Na uitspraak van de rechtbank op het beroep heeft de gemeente besloten om de voorgenomen proef om een verzinkbare paal te plaatsen op de Batauweg ter hoogte van de Nedereindseweg stop te zetten. Ook wel bekend als de knip op de Batauweg. Met de uitvoering van deze proef gaf het college invulling aan een opdracht van de raad. Doel was om gedurende één jaar te onderzoeken of de weg veiliger zou worden door een deel van het autoverkeer op de Batauweg om te leiden naar de A.C. Verhoefweg. Ook zou tussentijds na een half jaar een evaluatie plaatsvinden met winkeliers en omwonenden.
Op basis van deze uitkomsten van de evaluatie zou bepaald worden of we de proef zouden aanpassen, voortzetten of beëindigen. Om de rechtmatigheid van het verkeersbesluit te toetsen, wil de rechtbank echter deze uitkomsten vooraf op tafel hebben. Daarmee komt de gemeente in een lastige positie. Omdat de knip nooit een doel op zich was, maar een middel om de veiligheid te verbeteren, heeft de gemeente ervoor gekozen om zich te richten op andere maatregelen.

Fietsersbond zegt samenwerking met de wethouder op
Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein laat onze redactie weten: ‘We zijn woedend. Het college stuurt voor de zoveelste keer fietsers met een kluitje het riet in. We zeggen hierbij de samenwerking met wethouder Ellie Eggengoor van mobiliteit op. Het besluit gaat in tegen het in 2021 door de raad aangenomen principe van fietsers en voetgangers op 1 en van het raadsbesluit om een proef met een knip te doen.’
‘Het halteren van de bus op de rijbaan zorgt niet voor een afname van de autointensiteit en is dus geen alternatief voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van fietsers. Ook verbetert het de leefbaarheid van de Batauweg niet. Daardoor laat het college ook bewoners van de Batauweg in de kou staan‘ zegt Wegerif.
Uitkomsten van proef als onderbouwing
Op het verkeersbesluit zijn destijds vier bezwaren ingediend die door de onafhankelijke Commissie Bezwaarschriften zijn behandeld. De commissie adviseerde de gemeente in december 2023 om de bezwaren ongegrond te verklaren, wat de gemeente ook deed. Vervolgens gingen de winkeliersvereniging de Batau, de vastgoedeigenaren Muntplein en apotheek de Batau gezamenlijk in beroep bij de rechtbank. Op maandag 26 mei 2025 heeft de Rechtbank Midden-Nederland uitspraak gedaan en onder meer aangegeven dat het verkeersbesluit van de gemeente onvoldoende onderbouwd is. De rechtbank zegt dat niet goed onderzocht is of de knip noodzakelijk is en andere maatregelen zijn overwogen. Ook de nadelige gevolgen voor ondernemers en omwonenden zouden niet voldoende zijn meegewogen. In de visie van de gemeente zijn tijdens een uitgebreid participatietraject alle belangen in kaart gebracht en is een afweging gemaakt om de proef van één jaar te starten. Dat had het benodigde inzicht kunnen bieden of er minder verkeer is, en of het veiliger is. Ook zou het meer inzicht geven in de werkelijke gevolgen voor de bereikbaarheid van het winkelcentrum.
Knip is geen doel maar een middel
Omdat de knip nooit een doel op zich was, maar een middel om de veiligheid te verbeteren, richt de gemeente zich nu op andere mogelijkheden om de veiligheid te verbeteren. De aangepaste bushaltes op de Batauweg waarbij de bus stopt op de rijbaan, kan de Batauweg minder aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer en heeft een snelheidsremmend effect. Vanaf december 2025 gaan er in de spitsuren 50% meer bussen rijden over de Batauweg. Deze nieuwe ontwikkeling én het op korte termijn volledig aanpassen van de snelheid op de Batauweg naar 30 km/u maken deze weg minder aantrekkelijk voor gemotoriseerd verkeer. Het daadwerkelijke effect zullen wij in het voorjaar 2026 inzichtelijk maken door middel van verkeerstellingen. Dan wordt duidelijk of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Goed zo. Zou alleen maar een hoop geld extra kosten. Heeft op zich al veel teveel geld gekost.
