ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1 en 2 TROTS OP NEDERLAND

Algemene Beschouwingen TROTS op Nederland op de voorgestelde Programmabegroting 2012 1e termijn. KADERLOOS OF HOPELOOS

VOORWOORD
Het mag duidelijk zijn, dat fractie TROTS zich volledig kan vinden in de woorden van de vorige spreekster mevrouw Bakhtali over het onderwerp integriteit van leden van Raad en college. Ik sluit mij daar dus volledig bij aan. Verder kan de fractie TROTS op Nederland zich slechts op weinig punten vinden in het nu voorliggende begrotingsvoorstel ; dit ondanks de eerder gedane suggesties van oppositiepartijen Trots, Leefbaar en ONS aan het college om meer overzicht te geven, het SMART principe mee te nemen, risico analyses te benoemen, wat slechts ten dele is gevolgd. Voor de komende jaren verwachten wij dan ook een volgende stap in het vaststellen van een echte Kadernota, zonder poppenkast eromheen. Daarnaast vindt TROTS, aspecten als controlerende taken een primaire bevoegdheid van de gemeenteraad inzake projecten zoals bijvoorbeeld het Roma Wisselgeld project waar dit nog steeds onmogelijk is gebleken. De eerder door mij gestelde vragen over het Roma project Wisselgeld hebben steeds onvoldoende antwoorden opgeleverd. Ook brieven van Erio uit Brussel worden het liefst aan de raad onthouden.

Onze fractie is ontevreden over het gevoerde proces tot nu toe; Ik hoop dat dit ook geldt voor een aantal leden van het college? Het zichzelf benoemde college deelt schijnbaar graag “kluiven” uit aan hen welgezinde organisaties. Schokkend is te noemen het bevoorrechten van een roeivereniging met een verkapte subsidie van ruim 6,5 ton, terwijl andere verenigingen en instellingen hun subsidies en gemeentelijke bijdragen zien wankelen of zelfs geheel of bijna afgeschaft zien. Waarschijnlijk heeft een van de 70 leden van deze roeiclub, voorzitter van de evenementencommissie, misschien meer invloed op het college en de coalitie dan andere verenigingen. Ook het voortzetten van het Roma project Wisselgeld van circa 5 ton per jaar is in onze ogen onmaatschappelijk.

We praten op dit moment over het vinden van een structureel bezuinigingspakket van ongeveer € 1,4 miljoen. Het is nog niet duidelijk wat de exacte bedragen de komende jaren gaan worden. Op dit moment moeten we maar uitgaan van deze 1,4 miljoen, zolang er geen betere cijfers voorhanden zijn. Het voorgestelde “project bezuinigingen” kan daarbij voor een klein deel als kader dienen.

BESTUUR EN COMMUNICATIE
Onze fractie TROTS vindt burgerparticipatie van het grootste belang. Transparantie naar burgers en mogelijkheden voor burgers om daadwerkelijk invloed uit te kunnen oefenen is nog steeds ons ultieme doel. Dit in tegenspraak met wat we helaas thans moeten constateren. Bezwaren en zienswijzen worden per definitie direct naar de prullenbak verwezen. Burgers voelen zich nog steeds miskent en niet serieus genomen. Jammer en ons inziens een gemiste kans om draagvlak te creëren.

Voorbeelden te over van de arrogantie van sommige bestuurders, zoals Binnenstad, van Heukelumstraat, Wisselgeld, Asbestproblemen, Windmolenpark, de Coffeeshop en zo kan ik nog even doorgaan. Soms zou je een referendum willen houden.
Zelfs in de nieuwe raadszaal maakt het college ernstig zichtbaar dat het liever geen of zo weinig mogelijk publieke pottenkijkers wenst. Het belachelijk kleine aantal publieke zitplaatsen is hiervan het voorbeeld.

Verder zijn wij van mening dat ook niet-raadsleden een serieuze rol moeten kunnen vervullen in raadscommissies en niet worden geschoffeerd door incapabele voorzitters. Aan onze collega raadsleden vragen we dan ook om er met elkaar voor te zorgen dat we voorstellen en ideeën alleen toetsen op inhoud en praktische toepasbaarheid en niet louter op partijpolitieke redenen

De fractie TROTS is voorstander van het altijd opnemen en bewaren van alle commissie- en raadsvergaderingen met de beschikbare geluidapparatuur. Helaas worden er in de gemeenteraad zelden inhoudelijk goede debatten gevoerd. Meestal betreft het een herhaling van zetten en standpunten louter en alleen om zichzelf te horen. Een positieve inbreng op de discussie ontbreekt vaak en dient meer om elkaar voor aap te zetten. In de Raad zijn figuren actief die na de raadsperiode in 2014 uitstekend als komiek verder zouden kunnen.

DIENSTVERLENING
TROTS op Nederland vindt het goed dat de gemeente zich als monopolist bewust is van de mening van de burger over dienstverlening. Via het KING programma “Waarstaatjegemeente.nl” en overheid.nl kunnen de vergelijkingen met andere gemeenten zichtbaar worden gemaakt. Stilstand is echter achteruitgang. Onze fractie vraagt om de ambities ten aanzien van dienstverlening te optimaliseren en bij voorkeur naar boven bij te stellen; een dergelijke bijstelling hoeft niet meer geld te kosten; het is meestal ook een kwestie van bedrijfscultuur, professionaliteit en realiteitszin.

Tijdens de presentatie van het nieuwe stadhuis heb ik mij samen met vele anderen, verbaasd over het feit dat alle bureaus, stoelen, zitjes, tafels en zelfs de bureaulampen allemaal nieuw waren. Het antwoord zal wel zijn dat het oude meubilair allang afgeschreven was en dus niet langer bruikbaar. Ja je hoeft immers niet op een paar centen te kijken en een kniesoor die daar wakker van ligt. Wat er met de bestaande meubeltjes gaat gebeuren is mij niet bekend. Ook fijn dat in ieder geval onze vertrouwde raadszaal fauteuils en de comfortabele trouwzaal meubeltjes wel hergebruikt gaan worden.

VEILIGHEID EN LEEFBAARHEID Bevordering van de veiligheid heeft voor Trots op Nederland nog steeds een hoge prioriteit. Om de ontwikkelingen goed te kunnen volgen is rapportage en een regelmatige verantwoording van de portefeuillehouder een vereiste. Wij hebben twijfels of er structurele verbeteringen gaan optreden met het thans gebruikte maatregelenpakket. Voorbeelden zijn recent uit de hand gelopen burenruzies waarvan de laatste houdbaarheidsdatum ruim is verstreken of de aanpak van drugsoverlast in de wijk Fokkesteeg waar TROTS eerder met Leefbaar Nieuwegein een initiatiefvoorstel voor indiende om de APV ten aanzien van handhaving wettelijk te onderbouwen. De eerste gebieden waar de handhaving toegepast zou gaan worden moeten nog steeds aangewezen worden.
Dat de burgemeester, in navolging op zijn voorganger, gewoon weer besluit om een gedoogvergunning af te geven voor de Zuidpool is wederom een klap in het gezicht van de bewoners van Fokkesteeg. Het rapport Berenschot ten spijt. Domme bewoners toch, u heeft niet voldoende geklaagd. Alle klachten uit het verleden hebben toen al niets opgeleverd omdat de politie niet kon optreden omdat er geen richtlijnen in het APV opgenomen waren. Logisch dat je van die mensen dan niet meer kan verwachten, om na al die jaren tevergeefs klagen en aangifte te hebben gedaan, nu ineens weer massaal aangifte te doen. Als u goed luistert hoort u de mensen uit Fokkesteeg zeggen: het haalt toch niets uit, na de afgelopen jaren keer op keer te hebben geklaagd werd de gedoogvergunning als vanzelfsprekend gewoon weer verleend.

RUIMTELIJK BEHEER EN ONTWIKKELING De ontwikkeling van de nieuwe industriegebieden loopt volgens het college geheel volgens plan. Geen enkele aanleiding om de beschikbare gronden naar beneden af te waarderen vanwege de economische situatie van dit moment en de structurele recessie in Europa.

SOCIALE STRUCTUUR Met de komst van een WMO stelsel worden de uitvoerende organen nog verder belast. Een adequate aanpak van fraude op uitkeringen zal naar onze mening op een professionele wijze moeten worden gedaan.

VERKEER EN WONEN De verkeerscongestie laat zich nu al regelmatig aftekenen. Stadscentrum, bruggen en sluipverkeer maken Nieuwegein op sommige momenten van de dag onbereikbaar.

SPORT, CULTUUR EN RECREATIE Onder het motto Nieuwegein beweegt vindt TROTS dat sport- en andere recreatieve verenigingen optimaal gesteund moeten blijven om de toekomst voor onze jeugd en de gezondheid van ons allen min of meer veilig te stellen. Dus eerlijker verdelen van de beschikbare subsidiegelden.

ECONOMIE EN FINANCIERING Dat onze gemeente op financieel gebied een minder solide beleid voert in vergelijking met vorige jaren, blijkt mede door het enorm opgelopen begrotingstekort, zie ook het Financieel Verdiepingsonderzoek van de provincie Utrecht naar de handel en wandel van 26 Utrechtse Gemeenten. Hoewel de omvang van de begroting is teruggelopen van 179 naar 158 miljoen, dat dit in de praktijk een sigaar uit eigen doos blijkt, of erger is want de gemeentelijke schuld is daarentegen met 49 miljoen opgelopen.

BEDRIJFSVOERING Uit dit Financieel Verdiepingsonderzoek wil ik u een belangrijke conclusie niet onthouden. Een vergelijking tussen een 4-tal Utrechtse gemeenten met meer dan 60.000 bewoners geeft het volgende beeld over het aantal ambtenaren. Op basis van het gemiddelde in deze 4 gemeenten, namelijk 1 op 146 zou het aantal ambtenaren in Nieuwegein kunnen dalen tot pakweg 418 ambtenaren. Een reductie van circa 83 ambtenaren wat een besparing kan opleveren van zeg maar ruim 5 miljoen. De hele bezuinigingsronde zou dan aan Nieuwegein voorbij kunnen gaan.
Ik eindig mijn betoog in 1e termijn met de opmerking dat ik de begroting 2012 afkeur en wel op een aantal voor ons belangrijke punten namelijk: Coffeeshopbeleid , Roma project Wisselgeld en de absurde gift aan de roeivereniging de Doorslag. Over dit uitgave bedrag van circa 1,2 miljoen zijn we nu een hele dag in overleg om een soortgelijk bedrag aan bezuinigingen te moeten bespreken.

Wederom een gemiste kans. Ik dank u mijnheer de voorzitter.

Gebruikte afkortingen

SMART: De letters van SMART staan voor:
 Specifiek; De doelstelling moet eenduidig zijn
 Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt
 Acceptabel; Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management
 Realistisch; De doelstelling moet haalbaar zijn
 Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn
In plaats van Ambitieus of Aanvaard wordt ook vaak Aanwijsbaar gebruikt (Wie realiseert het doel?). Een bijkomend criterium dat vaak wordt ingebracht, is Relevant (is de doelstelling waardevol voor de organisatie of de betrokkenen?), dat dan weer verband houdt met de aanvaardbaarheid.
ERIO: Europeon Roma Information Office
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
WMO: Wet Maatschappelijke Ondersteuning

HET VERVOLG – HET VERVOLG – HET VERVOLG

HET VERVOLG IN TWEEDE TERMIJN.

TROTS OP NEDERLAND, ALGEMENE BESCHOUWINGEN
IN 2e termijn.

Het zou in de toekomst wenselijk zijn om voorafgaande aan het opstellen van de Kadernota met alle raadsfracties overleg te voeren over de keuzes waar wel en waar niet te bezuinigen. De antwoorden op mijn Roma project Wisselgeld vragen en het onthouden van echte informatie geven de werkelijke situatie ernstig bloot en geven opnieuw voeding aan onze destijds verstuurde brandbrief aan de voorzitter van de Raad.

Bestuur en communicatie
We zijn hopelijk nog net op tijd begonnen met de eerste aanzet tot bezuinigen, omdat er van rijkswege ernstige bezuinigingen op de gemeenten afkomen, mede door de economische crisissen van de laatste tijd en de problemen rond de miljarden eurosteun wat prioriteit heeft ten opzichte van de Algemene Uitkeringen uit het Gemeentefonds. Het getuigt van realiteitszin om uit te gaan van een verlaging van de Algemene Uitkering in de komende jaren. Aangezien deze rijksfinanciering onze belangrijkste inkomstenbron is, ontkomen we niet aan het maken van pijnlijke keuzes bij het vinden van bezuinigingen vanaf 2012 en verder.

Het voortzetten van het onzinnige Roma project Wisselgeld goed voor circa 5 ton per jaar is in onze ogen niet meer dan een uit de hand gelopen onderdeel uit het coalitie akkoord. Het geeft te denken hoe het college de gelden denkt te kunnen verdelen. Gelukkig heeft de echt gekozen gemeenteraad uiteindelijk een hogere controlerende functie dan het zichzelf benoemde college. Dus kunnen de leden van de Raad op basis van realiteit en gezond verstand anders gaan oordelen.

Met de presentatie van de voorjaarsnota 2012 kunnen er altijd nog efficiënte bijstellingen plaatsvinden, aangezien de zwaarste bezuinigingen vanaf 2012 en de volgende jaren pas echt voelbaar gaan worden.
Wij hebben heel veel moeite met arrogantie en willen daarom dat ideeën en initiatieven op velerlei gebied ook de ruimte krijgen en serieus genomen gaan worden. TROTS op Nederland vraagt om hier in het vervolg zorgvuldiger mee om te gaan en ook rekening te houden met de wensen van onze burgers.

Helaas moeten we constateren dat we als raad nog steeds regelmatig geconfronteerd worden met het niet op tijd ontvangen van juiste- en kwalitatieve informatie vanuit de organisatie. Ons werk als raadslid kunnen we om die reden vaak niet voor 100% uitoefenen.

Veiligheid
Jammer burgers van Fokkesteeg? U had moeten blijven klagen over de Coffeeshop, ook al hielp het geen zier en was Cor de Vos en is ook Frans Backhuijs niet van plan om dat grote belang van deze ene exploitant op te laten wegen tegen uw klachten en het non-veiligheidsgevoel van driekwart gewone burgers in de wijk Fokkesteeg. Jammer ook voor het uitgebreide en kostbare rapport van Berenschot. Steun van de coalitiepartijen was ook niet te verwachten.
Ja als er steun van de oppositie nodig is voor andere besluiten dan zijn met name liberalen maar wat graag bereid om te beloven in ruil tegen de coffeeshop te zullen stemmen. Maar doen en beloven is iets anders en past helaas niet zo goed bij deze coalitiepartij. Hoe hypocriet kan je als partij zijn met een burgemeester uit hetzelfde nest . Of zou het ook zo in het coalitie akkoord zijn afgesproken?

Verder zijn we benieuwd naar de effecten die met de uitbreiding van het aantal BOA’s in heel Nieuwegein hun uitwerking gaan krijgen op het gebied van huisvuil, hondenpoep, fout parkeerders, winkelwagentjes en zo meer. Het serieus nemen van klachtmeldingen via de daarvoor beschikbare afdelingen en telefoonnummers.

Besparingen op het gebied van veiligheid zouden wij als TROTS erg onverstandig vinden, omdat dat mede een afname van veiligheid in onze gemeente zou kunnen geven.

Verkeer en wonen Het ontwikkelen van groenlicht trajecten, rotondes en ongelijke kruisingen blijven angstig achter bij de behoeftes. Steeds schermen met onderzoeken en adviezen lost het toenemende probleem niet op. Zeker gezien de wens om Nieuwegein als vestigingsplaats verder positief te ontwikkelen, is een voortvarende en adequate aanpak noodzakelijk.

Het college heeft het idee dat er zo snel mogelijk nieuwbouw gepleegd moet worden om teruggang in bewonersaantal te stoppen. Ondanks het feit dat Nieuwegein in vergelijking met het landelijk cijfer niet méér senioren in zijn midden heeft, is toch het idee geboren om zoveel mogelijk senioren woningen te bouwen om daarmee het inwonersaantal wat op te rekken. Reageren op huurwoningen en 50+ woningen kan regionaal via de woonkrant en zo trek je mensen uit de wijde omgeving naar Nieuwegein. Leuk te weten dat de vitaliteit onder 50 plussers jaarlijks toeneemt, kijk maar naar mij. Om een goed evenwicht te bewaren in leeftijdopbouw is het ontwikkelen van starters woningen tegen een haalbare prijs natuurlijk veel belangrijker voor onze toekomst. Uiteraard moet je dan wel zorgen voor voldoende werkgelegenheid en leuke faciliteiten voor jongeren.

Ruimtelijk beheer en ontwikkeling Volgens het college loopt de ontwikkeling van industriegebieden geheel volgens plan. Geen aanleiding om de beschikbare grond naar beneden af te waarderen , nee gewoon jaarlijks blijven verhogen, immers Nieuwegein is uniek en voor alle grote ondernemingen een aantrekkelijke vestigingsplaats met volop hotels, restaurants, uitgaansgelegenheden en stations waar nationale en internationale bedrijven nu eenmaal behoefte aan hebben.

Sociale structuur Over het terugdringen van fraude, een percentage van rond de half procent (4.000 euro) wat thans wordt teruggevorderd van de ruim 800.000 euro aan fraudegevallen is natuurlijk onverkoopbaar. Wij verwachten van het college hier, per direct, een heel stevig, professioneel en efficiënt beleid.

Sport, cultuur en recreatie Een eerlijke en evenwichtige verdeling van de beschikbare subsidiegelden is daarbij wat ons betreft vanzelfsprekend en wel zonder uitzonderingen.
Wij zijn van mening dat behoud en onderhoud van cultuurmonumenten en historische gebieden in onze stad en buitengebieden gekoesterd moeten worden en behouden moeten blijven voor ons nageslacht.
De Kom en bibliotheek staan al voor de opening op een bankroet. De ambitieuze bedrijfsplannen zijn schijnbaar onvoldoende getoetst op haalbaarheid. Dit geeft ernstig te denken. Is hier wellicht sprake van onbehoorlijk bestuur? Hoe is het mogelijk dat de verantwoordelijke bestuurders hier straks misschien toch nog mee weg komen. Het “ons kent ons” en “ons steunt ons” zal binnenkort nog heel wat stof doen opwaaien. Ben heel erg benieuwd welk lid van het college als eerste zijn biezen mag pakken.

Bedrijfsvoering en economie Uit het Financieel Verdiepingsonderzoek van de provincie Utrecht geef ik hierbij meer informatie over de in mijn 1e termijn genoemde vergelijking tussen een 4-tal Utrechtse gemeenten met meer dan 60.000 bewoners te weten Amersfoort, Nieuwegein, Veenendaal en Zeist. Het aantal ambtenaren in Nieuwegein is 1 op 126 bewoners. In Veenendaal is dit 1 op 128. In Zeist 1 op 161 en in Amersfoort zelfs 1 op 169 bewoners. Op basis van het gemiddelde in deze 4 gemeenten, namelijk 1 op 146 zou het aantal ambtenaren kunnen dalen tot pakweg 418 ambtenaren. Een reductie van circa 83 ambtenaren zou een besparing kunnen opleveren van zeg maar ruim 5 miljoen. De hele bezuinigingsronde zou dan aan Nieuwegein voorbij kunnen gaan. Gelijktijdig zouden we in de pas lopen met de landelijke norm van beperking van het aantal ambtenaren. Immers tussen 2003 en 2007 bleek al een ambtenaren afname plaats te hebben van ruim 9%. De daarop volgende jaren geeft het landelijk cijfer een vergelijkbare constante afname beeld aan van ruim 2% per jaar. Een oproep aan het college, wat u gaat doen om dit te verwezenlijken?

De ultieme wens van college en ambtenarenapparaat lijkt duidelijk om niet onder de inwonersgrens van 60.000 te zakken, de marge nu is immers al klein. Mede omdat dit grote invloed kan hebben op de hoogte van de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds en de diverse waarderingstabellen.

Economie en financiering De te verwachten bezuinigingen in de toekomstige jaren is door de enorm opgelopen schuldenlast een zeer grote zorg voor ons. Het lijkt nu integraal doorgeschoven te worden naar de volgende generaties. Van een positieve beleggingsportefeuille met mooi saldo van 34 miljoen in 2008 naar een negatieve leenportefeuille in 2012 van schrik niet 94 miljoen. In 4 jaar tijd is bijna 130 miljoen uitgegeven. Natuurlijk zijn er wat gebouwen en erg veel prestige en aanzien voor in de plaats gekomen. Je zal er maar brood van moeten kopen.

We vragen ons af welke verantwoordelijken het zover hebben laten komen. Het “kan-niet-op” beleid, wordt ondanks recessie nog gewoon doorgezet. Zie ook mijn eerdere opmerkingen over Binnenstad, Stadhuis, Theater, Roma project Wisselgeld en subsidie Roeivereniging.

Geachte toehoorders, collega’s en voorzitter
Hartelijk dank voor uw aandacht.

uw reacties en opmerkingen zijn weer hartelijk welkom via:
jackistrots@gmail.com
en………..van mij krijgt u antwoord.

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren