Stadscentrum steeds groter verkeersknelpunt

In hoog tempo wordt er verder geknutseld aan ons stadscentrum. Over enige tijd gaat een nieuwe vleugel van het winkelcentrum open, staat het stadshuis te schitteren en gaat het nieuwe theater open voor bezoekers. Tegelijkertijd gaan de parkeergarages open en komt een enorme verkeersstroom langs en naar het centrum op gang. Ik heb de indruk dat het er nu al lastig manoevreren is en verwacht dat het straks pas echt vervelend wordt. Terecht ? Het volgende – overigens onbelangrijke – incident zou ons aan het denken moeten zetten.
Aan de Ringstede (achter het gesloten postkantoor) wil de gemeente de fietsenstalling verfraaien, uitbreiden en 10 meter verplaatsen. Een goed idee lijkt me, vooral omdat de bewaakte stalling gratis zal zijn. Er werd een ontwerp-wedstrijd uitgeschreven, een fraai ontwerp uitgekozen en de bouwplannen werden ter inzage gelegd. Tegen de gemeentelijke verwachting in werden bezwaren ingediend door Cityplaza-eigenaar Corio, HEMA, winkeliers en een bewonersvereniging. Hun bezwaren : meer geluidsoverlast en de situatie wordt onveiliger als stromen fietsers en vrachtwagens elkaar in een heel klein gebied kruisen. In plaats van de plannen aan te passen zet de gemeente liever alles op alles op het winnen van de procedure. Toch zou vooral het veiligheids-argument de gemeente aan het denken moeten zetten.In een heel klein gebied worden steeds meer functies, zoals stadshuis, theater en winkels, gepropt. Ze trekken allemaal sterk verkeer aan. Het huidige fiets- en auto-verkeer is zeker niet het eindbeeld. Al eerder in de plannenmakerij zorgde een verkeers-knelpunt in het westen van het stadscentrum voor verandering van de plannen. Anders dan de gemeente verwachtten projectontwikkelaars dat de nieuwe verkeersstromen door nieuwbouw bij het huidige theater De Kom onoplosbaar waren en zegden hun medewerking op. Noodgedwongen werden de plannen in west afgeblazen en werd het theater elders nieuw gebouwd.En nog steeds zijn er verkeers-raadsels in het stadscentrum. Als de brug aan de Noordstedeweg open gaat lopen ook de kruispunten in de buurt vol. De fietstunnel onder de Zuidstedeweg eindigt in een parkeergarage. En het verdwenen fietspad langs de Raadstede vormde een goede noord-zuid-verbinding, die nu dus verdwenen is. Het afsluiten van de Schakelstede voor noord-zuid-verkeer verlegde deze verkeersstroom naar de nabijgelegen Binnenwal, die nu dus veel drukker is. Ook de Noordstedeweg wordt een probleemweg, omdat het zowel een doorgaande weg is en omdat veel verkeer in- en uit-voegt. Fietsen langs de zuidzijde van de weg is nu al riskant, maar is dat straks met nog meer doorsnijdend verkeer zeker.Ik verwacht dat als het stadscentrum volgebouwd is en als de kantoren beter verhuurd worden het een enorm verkeersknelpunt is geworden. Maar misschien gaat de gemeente mij verbazen (er is al zoveel verbazends gebeurd) en kunnen we net zo vlot en makkelijk als vroeger even boodschappen doen op Cityplaza.Ontwerpwedstrijd fietsenstalling Ringstede (YouTube-filmpje)
In de file

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren