‘Fietsfoto van de week’

Linda Blankenstein, de drijvende kracht achter de Nieuwegeinse Doortrappen activiteiten en van Nieuwegein Fietst en Clarion Wegerif van de Fietsersbond Nieuwegein, vertellen elke week met één Nieuwegeinse fietsfoto met bijschrift wat hen bezighoudt of treft. Deze kunt u wekelijks bekijken op De Digitale Stad Nieuwegein. ‘Deze week over het afsluiten van het drukste fietspad in Nieuwegein.’

Clarion‘Het Brugpad: wie fietst er niet? Eén van de drukste fietspaden van Nieuwegein, waar in de spits fietsfiles staan en waarvan dagelijks zo’n 4000 fietsers gebruik maken. Dit pad is vanaf november voor maar liefst drieënhalf jaar afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden in de Doorslagzone. We vinden het als Fietsersbond schokkend dat zo’n cruciale route voor fietsers zó lang afgesloten wordt. Zet Nieuwegein de fiets echt op 1?’

Achtergrond
Het fietspad langs het Nieuwegeinse Stadshuis wordt in november voor drieënhalf jaar afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden. Deze cruciale schakel in het Nieuwegeinse fietsnetwerk verwerkt dagelijks meer dan 4000 fietsers. Goede alternatieven ontbreken; Fietsersbond Nieuwegein voorziet een puinhoop.

Vanaf november gaat de bouw van start van vier appartementengebouwen, tot 7 etages hoog, langs het water van de Doorslag. Doordat daarbij vier grote hijskranen gebruikt worden zijn de eisen streng en lopen de hijs- en bouwveiligheidszones tot over het water van de Doorslag. Het is volgens de gemeente daarom niet mogelijk om het Brugpad open te houden tijdens de bouw.

Omleidingsroutes: de één nog slechter dan de ander
Natuurlijk zijn er omleidingen mogelijk. Maar de één is nog slechter dan de ander. De fietsroute over het Zuidstedeviaduct (die in het begin van dit decennium werd opgeheven, maar nu mogelijk weer in ere wordt hersteld) krijgt een helling van 6,6% en scherpe bochten. Voor ouderen een onoverbrugbare klim en in de fietsspits met scholieren een recept voor ongelukken. De route door park Oudegein slingerdeslangt langs onverlichte paden en is sociaal onveilig. De route door de parkeergarage onder het Stadshuis kruist de route van het bouwverkeer, heeft smalle doorgangen en levert conflicten op met auto’s. En de route via de Kolfstedetunnel eindigt nog steeds in de parkeergarage.

Voorwaarden stellen bij de aanbesteding
Hadden er dan geen voorwaarden gesteld kunnen worden bij de aanbesteding? Dat blijkt niet gedaan. Bij aanbestedingen in Nederland wordt alleen gekeken naar de eindsituatie, niet naar de bouwfase. En het Brugpad komt gewoon terug langs de Doorslag. Maar wij denken: als voor de bouw van deze appartementen de Zuidstedeweg, de Noordstedeweg of de Batauweg vier jaar afgesloten had moeten worden, dan waren er vast wel voorwaarden gesteld!

Fietsers en wandelaars op 1?
Bij de op 1 april 2021 aangenomen Mobiliteitsvisie heeft de raad bij amendement unaniem fietsers en wandelaars prioriteit 1 gegeven. Het wordt tijd dat dit niet alleen gaat doorklinken in plannen, maar ook in de weg naar uitvoering.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren