Als het om onze eigen woonomgeving gaat, willen we vaak het allerbeste. Wat nu als het woongenot verstoord wordt door hondenpoep, zwerfafval of slecht onderhouden groen? Dan bellen, mailen of appen we naar de gemeente. En dat gebeurt massaal. Buurtfacts berekende dat alle Nederlanders samen in 2015 zo’n 1,9 miljoen zogeheten meldingen over de openbare ruimte bij de gemeente indienden.
De gemeente Nieuwegein ontving in 2015 in totaal 6608 meldingen en klachten van burgers over de openbare ruimte. Dat zijn 11 klachten per 100 inwoners. Dat is hoger dan het Nederlands gemiddelde (9 klachten per 100 inwoners). Openbare groenvoorziening is de inwoners een doorn in het oog en komt hiermee op plek een van de grootste ergernis met. Goede tweede is de klacht over de wegen in Nieuwegein, hier kwamen 1237 nmeldingen voor binnen. Het zwerfafval kom op een goede plek drie met 957 meldingen. Bekijk hieronder waarover nog meer wordt geklaagd.
Afval/zwerfafval: 957 meldingen – Percentage 14%
Groen: 1697 meldingen – percentage 26%
Handhaving/overlast: 407 meldingen – percentage 6%
Hondenpoep: 140 meldingen – percentage 2%
Ongedierte: 333 medingen – percentage 5%
Openbare verlichting e.d.: 549 meldingen – percentage 8%
Parkeren: 468 meldingen – percentage 7%
Speelterreinen: 129 meldingen – percentage 2%
Verkeer/gladheid: 213 meldingen – percentage 3%
Water/riolering: 431 meldingen – percentage 7%
Wegen: 1237 meldingen – percentage 19%
Overige/onbekend: 47 meldingen – percentage 1%