Harry Potter op Montessorischool De Vleugel

“Eigenlijk was het een 1-april-grap”, vertelt Mare. Samen met groep-8-klasgenoot Danijela organiseerde zij op 23 juni een Harry Potter Dag op Montessorischool De Vleugel aan het Mozartplantsoen in de wijk Zuilenstein in Nieuwegein. Allebei zijn ze een grote Harry Potter fan. “Het idee was dat we de rest van de school voor de gek zouden houden door net te doen alsof J.K Rowling, de auteur van de Harry Potter boeken, op school zou komen op de Harry Potter Dag. “Maar 1 april viel bij ons op een studiedag, dus we waren helemaal niet op school”, lacht Mare. Hoewel de grap in het water viel, bleef de Harry Potter Dag in hun hoofd rondzingen. Dus trokken ze de stoute schoenen aan en klopten aan bij Doreen Rambags, schoolleider bij De Vleugel. Rambags zag wel iets in hun idee en op 23 juni namen beide dames de leerlingen van groep 3-8 mee op avontuur door de magische wereld van Harry Potter.

Bij de les potions bereiden de leerlingen toverdranken, met Mare helemaal links en Danijela rechts op de foto

Natuurlijke nieuwsgierigheid aanwakkeren
Rambags: “Als Montessorischool vinden wij het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om dat waar ze enorm enthousiast over zijn verder te ontwikkelen. Als een onderwerp je raakt wil je er meer over weten en dan kom je vanzelf tot leren. Wij wakkeren de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen graag aan.” De meiden zijn in het project door Rambags zelf begeleid. “We gooien kinderen niet zomaar in het diepe. Als we kiezen om een idee uit te voeren, dan hebben we er meteen ook een beeld bij wat ze ervan kunnen leren. We werken heel doelgericht en nemen onze leerlingen daarin mee.” Dus leerden Mare en Danijela de beginselen van projectmanagement. Dat namen ze heel serieus. Ze verdeelden taken en verantwoordelijkheden en zorgden ervoor dat ze klasgenootjes bij hun project betrokken.

Op 23 juni is het zover. In de school hangen de vlaggen van de verschillende huizen van Zweinstein, toverstokken wapperen aan een lijn in de gang en zelfs de ingelijste verboden van het quasi-vriendelijke hoofd van de school uit boek vijf van de Harry Potter reeks, Dorothea Omber, zijn terug te zien. Als je goed kijkt zie je Hedwig, de uil van Harry Potter, de sorteerhoed en de brillen van Harry Potter en Luna Leeflang als decoratie aan de muur hangen.

Tovervoetbal
Als leerling-tovenaars worden de kinderen in groepjes verdeeld. Ze krijgen verschillende lessen van een heuse professor uit groep 7 of 8. Een van de lessen is ‘potions’ waar ze de ingrediënten van een toverdrank bij elkaar zoeken. Ze leren ook spreuken, verweer tegen de zwarte kunsten, waarzeggen en spelen een potje tovervoetbal. Ook Voldemort en Dorothea Omber zijn van de partij. In de groepjes zitten kinderen uit verschillende leeftijden bij elkaar. Ook dat is typisch Montessorisch. “In het Montessori-onderwijs is het gebruikelijk dat kinderen van drie verschillende leeftijden bij elkaar in de klas zitten. Zo ben je eenmaal de jongste, eenmaal de middelste en eenmaal de oudste. In al die rollen leer je weer iets anders” aldus Rambags.

Kinderen die dat leuk vinden mogen verkleed komen. Toverspreuken als ‘expecto patronum’ en ‘avada kedavra’ slingeren je om de oren. Je merkt meteen dat veel kinderen de boeken (voor)gelezen of de films gekeken hebben. Een piepkleine Harry Potter zwaait driftig met haar toverstokje. Wat vinden de leerlingen het leukste van de dag? Potions wordt veel genoemd. Een van de meisjes voelt zich na het drinken van de toverdrank al een beetje een kat worden. Het ziet er ook heel spannend uit met al die glazen flessen en potjes met benamingen als ‘oogappelsap’ of ‘goblin bloed’. Zelf gewone blaadjes laurier en tijm zien er ineens heel magisch uit. Als echte fan is Juf Danielle niet weg te slaan bij de Harry Potter Kahoot. Aan de blije gezichten te zien is dit een geslaagde dag.

Provincie zet stappen naar nieuwe toekomstbestendige tramorganisatie

Over dertig jaar wonen er ongeveer een kwart meer mensen in de provincie Utrecht dan nu. En tot 2040 zijn er meer dan honderdduizend nieuwe woningen nodig om die groei van de regio Utrecht op te vangen. Het openbaar vervoer (OV) hebben we hard nodig om onze dorpen en steden gezond, bereikbaar en veilig te houden. Voor de tram is daarin een grote rol weggelegd.

Links op de voorgrond gedeputeerde Arne Schaddelee tijdens de opening van de nieuwe tramremise in Nieuwegein

De tramorganisatie is tot nu toe een verzameling van teams en delen daarvan binnen de provincie Utrecht. Met het oog op de toekomst, waarin we fors groeien in OV en met mogelijk nieuwe tramlijnen, wil de provincie dit anders organiseren. Gedeputeerde Staten stellen daarom voor om het beheer en onderhoud van de trams en de infrastructuur te beleggen bij een publieke onderneming. Hiervoor richt de provincie een besloten vennootschap op met de provincie als

100 procent aandeelhouder
Het gekozen moment om een dergelijke provinciale beheerorganisatie op te richten heeft te maken meteen aantal grote projecten dat bijna klaar is, waaronder de Uithoflijn en de Vernieuwde Regionale Tramlijn, en met de aanbesteding van de nieuwe OV-concessies. Ook hebben Provinciale Staten in een motie opgeroepen om na te denken over de toekomst van de tramorganisatie.

Arne Schaddelee, gedeputeerde provincie Utrecht: “Met deze nieuwe provinciale organisatie kunnen we de tramreizigers zo goed mogelijk bedienen. Door het materieel- en infrastructuurbeheer in één hand te houden en door de focus op operationele taken, krijgen we een robuust tramsysteem met minder kans op grote storingen. Het gaat hier vooralsnog om een principebesluit, de details worden nog verder uitgewerkt. Uitgangspunt is dat de reiziger het meeste baat heeft bij deze voorgestelde inrichting.”

Het voorstel volgt op een periode van onderzoeken. Er is onder andere gekeken naar voorbeelden van OV-organisaties uit binnen- en buitenland. Daaruit zijn diverse lessen getrokken. Onder meer dat er veel organisatievormen mogelijk zijn, maar dat het ideale model niet bestaat.

Concessieverlening en -ontwikkeling van het OV-netwerk zijn in ieder geval altijd belegd bij een publieke organisatie en niet bij de markt. Vervoer is belegd bij een aparte vervoerder, en dit kan zowel een publieke als private onderneming zijn. Vervoerders voeren soms zelf het onderhoud uit aan materieel, mits het netwerk niet te klein is. Het beheer en onderhoud van de infrastructuur kan zowel bij de vervoerder als bij een aparte beheerorganisatie zijn belegd.

Aan Provinciale Staten wordt gevraagd hierin een besluit te nemen. Dit staat op de agenda van september. Hierna volgt uitwerking in een ‘implementatieplan.’

Kabinet investeert 1,2 miljard in infrastructuur voor het sneller bouwen van 135.000 nieuwe woningen

Het Rijk stelt 1,2 miljard euro ter beschikking om de woningbouw te versnellen. Dat geld wordt verdeeld over het land. In de provincie Utrecht krijgen Utrecht, Soest, Nieuwegein en Veenendaal een deel van de pot. In Nieuwegein gaat het om Nieuwegein City en Rijnhuizen.

Het geld is bedoeld om nieuwe woningen zo snel mogelijk aan te sluiten op de bestaande infrastructuur. In totaal zijn er door gemeenten en provincies 70 voorstellen ingediend. Daarvan zijn 32 voorstellen uitgewerkt dat ze in aanmerking komen voor de subsidie. In een Kamerbrief schrijft minister Hugo de Jonge dat het streven is om voor de 38 overige plannen in het najaar afspraken te maken. Ook is er nog 300 miljoen beschikbaar voor oudere plannen dit op dit moment nog niet aan alle voorwaarden voldoen.

Utrecht
De gemeente Utrecht krijgt in totaal 87,5 miljoen euro van het Rijk, dat geld draagt bij aan de bouw van 7750 woningen. De gemeente legt zelf 105 miljoen euro bij. Voor het gebied in Utrecht Zuidwest komt 71,7 miljoen beschikbaar voor 6200 woningen in Papendorp, Groenewoud en Kanaleneiland. Met dat geld wordt bijvoorbeeld een ‘parkeerhub’ met 2000 plekken gebouwd in Papendorp, komen er fietsverbindingen om de doorstroming te verbeteren en komen er 2000 extra fietsparkeerplekken bij het Centraal Station aan de Jaarbeurskant.

De rest van het geld gaat naar Noordwest voor de 1544 nieuwbouwwoningen in Wisselspoor, Cartesius en Thomas á Kempisplantsoen. De 15,75 miljoen gaat naar de aanleg van de fietstunnel bij de Boorstraat die het centrum moet verbinden met de nieuwe woonwijken.

Rest van de provincie
Ook in de rest van de provincie krijgen projecten financiële steun van de overheid. Nieuwegein is zeker van een bijdrage voor de infrastructurele ontsluiting van Nieuwegein City en Rijnhuizen.

Voor Soest en Veenendaal is ene potje gereserveerd, onder voorbehoud dat er nog wordt voldaan aan een deel van de co-financiering van de gemeente, provincie of de regio. Het gaat in Soest om de ontsluiting en leefbaarheid van Soesterberg, in Veenendaal om Groenpoort.

OM eist taakstraf voor man die met bergingsvoertuig op file A2 inreed

Het was een kort moment van onoplettendheid geweest waarvoor hij geen duidelijke verklaring kon geven. De bestuurder van een truck van bergingsbedrijf Collewijn zag niet dat het verkeer voor hem op de A2 bij Nieuwegein ineens afremde. De witte laadklep van een vrachtwagen dook plotseling voor hem op en hij knalde er in volle vaart bovenop, met een snelheid van zo’n 90 kilometer per uur. De aangereden vrachtwagen botste vervolgens op een stilstaande personenauto. De vier inzittenden van de vrachtwagen en de personenauto raakten zwaargewond. En ook de bestuurder van de bergingstruck werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd. Vandaag moest hij zich in de rechtbank verantwoorden voor het veroorzaken van het zware verkeersongeval op donderdag 24 september 2020.

De 42-jarige Nieuwegeiner was rond half vier die middag net klaar met een lange werkdag. Hij was ‘s ochtends om zes uur met zijn truck de weg opgegaan om gestrande voertuigen te bergen, vertelde hij in de rechtszaal. Lange werkdagen en nachtdiensten waren gewoon in het bergingsvak. Hij maakte in de periode ook nog eens veel overuren, omdat veel van zijn collega’s ziek waren. Daarnaast kon je naast je gewone diensten ook nog voor calamiteiten opgeroepen worden. Hij was vermoeid geweest die middag, maar dat was niet zo erg geweest dat hij niet meer kon rijden. “Het was niet zo dat ik zat te knikkebollen”, vertelde hij de rechters. Hij had de voorgaande nacht goed geslapen, hij had niet gedronken en was ook niet met zijn telefoon bezig geweest.

Niets gemerkt
Toch was hem ontgaan dat 11 seconden voor de aanrijding de matrixborden aangaven dat de snelheid omlaag moest naar 50 kilometer per uur, omdat er een file ontstond. Op beelden van zijn dashcam lichten de remlichten van een voor hem rijdende personenwagen op. Ook dat had hij niet opgemerkt. Vlak voor de aanrijding had de berger nog even kort achterom gekeken toen hij van rijbaan verwisselde. Maar dat was volgens hem niet langer geweest dan strikt noodzakelijk. Wel toonden de dashcam en de tachograaf in zijn truck aan dat hij te hard had gereden. Een zware bergingstruck mag hooguit 80 kilometer per uur rijden. Op het moment van de aanrijding reed hij 90 kilometer per uur en een paar minuten eerder zelfs 98 tot 112 kilometer per uur.

Waarom hij te hard reed, wist hij niet meer. Hij wisselde veel van rijbaan met hogere snelheid dan toegestaan. Zijn auto-ambulance was weliswaar zwaar, maar niet een heel grote vrachtwagen. Hij was niet gehaast geweest, maar was gewoon met het verkeer meegereden, zei hij. Met de avondspits in aantocht was de kans groot dat zijn werkdag nog niet ten einde was.  “Als ik de remmende auto’s en de matrixborden zou hebben gezien, zou het een zelfmoordpoging zijn geweest om hard door te blijven rijden”, merkte hij op. In de rechtbank bekeek hij samen met zijn advocaat voor het eerst de dashcambeelden van de aanrijding. Hij had het daar zichtbaar moeilijk mee. De Nieuwegeiner liep bij het ongeluk een hartkneuzing en acht gebroken ribben op en is nog altijd niet volledig hersteld. Hij heeft ontslag genomen bij het bergingsbedrijf, omdat hij dat werk niet meer aandurft.

Slachtoffers
De bestuurder en de bijrijder van de geramde vrachtwagen raakten zwaargewond bij de aanrijding. Een deel van het letsel is blijvend. De vrachtwagenbestuurder was als enige van de slachtoffers in de rechtbank aanwezig. Hij heeft een brace nodig, omdat zijn knie het steeds begeeft. Omdat zijn ziektekostenverzekering dat niet vergoed, wil hij dat de verdachte dit betaalt. De moeder en dochter die in de personenauto zaten, raakten gewond aan hun rug, schouders en nek. Ze hebben sinds het ongeluk allebei fysiotherapie nodig om te herstellen. Het meisje heeft nog maar weinig klachten, haar moeder kan nog altijd niet aan het werk. De verdachte wilde dat hij alles kon terugdraaien. Hij is blij dat er niemand is overleden en bood excuses aan voor het leed dat hij voor hen heeft veroorzaakt.

Volgens de officier van justitie is er voldoende bewijs dat de Nieuwegeiner door “aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag” het ongeluk heeft veroorzaakt. Op een plek waarvan hij uit ervaring wist dat het altijd druk is, lette hij 10 seconden lang niet op. Verder reed hij te hard en had bij zijn werkgever iets kunnen aangeven over de hoge werkdruk en de lange werkdagen. Het OM eist 150 uur werkstraf en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar. Als hij binnen twee jaar opnieuw in de fout gaat, is hij zijn rijbewijs kwijt. Omdat hij die voor zijn nieuwe baan nodig heeft, mag hij die nu nog houden.

De officier van justitie vond het het niet zo fraai dat de voormalige werkgever van de Nieuwegeiner vandaag ook een schadevergoeding eiste. Het bergingsbedrijf wil dat de oud-werknemer onder meer het eigen risico voor de schade aan de truck vergoedt. Het was gepaster geweest als Collewijn dat buiten de strafzaak om had geregeld, merkte de officier op. Dat vond ook de advocaat van de verdachte. Die vroeg de rechtbank om het bergingsbedrijf niet ontvankelijk te verklaren, zodat die zich voor een eventuele schadevergoeding tot de burgerrechter zal moeten wenden. De advocaat stelde ook dat er geen bewijs is voor aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag. “Als je het niet gezien hebt, kun je ook niet reageren”, vond de raadsman. Vanwege het moment van onoplettendheid zou de rechtbank zijn cliënt enkel een taakstraf moeten opleggen.

De rechtbank neemt twee weken de tijd om tot een vonnis te komen. De uitspraak staat gepland op donderdag 7 juli.

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht / Riks Ozinga