Dames VTV beginnen de eredivisie met een regiokraker

Zondag 20 september aanstaande kunnen de liefhebbers weer genieten van een heerlijk potje tafeltennis. Dan beginnen de dames van VTV Nieuwegein hun eerste eredivisie wedstrijd tegen regiogenoot SKF uit Veenendaal. De wedstrijd begint om 14.00 uur en wordt gespeeld in de sporthaal aan de Helmkruid 9 in Nieuwgein Zuid.

Bij SKF spelen de welbekende Brenda Vonk, Carla Nouwen, Melanie Bierdrager, Jacintha de Hoop en Xijin Zheng. VTV begint het seizoen met coach Dong Li, Sanne de Hoop, Emine Ernst, Chana van der Venne en Vera van Boheemen.

Wil je deze wedstrijd als toeschouwer bezoeken? Hou dan rekening met ons Corona-beleid. Meldt je via mail aan bij hjcvscha@zonnet.nl. In de sportzaal zijn 12 zitplaatsen gereserveerd voor toeschouwers. Alleen toeschouwers met een reserveringsbevestiging hebben toegang. De wedstrijd zal ook te volgen zijn op de Youtube kanaal Live Stream VTV Nieuwegein.

Veel dingen veranderen, sommige dingen blijven hetzelfde. In de pauze is er een gratis warme hap tussendoor, speciaal voor deze gelegenheid verzorgd door VTV’s Keurslager Richard Stekelenburg.

Het team van VTV Nieuwegein

Nieuwegeinse Ina van den Velde 100 jaar!

Hiep hiep hoera! Mevrouw Ina van den Velde uit Nieuwegein is vandaag 100 jaar geworden! Loco burgemeester Ellie Eggengoor bracht woensdagmiddag 16 september een bezoek aan de jarige met een mooie bos bloemen.

‘Het was een fantastisch drukke dag. Ik heb ontzettend veel bloemen gekregen, het hele huis staat vol. Prachtig!’, aldus mevrouw van den Velde. Sinds woensdagmorgen kreeg mevrouw al bezoek. Alles was strak gepland in verband met de Coronamaatregelen. Ieder half uur kwam mevrouw visite. Dit vond ze ontzettend leuk, zelfs haar klein- en achterkleinkinderen kwamen op bezoek. ‘Ik vond het allemaal geweldig. Ik heb zelfs een brief van de Koning en Koningin gekregen!’

‘We wensen mevrouw van den Velde nog een mooie dag én vele gezonde jaren toe!’ aldus de loco burgemeester.

Ina van den Velde met de mooie bos bloemen

Vergunningsblunder van provincie: tram naar Nieuwegein en IJsselstein nog maanden buiten gebruik

‘De tram van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein kan de komende maanden nog niet rijden’, zo laat de redactie van RTV Utrecht onze redactie weten. De reden is een grote blunder van de provincie Utrecht met de vergunningsaanvraag. Daardoor geeft de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) geen groen licht om de tram te gebruiken zodra de renovatie van deze zomer is afgerond.

Volgens gedeputeerde Arne Schaddelee is de vergunningaanvraag zwaar onderschat en zijn de gevolgen desastreus. “Aan het eind van deze maand ligt er een traject dat er grotendeels spic en span bij ligt, maar we mogen er niet overheen rijden met reizigers.” Wanneer er wel gereden kan worden en of er extra budget moet komen, kan de gedeputeerde niet zeggen.

Het probleem gaat om het aanvragen van de vergunning voor veiligheid en de renovatie. Volgens de inspectie zijn de papieren niet op orde. Zo is er een renovatievergunning aangevraagd, terwijl de werkzaamheden zo groot waren dat het om een nieuwbouwvergunning moest gaan. En toen de veiligheidspapieren op tafel moesten komen bleken deze papieren er niet te zijn.

De opknapbeurt van de tramlijn kent veel tegenslagen. Al eerder werd duidelijk dat er miljoenen meer nodig zijn voor de aanleg van de tram. De ingebruikname van het traject werd ook al eerder verzet naar eind deze maand. Voor reizigers uit IJsselstein was de datum verschoven naar medio oktober.

Kritiek
Statenleden reageren in een commissievergadering verbolgen op de mededeling van de provincie. De politici leggen in een eerste reactie een verband met de blunders die werden gemaakt bij de aanleg van de Uithoflijn. De provincie benadrukte in het verleden meerdere keren geleerd te hebben van deze fouten, maar volgens partijen als de PVV en de SGP voelt dit als een stap terug in de tijd. De SP “heeft er geen woorden voor”.

Ook vanuit de coalitie klinkt soortgelijke kritiek. Het CDA vraagt zich of de provincie wel in staat is grote infraprojecten als dit te kunnen managen.

Schaddelee gaat nu werken aan een uitgebreide Statenbrief waarin meer duidelijkheid over de opgelopen vertraging zit.

Stacy uit Nieuwegein met ‘Prullie de Prullenbak’ winnaar zwerfafvalmascottewedstrijd

‘Prullie de Prullenbak’ is gekozen tot zwerfafvalmascotte van de Nieuwegeinse zwerfafvalcampagne. Het ontwerp van Stacy uit groep 7 van KBS De Vroonestein kreeg de meerderheid van de ruim 2.000 ingediende stemmen tijdens de zwerfafvalmascottewedstrijd. De winnaar kwam vandaag op het Recylingstation aan de Utrechthaven in Nieuwegein oog in oog te staan met haar eigen ontworpen creatie. Onze videograaf Jos van Vogelpoel was aanwezig en maakte bovenstaande videoverslag.

Wethouder Marieke Schouten (Duurzaamheid) van de gemeente prees Stacy en ook de andere finalisten. “Het is mooi om te zien hoe goed de campagne aanslaat. Het mag duidelijk zijn dat we erg trots zijn op Stacy. Ik wil benadrukken dat de ontwerpen van de andere finalisten ook grote indruk op ons hebben gemaakt. Alle deelnemers van de wedstrijd zijn ambassadeurs geworden van een schoon, heel en veilig Nieuwegein.”

Als winnende mascotte is Prullie op verschillende evenementen aanwezig. Prullie vertelt over het effect van zwerfafval op het milieu en wat bewoners kunnen doen om zwerfafval te voorkomen.

Drie finalisten
Nieuwegein kon afgelopen voorjaar stemmen op één van de drie ontwerpen: Lia Groen, Prullie de Prullenbak of The Green Man. Stacy uit groep 7 van KBS De Vroonestein bedacht het winnende mascotte-ontwerp: “Ik ben supertrots dat Prullie tot leven is gekomen. Prullie kan heel veel afval opruimen door zijn grote lijf. Met zijn lange en soepele armen kan hij in elk hoekje komen. Prullie heeft lieve, grote ogen. Dat heb ik expres gedaan. Ik denk dat we op een positieve manier moeten vertellen dat iedereen zijn rommel netjes opruimt. Een vriendelijke uitstraling helpt hierbij een handje.”

Prullie de Prullenbak won uiteindelijk van The Green Man van het 10-jarige duo Liza en Jesse uit groep 7 van basisschool Lucas Galecop. The Green Man is een intelligente robot met antennes en sensoren. De twee vrienden maakten zelfs een prototype, waarmee zij de straat op gingen. Ook vergaarde Prullie meer stemmen dan Lia Groen, bedacht door de 8-jarige Noëlle uit groep 4 van De Toonladder Galecop. Lia is een prinses die van schoonmaken houdt. Ze draagt een prachtige bezemjurk.

Over de campagne
Als onderdeel van de zwerfafvalcampagne werden begin dit jaar 3000 Nieuwegeinse scholieren in de leeftijd van 5 tot en met 12 jaar gevraagd om een mascotte tegen zwerfafval te bedenken en te ontwerpen. De wedstrijd is georganiseerd door Stichting de Schone Stad in opdracht van de gemeente Nieuwegein. De jeugd werd via scholen opgeroepen om een ontwerp in te sturen voor de perfecte Zwerfafvalmascotte. Eind juni werden de drie mascottefinalisten levensgroot met stoepkrijt door een kunstenaar op het Stadsplein in Nieuwegein gepresenteerd en kon er via de campagnewebsite gestemd worden.

Sjaak Veeken van Stichting de Schone Stad wil iedereen die bij de totstandkoming van de mascotte betrokken was bedanken: “Dankzij de medewerking en inzet van alle basisscholen in de gemeente en de betrokkenheid van de scholieren komt het belang van een schone leefomgeving bij alle inwoners van Nieuwegein weer fris op het netvlies.”

KOEK in Wijkersloot/Jutphaas

Op een heerlijke nazomerse dag was het woensdagmiddag 16 september jl. goed toeven bij de Pipowagen van ‘Klimmen Op Eigen Kracht’ (KOEK). De Pipowagen had zijn plekje gevonden aan de Mendes da Costalaan in de wijk Wijkersloot/Juphaas. Er was ruimte voor een praatje en het leggen van nieuwe contacten, dit onder het genot van een kopje koffie of thee.

Mirjam van KOEK: ‘Veel buurtgenoten weten de weg naar de Pipowagen te vinden en vinden het prettig om elkaar op een laagdrempelige manier te kunnen ontmoeten. Vooral in deze rare Coronatijd is het juist heel belangrijk om even bij te kunnen praten in een veilige omgeving. Er wordt lief en leed gedeeld en nieuwe vriendschappen ontstaan.’

De nieuwe contacten die ontstaan zorgen ervoor dat er allerlei activiteiten in de wijk worden georganiseerd, die het onderlinge contact nog meer versterken. KOEK nodigt mensen uit en stimuleert ze om hun passie en talenten in te zetten, voor zichzelf én de buurt. KOEK faciliteert de Pipowagen,  maar is ook actief bij de anderhalve-meterbankjes in de wijk.

KOEK nodigt mensen uit en stimuleert bewoners. Misschien heb je die vrolijke bankjes al eens gezien in de wijk. Regelmatig kan je bij de bankjes terecht voor een bakkie en een babbel. Je kan natuurlijk ook samen met je buur genieten op één van de inmiddels elf bankjes in de wijk.

Nachtelijke testritten met nieuwe tram tot eind september

Tot eind september staan de laatste testritten in de nacht ingepland, waarmee BAM Infra Rail bv in opdracht van de provincie de vernieuwde regionale tramlijn op de proef stelt. In de nacht van 17 op 18 september vertrekt de testtram CAF 6007 vanuit de remise om in Nieuwegein-Zuid de interactie met de verkeerslichten op de kruisingen van de trambaan te controleren. Datzelfde geldt voor de overwegbeveiliging bij Park Oudegein. Daarna gaat de rit naar halte Jaarbeursplein in Utrecht, waar het functioneren van het wissel wordt getest.

De nacht daarop, van 18 op 19 september,  rijdt de testtram in IJsselstein. Op dit deel van de trambaan staan veel kruisingen die met slagboominstallaties zijn beveiligd. Getest wordt hoe deze installaties in de praktijk werken wanneer de nieuwe tram de kruising nadert en passeert.

Laatste testritten volgende week
Volgende week staan de laatste nachtelijke testritten met de nieuwe CAF tram gepland. In de nacht van 22 op 23 september gaat de testrit naar het eindpunt van de lijn in IJsselstein-Zuid. Met de tram wordt daar de beveiliging en aansturing van de wissels in het spoor getest. Tijdens de nacht daarop wordt een vergelijkbare test uitgevoerd met het berijden van de wissels bij de halte Jaarbeursplein in Utrecht.

Hinder
Om hinder voor de directe omgeving zo beperkt mogelijk te houden, worden tijdens de testritten alle bellen uitgezet van de slagboominstallaties en verkeerslichten op de kruisingen van de trambaan. De verkeersregelaars die de tram begeleiden, maken bovendien om geluidsoverlast te voorkomen niet of nauwelijks gebruik van de portofoon.