Katern

Drie bruggen te ver

Weet u het verschil tussen Arnhem en Nieuwegein ? Arnhem was een brug te ver, maar Nieuwegein is drie bruggen te ver. Dat zit zo. Nieuwegein is een stad van bruggen. Zij verbinden waar de vele waterwegen Nieuwegein doorsnijden. Ondanks de diversiteit kan je vier soorten onderscheiden; de bruggen die er waren, de bruggen die er zijn, de bruggen die er nog komen en – als vreemdste soort – de bruggen die er zouden komen. Kent u de bruggen die er niet zijn al ?Ondanks de jonge historie van Nieuwegein is een brug alweer onderdeel van die geschiedenis. De houten brug over de Doorslag naar de kinderboerderij bleek verrot, is afgebroken en werd zo een niet-meer-brug. Terugkijkend is het een vreemde affaire. De gemeente is kennelijk vergeten de brug te inspecteren en te onderhouden. Of gebruikers risico gelopen hebben en of er een opvolger komt is onbekend.Nieuwegein heeft ook een brug die er zou komen, maar afgeblazen is. Een net-niet-brug dus. Jarenlang zijn er voorbereidingen getroffen voor een fietsbrug over de Doorslag, evenredig aan de A2. Zo zou een snelle fietsverbinding ontstaan van Utrecht naar het zuiden langs de A2. Er waren al bouwtekeningen, maar om oncontroleerbare, ineens blijkende redenen ging de bouw niet door. Jammer, want nu moeten interlokale fietsers zich een (om)weg zoeken en verdwalen prompt. Vreemde gang van zaken en zonde van de gemaakte kosten.Een derde soort zijn de nog te bouwen bruggen, de nog-niet-bruggen. Nieuwegein krijgt een fietsbrug vanaf de Plofsluis naar Houten. Deze brug biedt fietsers een tijdswinst van 3 minuten en de gemeente verwacht dat ongeveer 750 automobilisten hierdoor op de fiets overstappen. De brug gaat ongeveer € 8 miljoen kosten, waarvan Nieuwegein € 2 miljoen voor de brug meebetaalt en waarschijnlijk € 3 voor fietstunnels onder het industrieterrein.Iedereen die nu wel eens naar Houten fietst merkt dat dit zwaar tegenvalt; een afkorting is welkom. Maar hier schiet de nieuwe brug toch echt tekort. De reis wordt maar enkele minuten bekort, want aan de Houtense kant heb je altijd nog het vervolg naar en door Houten voor de boeg. Reizigers kiezen nu dus de auto en zullen dat ook na bouw van de Plofsluisbrug blijven doen. Een beter alternatief is het realiseren van een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal langs de A27. Fietsers uit Zuid zijn dan via het Klooster en de A27-fietsbrug veel sneller in Houten. Fietsers uit Noord blijven de voor hun kortste en dus de oude route over de Laagravenseweg gebruiken.De fietsbrug over de Plofsluis is een dure en verkeerde investering. Het is geen oplossing voor de lange fietstijd naar Houten, terwijl er een beter alternatief is. Het herstellen van de oude oost-west-verbinding lijkt mij nogal romantisch, maar belachelijk. Nieuwegein is een stad van bruggen, waarvan er drie te ver zijn; de niet-meer-brug, de net-niet-brug en de overbodige brug.Muziekje er bij ? A Bridge Too Far


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk