Column Willeke Stadtman: ‘City’

U kent het vast wel. Zo’n meewarige blik. Het kan je echt overal treffen. Ik heb het een keer gehad in de sauna. Dat je daar zo onopvallend mogelijk bloot zit te zijn en dat een volslagen onbekende, waarschijnlijk bij gebrek aan fantasie, aan je vraagt ‘zeg en waar woon jíj?’ En dat je dan moet zeggen dat je in Nieuwegein woont. En dat je dan in een dubbel gênante situatie verzeild bent geraakt: je bent bloot, je woont in Nieuwegein en de ander is ook bloot en die vindt het heel sneu dat jij in Nieuwegein woont en dat ongemak ga je dan samen op een heel ingewikkelde manier proberen te ontkennen door gebroederlijk nog wat water op de hete kolen te gieten omdat die droge lucht toch wel behoorlijk in de neus prikt.

Maar dat is nu allemaal verleden tijd. Wethouder Gadella vond het namelijk ook welletjes. Hij wilde wel eens af van dat minderwaardigheidsgevoel op verjaardagsfeestjes als het woord Nieuwegein viel.

De stad moest nodig opnieuw op de kaart gezet worden. Het moest scherp worden waar Nieuwegein ‘van is’. Er werden meedenk sessies georganiseerd onder het genot van een broodje en een drankje. Er werd volop gebrainstormd. Vooral over waar Nieuwegein ‘van is’. En dat bleek heel wat te zijn.

Zo moesten we onze ‘parels’ beter in de etalage zetten: Jutphaas, Vreeswijk, park Oudegein, de binnenstad. En wat zijn we makkelijk bereikbaar. Met de bus, met de tram, met de auto, en er is volop parkeerruimte.

Inwoners moesten trots worden op Nieuwegein. Want ergens steekt het dat 63 % van de Houtenaren trots is op hun stad tegen slechts 44% van de Nieuwegeiners. Er moest een tandje bij als het gaat om gastvrijheid en gezelligheid. Vooral voor mensen die Nieuwegein binnenkomen per auto of openbaar vervoer. Met borden of andere blikvangers moest de gezelligheid er bij de entree al vanaf spatten.

Dat mensen denken: Yes, Nieuwegein! Eindelijk!

Het besef rijpte dat we dat moesten gaan aanpakken met citymarketing. Met een heuse citymarketeer en een budget van een ton (vooralsnog te dragen door de Gemeente). We zijn nog niet eens echt begonnen of de eerste vruchten werpen zich al af. Want wie nu de Champs- Elysée van Nieuwegein (beter bekend als de Zuidstedeweg) binnenrijdt, ziet op de kruising die imposante banner al van verre hangen. City is de nieuwe naam van de binnenstad van Nieuwegein. Een geweldige vondst.

Niks Cityplaza. Dat staat alleen maar voor plat winkelen. De City van Nieuwegein omvat het hele gebied van de binnenstad, dus inclusief het architectonisch verantwoorde Stadshuis en De Kom. Eigenlijk alles wat zich binnen de Noordstedeweg, de Zuidstedeweg en de AC Verhoefweg bevindt, inclusief het stationsgebied.

Ik ben gelukkig geen citymarketeer. Want die krijgt er nog een hele kluif aan. Aan dat stationsgebied.

 

Eén gedachte over “Column Willeke Stadtman: ‘City’

  1. Ik heb geen vertrouwen in “city” , jaren geleden is Nieuwegein ook al op de kaart gezet als “city plaza” en wat is er gebeurd? Door de hoge huren van de panden zijn veel winkels vertrokken. Er moeten zeker geen woontorens worden gebouwd die maken city nog minder aantrekkelijk dan nu.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren