Utrecht wil bouwen in polder Rijnenburg – Nieuwegein krijgt de drukte

Het is nu nog een groene polder aan de zuidwestkant van Utrecht, maar rond 2035 moeten er 50.000 mensen wonen in het gebied. Daarmee wordt de polder Rijnenburg één van de grootste nieuwbouwwijken van Nederland. De gemeente Utrecht heeft de plannen verder uitgewerkt en daarmee is de komst van duizenden nieuwe woningen weer een stap dichterbij.

Grootste uitbreidingslocatie van Utrecht
De polder ligt pal tegen de Nieuwegeinse wijken Galecop en Batau-Noord aan, gescheiden door de A12 en enkele sloten. Vast staat dat er ongeveer 25.000 woningen moeten komen. Een belangrijk uitgangspunt is dat de wijk autoluw wordt, met goede fietsverbindingen en een tramlijn als snelle ov-verbinding naar het centrum van Utrecht.

In de plannen staat dat in het noorden, tegen de A12 aan, een groot landschapspark komt dat natuur, water, duurzame energie en recreatie combineert. Het hart van Rijnenburg moet tussen de Nedereindseweg en het noordelijk landschapspark komen. Deze buurt leent zich het meest voor een OV-verbinding met meerdere haltes, dankzij de draagkracht van de ondergrond en de ligging binnen het gebied.

Volgens wethouder Linda Voortman (GroenLinks, Utrecht) heeft Rijnenburg de potentie om uit te groeien tot “een groene long voor de regio.” Het park moet niet alleen van betekenis zijn voor toekomstige bewoners, maar ook voor omwonenden in Nieuwegein, IJsselstein en De Meern.

Daarnaast is de wens om 70 tot 75 procent betaalbare woningen te realiseren: sociale huur, middenhuur en betaalbare koop.

Nieuwegein als voorportaal
Voor Nieuwegeiners voelt het alsof er óver hen wordt beslist. Want hoewel de wijk “Utrechts” heet, komen verkeer, drukte en extra vraag naar voorzieningen grotendeels richting Nieuwegein. Bewoners van de wijken Galecop en Batau-Noord in Nieuwegein zullen straks rechtstreeks uitkijken op de nieuwe bebouwing. “Als er 50.000 nieuwe bewoners bijkomen, dan doen ze ook boodschappen bij onze winkels, staan ze in de file op onze wegen en melden hun kinderen zich op onze scholen,” zegt een buurtbewoner van Batau-Noord.

Politieke zorgen in Nieuwegein
De Nieuwegeinse politiek volgt de ontwikkelingen met argusogen. Wethouder Ellie Eggengoor benadrukt dat een snelle verbinding met Utrecht – bijvoorbeeld via de Merwedelijn – absoluut noodzakelijk is om Nieuwegein niet te laten vastlopen in verkeersdrukte.

Ook in de gemeenteraad klinken kritische geluiden. Raadslid Victor Goulmy zegt dat de plannen er “prachtig uitzien”, maar dat hij zich afvraagt of de infrastructuur wel mee kan groeien. “Waar moeten al die auto’s, bussen en fietsen blijven? Nieuwegein krijgt de lasten, maar nog weinig garanties.”

De raad sprak zich eerder ook fel uit tegen het plaatsen van windmolens in de polder. Volgens de politiek wordt er te weinig rekening gehouden met de bezwaren van Nieuwegeinse bewoners, die direct hinder zouden ondervinden van geluid en slagschaduw.

Files en voorzieningen
De ontsluiting van het gebied is nog volstrekt onduidelijk. Utrecht spreekt over duurzame mobiliteit en mogelijk een nieuwe tramverbinding, maar het zijn de A12, de Plettenburgerbaan en de wegenstructuren in Nieuwegein die het zwaar te verduren krijgen. Bovendien is de druk op sportvelden, huisartsenpraktijken en basisscholen in Nieuwegein nu al voelbaar.

Planning
De volgende stap is een uitgangspuntennotitie in 2026. Daarin maakt Utrecht de belangrijkste afspraken voor de ontwikkeling van het gebied: hoeveel woningen er ongeveer komen, hoeveel groen en water, hoe mensen zich verplaatsen en welke voorzieningen nodig zijn. De bouwplannen volgen pas in een masterplan dat naar verwachting in 2027 gepresenteerd wordt. Daarna komt het omgevingsplan en kan pas in de jaren 30 de eerste schop de grond in.

Geen echte inspraak
Wat wringt: Utrecht trekt de regie, terwijl Nieuwegein geen formele stem heeft in de plannen. De polder ligt letterlijk tegen onze wijken, maar de inspraak loopt uitsluitend via Utrechtse procedures. Voor veel Nieuwegeiners voelt dat alsof de buren een megaproject in hun achtertuin bouwen zonder te overleggen.

Na 2035, maar nú al debat
Officieel gaat de bouw pas ná 2035 van start. Toch staat de discussie vandaag al op scherp: waar komen de wegen, hoe wordt het groen ingericht, en welke rol krijgt Nieuwegein in het proces? Voor bewoners van Galecop en Batau-Noord is het simpel: “Wij krijgen de drukte, dus wij willen ook een stem.”


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk