Terugblik raadsvergadering 23 maart 2017

De gemeenteraad vergaderde op 23 maart 2017. Casper Langerak is gisteravond namens de PvdA als raadslid geïnstalleerd als opvolger van Erica van Alfen. Vervolgens heeft de raad de transformatieagenda sociaal domein 2017-2020 vastgesteld. Hierdoor is een integrale visie op de ontwikkeling in het sociaal domein vastgesteld. Een amendement en twee moties om de transformatieagenda aan te scherpen zijn verworpen.

De raad is akkoord gegaan met de zienswijze op de kadernota van Werk en Inkomen Lekstroom. Vervolgens heeft de raad een, via een amendement aangescherpte, zienswijze op het voorstel voor ontschotte en gezamenlijk gefinancierde jeugdgezondheidszorg van de GGD regio Utrecht vastgesteld. De raad heeft de beheersverordening binnenstad Nieuwegein vastgesteld en daarna heeft de raad een, via een amendement aangescherpte, zienswijze op de kadernota van het Reinigingsbedrijf Midden Nederland vastgesteld.

De raad heeft drie moties aangenomen naar aanleiding van de startnotitie bestemmingsplan binnenstad die in de raadscommissie ROM is besproken. In de moties wordt o.a. aandacht gevraagd voor veilige fietsroutes en parkeerplekken voor fietsen en ontlasting van de verkeersdrukte op de Noordstedeweg. Eén motie wordt de volgende keer opnieuw in stemming gebracht omdat sprake was van stakende stemmen (14 raadsleden voor en 14 raadsleden tegen).

Ten slotte heeft de raad gesproken over een motie om de tekst van artikel 1 van de Grondwet duidelijk zichtbaar te maken in (de nabijheid van) het Stadshuis. Na een oproep van de burgemeester om in een bredere context met elkaar het gesprek aan te gaan over grondrechten en gezamenlijke waarden, is besloten de motie in te trekken en aan de oproep van de burgemeester gehoor te geven.

Enkele moties

Politie Nieuwegein scoort goed op spoedmeldingen

De politie in Nieuwegein heeft in 2016 1324 spoedmeldingen ontvangen binnen de gemeente Nieuwegein. ‘Dit zijn meldingen waar wij als politie direct heen moeten en alles uit onze handen laten vallen om direct ter plaatse te gaan’ aldus agente Angelique in een reactie op Facebook. In 94,1% van de gevallen was de politie dan ook binnen de gestelde tijd van 15 minuten ter plekke. Hiermee scoort de politie Nieuwegein hoog.

Angelique: ‘Wij zijn dag en nacht bereikbaar en doen er in noodsituaties alles aan om zo snel mogelijk aanwezig te zijn. Meestal zijn we binnen 3 tot 10 minuten op lokatie. Wij leggen de lat hoog voor onszelf: in 90 procent van alle spoedmeldingen willen we binnen 15 minuten ter plekke zijn. In 2016 waren we in 94,1% van alle spoedmeldingen binnen de gesteld 15 minuten op de plek.’

Landelijk waren agenten in 84% gemiddeld van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten aanwezig, met een duidelijke piek tussen de 3 en 10 minuten. Dit percentage is vrijwel gelijk aan 2015.

In 2017 deelt de politie nog de halfjaarcijfers op haar website. Daar vindt de burger ook een infographic die de inspanningen van de politie op het gebied van spoedmeldingen in beeld brengt. In 2018 wil de politie de cijfers frequenter publiceren. Op deze manier kunnen burgers duidelijk zien hoe de politie presteert op reactietijden. De cijfers vindt u op de website van de politie.