Wie bepaalt de grootte van de parkeervlakken in Nieuwegein?

J. Hardeveld: ‘Het begon bij mij met de opening van de betaalde parkeergarage waarbij de parkeervakken onder city plaza allemaal opnieuw zijn ingedeeld. Heel vaak irriteerde ik me aan het feit dat je vaak zo krap tussen 2 auto’s in staat dat je jezelf helemaal uit de auto moet wurmen om geen schade aan de auto van je buurman te maken. Sommige vakken zitten zo dik op de betonnen palen dat je je deur niet eens open krijgt. En regelmatig doken er al verhalen op van vrienden/kennissen die schade aan hun auto hadden nadat ze geparkeerd hadden onder city plaza. Uiteraard zonder melding van de aanstichter. Maar omdat ik hooguit 1x per weer op Cityplaza kom besloot ik mijn auto aan de achterzijde neer te zetten (waar voorheen de Xenos was en tijdelijk de markt staat) en je er maar bij neer te leggen.’

‘Waarschijnlijk beseften ze bij de gemeente dat er meer inkomsten zouden komen naarmate ze meer vakken zouden maken. Maar als je het omdraait naar de bezoekers moeten zij nu betalen om hun auto te parkeren, maar de service is er niet beter op geworden. Ik vraag me dan ook af: wie bepaalt dit allemaal?? want er zit blijkbaar iemand op zijn functie te slapen. En als je je realiseert dat wij met z’n allen voor de kosten opdraaien voor zowel het intekenen als aanleggen ervan, vind ik dat ze best wat meer gebruik mogen maken van (daadwerkelijke) ervaringen van bewoners en moeten ze meer stilstaan bij de werkelijkheid. Het ideaalbeeld wat hun in hun hoofd hebben is gewoon niet realistisch! Hoe graag ze het misschien ook zouden willen!’

‘Nu hebben ze afgelopen dagen op de Lopikerschans de parkeervakken opnieuw bestraat. En daar parkeer ik elke dag (aangezien ik daar woon) en nu heb ik van hetzelfde probleem ineens dagelijks last. Waardoor ik het nu tijd vind om hiertegen in actie te komen!’

‘Voorheen stonden er een aantal bomen tussen onze parkeervakken die de hele grond ontzet hadden dus herbestrating was wel hard nodig. Nou was de aannemer net begonnen aan de 1e 3 plekken en toen wees ik hem er al op dat de maten een stuk smaller geworden zijn dan dat ze waren en dat het echt te smal is. Ik hoopte daarmee dat ze het evt. direct aan zouden kunnen passen aan hoe het hiervoor was, aangezien er nog geen kwart gelegd was. Naar mijn idee zou dit een hoop tijd en geld schelen, maar deze persoon verwees mij door naar de gemeente. Want hun kregen immers ook maar een tekening door en maakten alles precies zoals ingetekend door de gemeente.’

‘Wij hebben voorheen nooit problemen gehad met de breedte van onze parkeervakken maar sinds ze opnieuw aangelegd zijn kan niemand (wanneer je je aan de vakken houdt zoals bestraat zijn) zijn deur fatsoenlijk meer openen. Laat staan een kind met maxi-cosi uit de auto tillen.’

‘Het gevolg is nu…..niemand houdt zich echt aan de vakken (omdat de realiteit gewoon maakt dat dit onmogelijk is) en zet zijn auto gewoon neer zoals voorheen, waarbij je normaal uit je auto kan stappen. Vervolgens is er één persoon (die in de flinke ruimte die op dat moment nog leeg staat omdat nog niet iedereen uit zijn werk is) zijn auto wel op een vlak neerzet en vervolgens kun je zowel rechts als links van die auto niet eens meer staan en ben je dus 3 extra plekken kwijt. Terwijl er al een parkeerprobleem is in alle wijken. Ik heb hiervan een foto bijgedaan, maar dagelijks kom je wel dingen tegen die tot kleine irritaties gaan werken bij een aantal bewoners.’

Op mijn foto kun je met rood de vakken zien zoals ze gelegd zijn en de auto’s geven aan hoe het in werkelijkheid hoort. (de rechterauto heb ik even gekopieerd, aangezien de auto die daar stond al weg was op het moment dat ik mijn foto maakte). Op deze foto kun je zien dat de vakken totaal niet kloppen wil je ook nog normaal uit je auto kunnen stappen.

‘Nou begrijp ik dat bij een parkeerprobleem (die nu iedereen vaak 2 auto’s heeft in alle wijken wel spelen) gelijk gedacht wordt, dan tekenen we toch gewoon extra vakken in dezelfde ruimte in. Maar als de gemeente reëel is moeten ze beseffen dat dat in de realiteit geen oplossing is en dus ook niet werkt. De auto’s van tegenwoordig zijn breder, terwijl de vakken en de ruimte ertussen alsmaar smaller word. Wanneer je netjes in de vakken parkeert en de auto’s naast je doen dat ook betekent dat vaak dat je je portier niet normaal meer kan openen, laat staan als 1 auto heel iets afwijkt van het vak of niet helemaal recht staat. Een kind in maxi-cosi uit de auto halen gaat niet eens normaal. Ik vind gewoon dat er dus rekening gehouden moet worden dat het portier normaal open moet kunnen voor een evt. maxi-cosi of boodschappen om zo ook schade aan anderen te voorkomen.’

‘Ze houden hier bij onze gemeente totaal geen rekening mee.Het is nou eenmaal een feit dat de auto’s gemiddeld 30-50cm breder zijn dan 30 jaar geleden. Zo is de gemiddelde auto tegenwoordig zo’n 180cm breed (bijv. Ford Focus 176cm breed/ Audi A4 186cm breed/ Touareg 193cm breed) en met geopend portier zijn auto’s al snel 1,5 á 2 maal zo breed.’

‘Ik wil dan ook heel graag de gemeente (en dan met name degene die verantwoordelijk is voor het intekenen van alle parkeervakken in Nieuwegein) uitnodigen om met 4 collega’s en ieder hun eigen auto’s naar de Lopikerschans te komen zodat zij even allemaal (tegelijk uiteraard) op de vakken parkeren en vervolgens normaal uit hun auto moeten komen. Zetten we bij 1 van de 4 personen een maxi-cosi op de achterbank en bij een ander 2 tassen boodschappen. Want als ze langskomen om te kijken denken ze misschien, valt toch best mee….en ze voldoen in hun ogen wellicht aan de minimale norm van 180cm breed (dit heb ik overigens nog niet eens gecontroleerd, maar een auto met gesloten deuren is dat al). Ik vind dan ook dat ze het gewoon eens moeten ervaren. Wat zij tekenen is niet realistisch en werkt dus in deze tijden niet meer!’

‘De vakken mogen overigens wat mij betreft ook wat duidelijker aangegeven worden (groter contrast in de tegels), maar wellicht is dat nu zeuren over niks, want niemand houdt zich er nu (logisch ook) toch aan. De tegels zijn nu in elk geval nagenoeg dezelfde kleur. Ik zou zeggen: gebruik desnoods andere tegels voor de vlakken, zoals je in batau noord ook vaak ziet of geef het aan met witte lijnen. Maar een parkeervlak mag best opvallen ten opzichte van de (rij)weg.’

‘Ik hoor heel veel klachten van mensen om mij heen over ditzelfde probleem, maar omdat het vaak maar 1 minuut irritatie geeft (hooguit langer wanneer je schade aan je auto hebt waarbij de aanstichter is weggereden) laat je het makkelijker gaan. Maar als dit doorgaat heb je straks over 10 jaar helemaal een probleem, want alles wat nieuw aangelegd wordt wordt gewoon een stuk smaller. En denk maar niet dat je de gemeente aansprakelijk kan stellen voor evt. schade aan je auto van derden bij het parkeren (daar dekken ze zichzelf wel voor in), die verwijzen je (wetende uit ervaringen) gewoon door naar de verzekering.’

‘Ik zou zeggen: alles wat in de afgelopen 3-4 jaar aan parkeervakken aangelegd is moet opnieuw gedaan worden en wel volgens normen die normaal zijn. De garage onder city plaza mag wat mij betreft ook weer opnieuw ingedeeld worden, dan maar wat minder inkomsten voor hun wat parkeergeld betreft. Zoals het nu is kan gewoon niet!’

‘Ik weet zelfs verhalen van mensen die zeggen: ik parkeer daarom ook altijd op 2 vakken, dan kan ik tenminste normaal uit mijn auto stappen en tegen dubbel parkeren wordt toch geen actie ondernomen. Dan loop je naar mijn idee toch ook inkomsten door mis?’

Daarom een petitie speciaal voor dit probleem: We hoeven als bewoners niet alles maar voor lief te nemen. Vind jij ook dat de parkeervlakken veel meer naar de maatstaven van deze tijd moeten en dat het aangepast moet worden, teken dan vandaag nog! Tekenen kun je hier doen via deze link.

Ingestuurd door J. Hardeveld, Nieuwegein

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren