De leerlingen van HT2R van het Cals College in Nieuwegein hebben afgelopen week de TikTok Artcadia actie gewonnen! De prijs werd de prijs uitgereikt aan Luuk van Leeuwen, Levi Wammes, Sem Hu, Floris Kuiper en Sep Abrahamsen. Hun opdracht was om een creatief, gek en bijzonder filmpje te maken van het Artcadiabeestje en dit vervolgens op sociale media te delen.
Hoe kunnen we als Nederland ervoor zorgen dat al het extra water, dat er door klimaatverandering bijkomt, geen uitdaging wordt maar juist slim gebruikt kan worden voor de toekomstige stedenbouw? Dat was de probleemstelling voor de leerloingen van H2TR die als groepsnaam ‘Utrammers’ kregen.
De leerlingen over het project: ‘Met veel plezier hebben wij gewerkt aan een vernieuwend concept voor de stad Utram. We hadden een plan uitgewerkt voor het ontwikkelen van een stad op water. Nederland is een echt waterland en het water zal in de toekomst met alle klimaatveranderingen een uitdaging worden. Het was belangrijk dat in de ontwerpen en architectuur mee te nemen, net zoals duurzaamheid.’ Ook moesten de leerlingen rekening houden met wonen, werken en transport.
‘De inwoners van Utram kunnen wonen in goed ontworpen flats en huizen. Ze moeten mooi zijn, bij de omgeving passen en natuurlijk ook prettig om te wonen. Een winkelcentrum mag er niet ontbreken, zodat de dagelijkse boodschappen gedaan kunnen worden zonder de stad te verlaten. Brandweer, Politie en ambulance zijn aanwezig voor veiligheid en noodsituaties.’
‘Water is er rondom, maar wordt ook gebruikt om energie op te wekken en met goed technologie wordt het water gezuiverd om te kunnen drinken en gebruiken. Met deze duurzame technologieën is de stad niet alleen mooi, maar ook ecologisch verantwoord. Hiermee is Utram een unieke stad die als voorbeeld kan gebruikt worden voor toekomstige stedenbouw en duurzame ontwikkelingsplannen: het bouwen van steden voor woningen en bedrijven, maar tegelijkertijd bijdraagt aan een betere planeet.’
Over Artcadia
‘Artcadia, Imagine your future’ is een landelijke techniek- en kunstwedstrijd. De leerlingen werken met medeleerlingen aan een creatieve oplossing die antwoord geeft op een vraagstuk uit een stad in het jaar 2080. Dit doen zij onder begeleiding van een leerkracht op school. In de lessen gaan zij aan de slag met brainstormen, researchen en het bedenken van oplossingen. Het eindresultaat is een werkstuk in de vorm van een maquette, een schilderij of een ander (digitaal) kunstwerk met een inhoudelijke onderbouwing.