Oldtimertocht Nieuwegein een succes

Op 24 mei jongstleden reed er een opvallende stoet door Nieuwegein. Zo’n negentig oldtimers, klassiekers en youngtimers vertrokken op deze zaterdagochtend voor een zonovergoten tocht van ruim 125 kilometer. De voorjaarsrit, georganiseerd door automobielclub KNAC, eindigde met een mooie omweg in Amersfoort. Hier stonden nog meer prachtige oude wagens op de stoet te wachten.

De oldtimertocht startte aan de Museumwerf in Vreeswijk. Voor de start konden geïnteresseerden hier van een korte rondleiding genieten. Ondertussen arriveerden alle deelnemers langzaamaan om een parkeerplekje te vinden tussen de vroege vogels. Na een korte introductie en uitleg vertrok de stoet van Alfa Romeo’s, MG’S, een klassieke Rolls-Royce en vele andere merken voor de eerste etappe. Deze leidde de stoet via onder meer Wijk bij Duurstede richting Rhenen. Na een korte lunchpauze alhier ging de tocht verder langs Wageningen, Ede en Lunteren. De finish vond plaats bij de showroom van Oldtimer-wereld in Amersfoort.

Waarom een oldtimer kopen?
Alle deelnemers aan de oldtimertocht hebben natuurlijk zo hun redenen om klassieke auto’s te bezitten aan te schaffen. Allereerst zijn ze een natuurlijk een groot liefhebber en is het bezitten en onderhouden van een klassieker een grote passie. Echter komen er nog enkele voordelen bij kijken.

Een slimme investering
De negentig deelnemers aan de oldtimertocht zijn niet alleen liefhebbers, het zijn ook slimme investeerders. Exclusieve klassieke auto’s stijgen namelijk sneller in waarde dan bijvoorbeeld goud, kunst en vastgoed. Dat blijkt uit de wereldwijde prijsindex voor luxegoederen van vastgoedspecialist Knight Frank. Dat de prijzen van exclusieve oldtimers zo omhoog zijn geschoten komt vooral door de groeiende vraag bij welgestelde autoliefhebbers uit de Aziatische landen. Vaak laten deze hun klassiekers in garages in Europa opgeslagen staan, om vervolgens uit Azië over te komen om er rally’s mee te rijden.

Belastingvoordeel
Alhoewel de regels sinds 1 januari 2014 zijn aangescherpt heb je nog altijd een belastingvoordeel bij het bezitten van de meeste oldtimers. Voor klassiekers van 40 jaar en ouder geldt een volledige vrijstelling van wegenbelasting. Bij benzine auto’s van tussen de 26 en 40 jaar oud betaal je 25 procent van het volle tarief, met een maximum van 120 euro per jaar.

Waardevolle klassiekers
Van alle oldtimers is de Citroën 2CV, beter bekend als de Eend, de snelst in waarde stijgende auto. Dit blijkt uit de laatste cijfers van DOX (Deutsche Oldtimer Index) van het Duitse VDA. Op plaats twee en drie volgen de Volkswagen Bus T2 en de Mercedes 300 SL Coupé. In de top 10 bevinden zich opvallend veel betaalbare modellen, want ook de Ford Escort 100S, de Renault 4, de VW Kever en de Fiat 500 hebben een lijstje in de top veroverd. Volgens het VDA stijgen Duitse auto’s over het algemeen het meest in waarde en Britse auto’s het minst. Italiaanse auto’s zitten daar tussenin. De zoektocht naar een klassieker is door autoverkoopsites op het internet een stuk makkelijker geworden de laatste jaren. Waar je voorheen afhankelijk was van een specialistische dealer, kruip je nu even achter de computer om zelf het internet af te zoeken.

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren