DE KOM weer open voor publiek

Eindelijk is het zover! Na een maandenlange sluiting mag Stadstheater en Kunstencentrum DE KOM sinds deze week de deuren weer openen voor publiek! ‘Hier worden we ontzettend gelukkig van, want we hebben onze bezoekers en artiesten enorm gemist’ aldus DE KOM.

Binnenkort wordt gestart met filmvertoningen, houd hiervoor de website in de gaten. Ook gaat DE KOM in juni door met de ‘KOM OP! peptalkshow’, in live-setting met publiek. Oscar Kocken interviewt artiesten die in de afgelopen periode in DE KOM opgetreden zouden hebben en mensen die van een nood een deugd maken. Ook opmerkelijke bekende en onbekende Nieuwegeiners komen aan bod en er is muziek. De eerste editie vindt plaats op zaterdag 6 juni om 16.00 uur. Te gast zijn burgemeester Frans Backhuijs, relatiecoach Sandra Hendriks, anesthesioloog Hinke de Lau en Spinvis.

Boek nu uw kaarten en zorg dat u erbij bent! Uiteraard worden de maatregelen van het RIVM en de Rijksoverheid gevolgd net als het protocol van brancheorganisatie VSCD om het bezoek veilig te laten verlopen.

Tegenvallers bij vernieuwing regionale tramlijn

De vernieuwing van de regionale tramlijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein die op 30 mei is begonnen en tot 21 augustus zou duren, zal minimaal vier weken langer duren dan gepland. De vertraging wordt grotendeels veroorzaakt door corona gerelateerde maatregelen. Zo kan op de bouwplaats met minder mensen bij elkaar gewerkt worden. Daarnaast kunnen internationale leveranciers niet op tijd leveren, omdat bijvoorbeeld fabrieken stil lagen door de virusuitbraak. De vervangende bussen zullen daarom ook na 21 augustus blijven rijden.

Dit meldt het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht aan Provinciale Staten over het project Vernieuwde Regionale Tramlijn. Daarnaast vraagt het college om een aanvullend krediet van 20,9 miljoen euro. Met name als gevolg van de coronacrisis valt het project duurder uit dan begroot.

Beter en sneller openbaar vervoer
Door de vernieuwing van de regionale tramlijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein maakt de provincie het openbaar vervoer aantrekkelijker voor reizigers. Een goed OV-aanbod draagt bij aan een goede bereikbaarheid in de regio en aan een fijn woon- en werkklimaat. In december 2016 hebben Provinciale Staten besloten om de bestaande tramlijn geschikt te maken voor de nieuwe lagevloer-trams en om groot onderhoud uit te voeren op het zuidelijke deel van de tramlijn. Daarmee wordt de lijn geschikt gemaakt voor de koppeling met de Uithoflijn, zodat reizigers zonder overstappen van IJsselstein of Nieuwegein naar Utrecht Science Park kunnen reizen.

Coronacrisis
Door de coronacrisis is de fabriek in Zaragoza (Spanje) die de nieuwe trams produceert gesloten geweest tot begin mei jl. Inmiddels is de productie van nieuwe trams weer gestart maar de achterstand is dusdanig dat op 21 augustus 2020, wanneer de vernieuwde tramlijn volgens planning klaar moet zijn, hooguit tien nieuwe trams beschikbaar zijn. Om de beoogde dienstregeling te kunnen rijden, zouden dit er minimaal 14 moeten zijn. De verwachting is dat er daarom ook langer vervangende bussen moeten blijven rijden, met name op het tracé van en naar IJsselstein en Nieuwegein-Zuid.

Extra kosten
In de Statenbrief van 14 april jl. hebben Gedeputeerde Staten aangekondigd dat de kosten voor het project hoger zullen uitvallen dan begroot. De inschatting is dat de totale kosten tot 20,9 miljoen kunnen oplopen. Ongeveer driekwart van dit benodigd krediet houdt verband met de impact van de coronacrisis op de bouwwerkzaamheden, leveranties uit het buitenland en verlenging van het vervangend busvervoer. Bovendien is aanvullend budget nodig voor extra werkzaamheden. Zo is uit onderzoek gebleken dat er een damwand geplaatst moet worden ter versteviging van de trambaan in IJsselstein. Verder zijn bij een aantal haltes aanpassingen nodig om te zorgen dat de toegankelijkheid voor mindervalide reizigers verbeterd wordt. Provinciale Staten behandelen op 8 juli het voorstel van Gedeputeerde Staten over deze aanvraag voor extra projectkrediet.

Extra trams
Gedeputeerde Staten stellen daarnaast voor aan Provinciale Staten om vijf extra trams van elk 41 meter lang bij te kopen. Eerder bestelde de provincie na een aanbesteding, 27 trams van 33 meter lang en 22 trams van 41 meter lang bij de Spaanse spoorwegfabrikant CAF. Om volgens dienstregeling te kunnen rijden, zijn 22 gekoppelde tramstellen nodig van elk 75 meter lang. Met deze vijf extra trams blijven er voldoende trams beschikbaar op het moment dat er onderhoud of reparatie nodig is aan een aantal tramstellen.

Coöperatie Sportpark Galecop ‘innovatie van de maand’

Coöperatie Sportpark Galecop is door het Topteam van Sportinnovator gekozen als ‘innovatie van de maand’! Het Topteam van Sportinnovator bestaat uit prominente vertegenwoordigers uit de sport, het bedrijfsleven, gemeenten en de wetenschap. Zij hebben de opdracht gekregen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en ZonMw om innovaties in de sport die huidige patronen doorbreken en nieuwe trends in gang zetten te ondersteunen en onder de aandacht te brengen.

Vertegenwoordigers van voetbalvereniging JSV, atletiekvereniging Atverni, Rugby Club Nieuwegein en honk- en softbalvereniging Nieuwegein Diamonds tekende op woensdag 9 oktober 2019 de oprichtingsakte van de ‘Coöperatie Sportpark Galecop.’ Door deze stap zetten de verenigingen van Sportpark Galecop weer een grote stap naar een nog nauwere samenwerking. Zo maken ze al gebruik van elkaar faciliteiten en krijgen teams trainingen van andere clubs.

Sinds mei 2018 hebben de verenigingen van Sportpark Galecop een sportparkmanager. Hij helpt bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven op het sportpark. “Het is een enorme stap die stap die de verenigingen hebben gezet en ik ben blij dat ik hieraan een bijdrage heb mogen leveren” aldus Sportparkmanager Jimte Poelman.

Sportpark Galecop heeft als doel om een innovatief sportpark te zijn waar mensen een leven lang kunnen sporten/bewegen. Het doel is dat er op Sportpark Galecop elke dag van de week activiteiten zijn te bevordering van gezondheid en sociale cohesie.

V.l.n.r. Kees Koot (Rugby Club Nieuwegein), Feiko van der Veen (Honk en Softbalvereniging Nieuwegein Diamonds), Harry Koster (atletiekvereniging Atverni) en Ad de Bree (JSV Nieuwegein)

Binnenkort meer informatie over hoe Sportpark Galecop, SportID Nieuwegein en Verbindion Nieuwegein invulling geeft aan het vernieuwen van de breedtesport in de Gemeente Nieuwegein.

Oude sneltram naar museum?

Provinciale Staten hebben het cultuur- en erfgoedprogramma 2020 – 2023 vastgesteld in de digitale Statenvergadering van woensdag 3 juni jl. Er komt een conferentie over laaggeletterdheid en er wordt onderzocht of de oude sneltram naar het museum kan. Ook komt er budget beschikbaar om de gevolgen van de stikstofproblematiek voor de provinciale organisatie op te vangen.

Sneltram
Op 29 mei 2020 reed de oude SIG sneltram na 37 jaar zijn laatste ritten tussen Utrecht en IJsselstein en Nieuwegein. In Utrecht zal de laatste rit met de SIG tram op vrijdag 3 juli zijn. Provinciale Staten hebben het college verzocht de mogelijkheden te onderzoeken om een oude sneltram te schenken aan het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep.

Het college informeert Provinciale Staten zo spoedig mogelijk over de mogelijkheden en voorwaarden. Met de schenking kan één exemplaar van de oude SIG sneltram Serie 5000 gered worden van de sloop. Het initiatief voor de reddingsactie richting Provinciale Staten kwam van de Tramweg-Stichting.

Over De Tramweg-Stichting
De Tramweg-Stichting, opgericht op 11 augustus 1965, steunt pogingen om Nederlands trammaterieel te restaureren, voor het nageslacht te bewaren en er zo mogelijk mee te rijden.

Om dat doel te bereiken, probeert de TS financiële middelen te vergaren om daarmee tot sloop gedoemde tramrijtuigen te redden. Niet iedere tram natuurlijk; het moet wel gaan om bijvoorbeeld de laatste vertegenwoordiger van een bepaald type, of een rijtuig met een bijzondere levensloop, et cetera.

Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met plaatselijke vervoersmusea, het Nederlands Spoorwegmuseum en andere organisaties op het gebied van industriële archeologie. Ook internationaal bestaan contacten met verwante organisaties die zich bezighouden met het bewaren van mobiel erfgoed.