Gekker wordt het dit jaar niet meer: cassières van Albert Heijn gaan ouderen in de gaten houden. Om te beginnen in twee filialen in Den Haag. Als ze zien dat een oudere vergeetachtig is of eenzaam – of mogelijk allebei – grijpen ze in. Dan wordt de oudere met zachte hand naar een speciaal koffiehoekje geleid waar vrijwilligers van zorgorganisatie Royaal Zorg klaar zitten om een gezellig gesprekje aan te knopen.
Supermarktmanager Linda Noteboom is wild enthousiast “eerst dacht ik nog – gaat dat wel samen, ouderenzorg en een supermarkt”, maar nu is ze helemaal om. “Het is een prachtig voorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid van ondernemers in de participatiesamenleving.”
Ik vind het beangstigend idee en heus niet alleen omdat ik deze week 65 ben geworden en prompt door een onhandige manoeuvre mijn autosleutels in een afvoerput liet vallen.
Ouderen hoeven trouwens niet bang te zijn dat cassières van AH in hun mandje kijken en hen bestraffend toespreken als ze teveel snoep of drank hebben ingeslagen. Maar ze zijn wel aan de beurt als ze bijvoorbeeld teveel voedsel in blik aanschaffen.
Binnenkort worden twintig cassières getraind om verdachte signalen op de juiste manier te interpreteren. Speciale aandacht zal uitgaan naar ouderen met droge lippen of slordige kleding, ouderen die zich bij de kassa teruggetrokken gedragen of juist meer zijn gaan praten en naar struikelende ouderen. Volgens Linda is er steeds die leidende vraag: “Gaat dit nog wel goed, is dit nog wel verantwoord?” Zo nodig worden de kleinkinderen gebeld. Andere ouderen gaan linea recta naar het koffiehoekje.
Als ouderen hun pincode zijn vergeten of in de supermarkt de weg kwijt raken, drukt de cassière op een alarmknop. In dat geval reppen de zorgvrijwilligers zich onverhoeds naar de kassa.
Albert Heijn is niet de eerste ondernemer die zich op zorg en welzijn richt. PostNL zet al postbodes in als wijkverkenners. “Postbodes moeten de ogen en de oren van de wijk worden”. In Schiedam hebben postbodes inmiddels de cursussen ‘afval naast de container’ en ‘overlast op straat’ gevolgd.
Het zat erin.
De overheid trekt de handen af van de verzorging van haar burgers, en gelukkig zijn er altijd bedrijven of mensen die verrukt in zo’n gat springen.
Jumbo zal niet achterblijven. Mogelijk gaan hun cassières zich bezighouden met de controle van de kennelijk abominabele staat van 40.000 Nederlandse kindergebitten.
Dirk van de Broek gaat de cholesterol-check doen bij besteding van minstens 25 euro aan boodschappen en de HEMA verkoopt in de nabije toekomst uitsluitend tompoezen aan mensen met een aantoonbaar gezond lichaamsgewicht en een aanvaardbaar glucosegehalte in het bloed.
In de Media Markt wordt bij aankoop van een televisie gratis een visus- en gehooronderzoek uitgevoerd.
Ik weet het goed gemaakt, ik kom nergens meer.
Ik koop alleen nog via internet.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.