Dualisme is niet zomaar een kreet maar een begrip dat gebruikt wordt in politiek-bestuurlijke context en het slaat primair op de scheiding tussen de wetgevende- en uitvoerende machten binnen een bestuurslaag, een en ander volgens Wikipedia. Dit in tegenstelling tot het eerder gehanteerde monistische begrip waarin b.v. wethouders bij aanstelling, hun stemrecht als onderdeel van de Gemeenteraad konden behouden en daarmee nogal wat extra invloed op de besluiten van de Raad konden uitoefenen. Met de invoering van de Wet Dualisering Gemeentebestuur heeft de Gemeenteraad een kaderstellende en controlerende functie gekregen. Het college van B & W een bestuurlijke- en uitvoerende taak. Met de nieuwe taken en bevoegdheden wordt de Gemeenteraad geacht, beter in staat te zijn om het Bestuur te controleren en hun kiezers beter te vertegenwoordigen. Met dank aan deze primaire uitleg op Wikipedia.
In sommige Gemeentes wordt met het dualisme goed omgegaan. Helaas zijn er nog vele Gemeentes die zich niets aantrekken van deze Wet Dualisering Gemeentebestuur en gewoon doorgaan op de ingeslagen weg van de afgelopen jaren en jaren. U mag zelf bepalen welke weg de politiek in Nieuwegein heeft gekozen, daar doe ik even geen uitspraak over om u niet te beïnvloeden. Heel veel heeft te maken met de opstelling van met name het college maar ook van de Raad. Het ontbreekt de coalitiepartners regelmatig aan het kritisch beoordelen van de werk- en handelwijze van het college. Coalitiebelangen en fractie discipline zijn vaak nog steeds belangrijker. Zolang deelname aan het college belangrijker is dan de inhoudelijke discussies wordt het voor de welwillende- en transparant opererende partijen lastig om hier doorheen te komen. Volhouden en doorgaan tot resultaat is bereikt is onze boodschap.
De omschakeling van het monisme naar het dualisme is geen taak van de Raad maar eerder van het college en met name van de wethouders. Los van hun politieke gevoelens zullen zij zich sterker moeten profileren op het gebied van deskundigheid bij het uitvoeren van de portefeuille taken en de kunde om te besturen. De burgemeester, als voorzitter van de Raad, zal de Raad moeten wijzen op het feit dat zij als politiek orgaan aan het college opdrachten dient te geven om een programma uit te voeren waar de meerderheid van de Raad zich mee kan vereenzelvigen, vaak conform het college- of raadsprogram.
Voorwaarde is wel dat de Burgemeester zich onafhankelijk opstelt en boven de partijen durft te staan. Als die weg bewandeld wordt zal de Raad merken dat posities versterkt kunnen worden zodra er voldoende meerderheid in die Raad gevonden gaat worden door het inbrengen van sterke argumenten en ideeën. Dit zou veel aantrekkelijker kunnen zijn voor burgers, dan de eeuwige strijd tussen coalitie en oppositie, waar partijbelangen en bescherming van eigen mensen en coalitiepartners helaas nog steeds belangrijker zijn dan de wil om daadwerkelijk lastige zaken transparant aan te pakken.
Neem de verkiezingsprogramma´s van de diverse partijen onder de loep en constateer dat partijen vaak tegen deze eigen programma´s handelen en stemmen om het college niet in verlegenheid te brengen. Ja inderdaad de omgekeerde wereld. En dan straks in de nieuwe verkiezingsstrijd weer net doen of de belangen van de burgers de afgelopen vier jaar naar behoren zijn vervuld. Hypocrisie ten voeten uit.
Mijn voorkeur gaat uit naar een nivellering in de beleving van coalitie en oppositie. Af willen stappen van de steeds terugkerende strijd tussen deze twee groepen maar meer inhoudelijk ingaan op bestuurlijke zaken die tezamen opgelost moeten worden. Helaas zijn niet alle bestuurders in staat om de belangen van de burgers en gemeenschap te behartigen. Immers de partijpolitieke eigen belangen worden nog steeds veel te vaak voorop gesteld.
Veel hoeft u dus niet te verwachten van dit regelmatig navelstarend geneuzel in de Raad. Leren inzien dat je je eigen rol moet blijven vervullen. Dus niet op de stoel van ambtenaren, college of collega raadsleden gaan zitten maar je inzetten voor datgene wat belangrijk is, namelijk de burger van Nieuwegein. Soms blijken collega`s meer aandacht te hebben voor de werkwijze en aandachtspunten van andere fracties zoals sommige graag via columns willen laten weten. Zielig maar troost u met de gedachte dat dit soort bestuurders nooit voor een wethouderfunctie in aanmerking zullen komen, hoe zeer ze ook de best doen om het college en presidium te behagen. Onbegrijpelijk maar helaas, als oppositiepartij zelf oppositie voeren tegen andere oppositiepartijen om te proberen onrust te zaaien, het zal je partij maar zijn waar je in 2010 op gestemd hebt.
Omgaan met het belastinggeld van ons allen vraagt meer dan partijpolitieke instelling en motivatie. Kijk eens regelmatig in de spiegel of doe aan zelfreflexie. Dat zou ik graag aan sommige collega´s willen adviseren. Tegenwoordig doe ik dat zelf ook elke ochtend een paar minuten aandachtig en merk dan dat het beter kan en probeer daar, ook weer vandaag, van mijn kant een kleine positieve bijdrage aan te geven.
Het koketteren met jarenlange politieke ervaring hoeft geen voordeel te zijn, immers het blindstaren en afstompen na jaren politieke inzet is vaak logisch en begrijpelijk. Ook bij bestuurders in het bedrijfsleven is dit vaak een reden om op te stappen en aan een nieuwe uitdaging te beginnen. Echter, het pluche zit zo lekker en ook met niets doen wordt je maandelijks nog met een vergoeding verrast.
Wilt u reageren op dit verhaal, reageer dan gerust en stuur me een mailtje: jack@isblij.nl Dank voor uw geduld en aandacht. Jack Rijnders, fractievoorzitter Trots op Nederland, Nieuwegein.
Uiteraard is dit slechts mijn mening over dualisme en kan dit voor anderen aanleiding zijn om met een afwijkende mening te komen. En zo hoort het ook, vrijheid van meningsuiting zowel binnen- als buiten de Gemeenteraad.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.