Nu nog dat onzalige idee van evenemententerrein afschieten.
Al tientallen jaren is het duidelijk dat de Batauweg te druk is. Door
veel automobilisten wordt de Batauweg gebruikt als sluiproute van de
A.C.Verhoefweg. Dit resulteert in onveilige situaties en een slechter
leefmilieu voor de omwonenden door o.a. fijnstof en geluidsoverlast.
Bovendien nodigt de inrichting van de weg uit tot hard rijden.
Al bijna even lang wordt als meest voor de hand liggende oplossing een
knip in de weg voorgesteld om doorgaand verkeer te ontmoedigen. De
laatste milde variant hiervan was de verzinkbare paal. Na protesten van
met name winkeliers over op zijn hoogst een paar minuten langere
aanrijdtijd voor alleen automobilisten heeft de gemeente weer voor de
makkelijkste weg gekozen, niets doen. De aanwonende zijn dus voor de
zoveelste keer weer blij gemaakt met de spreekwoordelijke dode mus
Een geschets alternatief, meer bussen, zodat de snelheid afneemt komt
mij redelijk cynisch over. Een doel was juist minder verkeer. Bovendien
is een van de redenen om niet al jaren de gehele Batauweg 30 km/h te
maken, een paar minuten tijdverlies op het rijschema van diezelfde
bussen.
Mochten er dan toch meer bussen komen dan hopelijk wel elektrische
zodat tenminste de hoeveelheid fijnstof niet verder toeneemt.
Nu de potentieel erg effectieve verkeerswerende maatregel van een,
gedeeltelijk, afsluiting weer geen doorgang vindt, zal er ongetwijfeld
weer jaren gesteggeld worden over alternatieven. Misschien wordt het
tijd om eens te stoppen met alleen maar onderzoeken en ook effectief
eens iets te gaan doen.
Ik noem een paar mogelijkheden:
– zig-zag wegversmallingen waar maar om en om in één richting verkeer
door kan
– verhoogde middenberm bij bushaltes zodat auto’s niet alsnog langs
stilstaande bussen kunnen rijden
– extra verkeerslichten zodat het voordeel t.o.v de A.C.Verhoefweg
wegvalt. Dit bleek bij werkzaamheden aan de nieuwe bushaltes erg
effectief.
– stukken éénrichtingsverkeer.
– bredere fiets/voetpaden en smallere rijbaan
– handhaving 30 km/h (flitspalen)
– Batauweg inrichten voor parkeren langs de hele weg. Naast een
versmalling, wordt de Batauweg dan minder ervaren als een doorgaande
rondweg maar meer een normale wijkweg met als bijeffect ontlasten van
de parkeerdruk in de wijken.
– inrichten als fietsstraat waar auto’s te gast zijn
Zo moeilijk moet het niet zijn om eindelijk iets effectiefs te gaan
doen aan de overlast en veiligheid van de Batauweg.
Bijna helemaal eens, Jeroen.
Op Sluyterslaan speelt dit ook allemaal. Alleen is daar al (Zwanenburglaan, is verlengde van Sluyterslaan) een zig-zag. Helpt niets. Ook is de Sluyterslaan kortgeleden helemaal opnieuw gemaakt. Dan hoop je dat ze verhoogde middenberm maken bij (op de weg halterende bussen) bij bushaltes. Nee hoor, gewoon weer alleen witte lijntjes. Om moedeloos van te worden. Drempels die niks voorstellen, kan je gewoon met 60 of 70 overheen. Het blijft gewoon veel te aantrekkelijk om dit als doorgaande weg te gebruiken. En dat wordt alleen maar erger door alle nieuwbouw (vooral City). Nieuwegein is en blijft gewoon een enorm autofiele stad. Helaas.