Expositie: ‘Laat je verrassen’

Op zaterdag 29 september aanstaande zal de expositie ‘Laat je verrassen’ geopend worden in het KunstGein Podium in het Atrium van het Stadshuis. De opening vindt plaats om 15.00 uur en de werken zullen tot en met 27 oktober te bezichtigen zijn. De werken zijn verrassend en zijn van drie kunstenaars met verschillende disciplines.

Jan van Rossum – kunstschilder
Zijn werk is zeer gevarieerd; figuratief, fijn schilderen en abstract. Het werken met groot of klein formaat doek of meer-luiken, blijft voor hem een uitdaging.

Nancy Boone – Art-journals
Nancy verrast en prikkelt de bezoekers met haar teken-en schilderwerk in boeken oftewel Art-journals of beeldboeken.

Liesbeth Boon – Glas kunst
Naast glas in lood, glasappliqué, brandschilderen en restaureren van ramen experimenteert zij ook graag met andere technieken, zoals glasfusen, glascasting, powder printing en glas in beton.

Tijdens de exposite is er altijd één van de kunstenaars aanwezig die u graag meer kan vertellen over het werk dat u boeit. KunstGein Podium is open woensdag, donderdag, vrijdag en op de zaterdag van 13.00 uur tot 17.00 uur. U vindt het KunstGeinPodium in het Atrium (begane grond) van het Stadshuis in de binnenstad van Nieuwegein.

Enkele werken van de kunstenaars

Scheepsmotoren centraal op Themazondag Museumwerf

Op zondag 7 oktober wordt de motorencollectie van de Museumwerf Vreeswijk gedemonstreerd tijdens de laatste themazondag van 2018. Een van onze motoren-experts geeft elk heel uur een korte lezing over de werking en het winterklaar maken van een typische scheepsdieselmotor. Daarna zijn op het hele werfterrein diverse draaiende scheepsmotoren te horen, voelen, zien en ruiken. Speciaal voor de themazondag zal aan de wal én in het water een historische zijschroef werkend te zien zijn!

De zijschroef, ook wel lamme arm genoemd, maakte het voor zeilschepen mogelijk om betrekkelijk eenvoudig gemotoriseerd te varen zonder grootse renovatie van het schip. Ook hoefde voor een zijschroefinstallatie nauwelijks laadruimte te worden opgeofferd. Iets dat voor een grotere, ingebouwde scheepsmotor wel moest.

In het water zal het historische zandschip “Door gunst verkregen” uit 1910 deze bijzondere motor demonstreren. Op de wal is dat het historische zandschip “Stuwkracht”, ons expositieschip voor scheepsmotoren.

Gedurende het zomerse seizoen houdt de Museumwerf Vreeswijk iedere eerste zondagmiddag van de maand Themazondag. Het is een kleinschalig evenement waarbij verschillende thema’s aan bod komen die iets te maken hebben met de binnenvaart, de werf, het water of die gewoon leuk zijn! De entree bedraagt – net als op de overige dagen – € 2,00 p.p. Kinderen tot 12 jaar gratis. Het Theehuys is open tijdens de themazondagen. Uiteraard zijn de exposities te bezichtigen.

Op zondag is het museum geopend van 13:00-17:00 uur. Museumwerf Vreeswijk is gevestigd aan de Wierselaan 113 in Nieuwegein.

‘De Jonghlaan’

Alle straten, lanen, driften, pleinen en wat dies meer zij, vastgelegd volgens een  vast stramien: ter hoogte van het pand met huisnummer 1, midden op de weg, fietspad of trottoir de straat in gefotografeerd, zoals deze week de Graaf Johanlaan. Daarbij bepaalt het straatnamenregister van de Gemeentegids 2010 de alfabetische volgorde in deze wekelijkse rubriek.

De eerste straat is de Bertus Aafjeshove, de laatste de Zwolseveste. Iedere week een foto (die desgewenst gedurende zes maanden na publicatie te verkrijgen is via de website van onze fotograaf. Deze week De Jonghlaan in de wijk Jutphaas/Wijkersloot.

Alle vier de sluisdeuren 3e kolk Beatrixsluis op hun plek

Op zaterdag 15 en maandag 17 september heeft Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat de derde en vierde sluisdeur van de nieuwe 3e kolk Beatrixsluis succesvol geplaatst. Daarmee zitten alle vier de sluisdeuren nu op hun plek. De eerste sluisdeur is op 23 augustus succesvol geplaatst. Op 25 augustus volgde de tweede deur, na een dag uitstel vanwege de harde wind. Het buitenhoofd (Lekzijde) was daarmee van twee sluisdeuren voorzien.

Op 15 en 17 september volgden de derde en vierde deur in het binnenhoofd (kanaalzijde). De laatste deur stond op 17 september om 13.05 uur op zijn plek op de onderrolwagens. Het plaatsen van alle deuren was een precisiewerk dat heel wat uren in beslag nam. De deuren zijn allen 28 x 14 x 6.25 meter in omvang en per stuk 490.00 kilo zwaar.

‘Het lijken net mini-mensen’
Ook bij de plaatsing van deze twee deuren keek veel publiek toe. Ditmaal vanaf de brug. Een toeschouwer: ‘Nu we zo dichtbij konden staan, besef ik pas echt hoe groot deze deuren zijn. De werkmannen die ernaast stonden, leken opeens mini-mensen.’

De toeschouwers zagen hoe deze deuren over de gehele 3e kolk heen langzaam op hen afkwamen en vlak voor de brug werden afgelaten. Een andere toeschouwer: ‘Het was uniek om de vlinderkleppen van zo dichtbij te zien en in het water te zien zakken. Die zie je nooit meer terug.’

Afbouw en testen per set
Na het plaatsen worden de pennenbaan en het aandrijfportiek op de deur bevestigd en worden de aandrijvingen van de vlinderkleppen geplaatst en aangesloten. Daarna begint het testen van de deuren. Sas van Vreeswijk doet metingen en proeven om te testen of de deur de kolk waterdicht afsluit en controleert de werking van de motoren en of de deuren goed open en dicht bewegen. Vanaf dat moment volgt er een lange periode van testen van software en sensoren en als allerlaatste een volledige test of alle afzonderlijke componenten ook goed in samenhang met elkaar werken.

Dit alles wordt eerst voor de deuren 1 en 2 doorlopen, dat duurt tot het einde van dit jaar. Daarna volgt, met de geleerde lessen en opgedane inzichten, de afbouw en het testen van de deuren 3 en 4. Helemaal aan het eind wordt het nieuwe complex in zijn geheel getest met alle aanwezige componenten.

Waarom vier deuren?
De 3e kolk heeft dus vier sluisdeuren in totaal, twee aan iedere kant. Het voordeel hiervan is dat als een deur defect of in onderhoud is, er altijd nog een tweede deur in bedrijf is en het schutten gewoon door kan gaan. Correctief en gepland onderhoud kunnen bovendien dankzij het rol- en droogzetsysteem in de deurkas gebeuren, de deur hoeft daarvoor niet op transport. Ander voordeel is het Schutten XL: bij gebruik van de twee buitenste sluisdeuren, is de kolk effectief 300 meter lang en kunnen er twee schepen van ieder 135 meter tegelijk worden geschut. Dat is efficiënt en scheelt straks wachttijd.

Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart
De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.