De gemeente Veenendaal is door de Fietsersbond uitgeroepen tot Fietsstad 2020. Dat is vandaag, vrijdag 28 februari 2020, bekend gemaakt in de Jaarbeurs in Utrecht. Veenendaal wist Enschede, Scherpenzeel, Schiermonnikoog en Winterswijk achter zich te laten. Fietsstad is een tweejaarlijkse verkiezing. Ook Nieuwegein had zich aangemeld als kandidaat voor Fietsstad 2020. Maar hoe scoorde Nieuwegein eigenlijk.
‘Nieuwegein scoort gemiddeld en dat komt met name door de vele 50km-wegen zonder gescheiden fietspad, de snorscooters en brommers op het fietspad en de omrijfactor’ aldus Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein.
De ranglijst is samengesteld op basis van het grootste fietsonderzoek van Nederland: ruim 45.000 fietsers gaven de afgelopen periode hun mening over de kwaliteit van het fietsen in hun omgeving. Dit beeld is aangevuld met een aantal objectieve factoren, bijvoorbeeld de hoeveelheid vrijliggende fietspaden naast 50-wegen, stedelijke dichtheid en hoever fietsers moeten omrijden om op hun bestemming te komen.
De vragen uit de enquête van Fietsstad 2020 zijn verdeeld over vijf categorieën. Hierbij konden cijfers op een schaal van 1 tot 5 worden gegeven. Een categorie die iets vertelt over hoe het is om in deze gemeente als kwetsbaardere fietser te fietsen, denk hierbij aan 8-jarigen en 80-jarigen. Nieuwegein scoorde hierbij een 3.3.
Hoe ervaart/beleeft een fietsers het om in Nieuwegein te fietsen. Is het stressvol of ontspannen om hier te fietsen? Nieuwegein kreeg een 3.4.
Een 3.3 kreeg Nieuwegein als het gaat om het onderhoud van de infrastructuur. Denk hierbij aan aspecten als afwatering en kuilen in de weg, maar ook aan winteronderhoud en het verwijderen van blad.
Is het fietsnetwerk logisch gekozen in Nieuwegein, kun je makkelijk je route vinden en rij je niet te veel om? Hierop scoorde Nieuwegein een 3.8.
Op de vraag hoe is de infrastructuur is geregeld in Nieuwegein, ligt er voldoende comfortabele verharding, zijn er voldoende parkeerplekken van voldoende kwaliteit, kreeg Nieuwegein weer een matige 3.3.
Naast bovenstaande resultaten zijn ook een aantal objectieve gegevens toegevoegd over het fietsen in de Nederlandse gemeenten. Eén van die vragen was de omrijdfactor. Hierop scoorde Nieuwegein het slechtst. Op de vraag: Als we ritten plannen vanuit een centraal punt naar punten die hemelsbreed een kilometer verderop liggen, hoeveel moeten we dan meer fietsen dan die ene kilometer? Hoe kleiner die afstand, hoe hoger de score. Een schamele 1.8 gaven de Nieuwegeiners.
Het maximale aantal punten kreeg Nieuwegein op de vraag over de rotondes. De inzenders vonden dat de rotondes goed zijn ontworpen voor de fietser. Een 5.0.
Ook het maximale aantal punten kreeg Nieuwegein op de vraag over de stedelijke dichtheid: 5.0. Hoe dichter een gemeente bebouwd is, des te meer bestemmingen liggen er op fietsafstand. Dat zit in Nieuwegein goed.
Een 2.0 kreeg Nieuwegein op de vraag: Hoge snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Daarom is het veiliger om langs 50 km/u wegen aparte fietspaden aan te leggen. Deze score geeft aan of gemeenten dit ook doen. Als de fietser de weg nog direct met de auto deelt, dan scoort de gemeente lager. Nieuwegein kreeg een 2.0.
Al deze gegevens zijn gescoord op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitstekend). Het gemiddelde van al deze schalen wordt genomen, waarbij de schalen gebaseerd op de enquête tweemaal ingebracht zijn (dubbel zo zwaar meetellen dus). Nieuwegein behaalde hiermee een totaalscore van: 3.4.
Publieksenquête
De basis van de verkiezing van Fietsstad 2020 is een publieksenquête van 26 vragen. Hieronder vind je de score van alle 249 inzenders uit Nieuwegein.
De verkiezing van Fietsstad 2020 werd mede mogelijk gemaakt door Gazelle.