s schelen.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
