Katern

Gevangenen in Nieuwegein persen klanten af

Enkele vrouwelijke gedetineerden uit Nieuwegein die tijdens hun gevangenisarbeid telefonisch producten verkopen aan consumenten en bedrijven, hebben misbruik gemaakt van de persoonlijke gegevens die aan hen zijn verstrekt. Ze belden klanten na werktijd op en persten hen af.Uit e-mailverkeer tussen medewerkers van de DJI blijkt dat gedetineerden in Nieuwegein misbruik hebben gemaakt van de persoonlijke gegevens van ’klanten’ die ze op hun computerscherm konden aflezen. Volgens diverse betrouwbare bronnen binnen de gevangenisdienst, die anoniem willen blijven, is het ’een aantal keren’ voorgekomen dat gevangenen telefoonnummers en adressen mee naar hun cel smokkelden en klanten tijdens het recreatieuur opbelden. „Vervolgens persten ze die mensen af door te eisen dat ze geld moesten overmaken naar een bepaald rekeningnummer“, zegt één van hen. „Als ze dat niet deden, zouden ze wel een paar mannetjes langs sturen om het geld zelf op te halen.“ Volgens een andere bron hebben de vrouwelijke gedetineerden ook ’afspraakjes’ proberen te maken tijdens hun weekeindverlof met mannelijke klanten.„Ze kregen pen en papier mee, dus konden ze de telefoonnummers gewoon opschrijven. Daar is nu een eind aan gemaakt.“ Het misbruik kwam aan het licht nadat klanten aan de bel trokken.


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk