St. Antonius kiest positieve insteek tégen ongewenst gedrag, vóór een goede sfeer

In het ziekenhuis komen veel verschillende mensen samen. Hardwerkende medewerkers, patiënten die voor een spannende behandeling komen of bezorgde familie die op bezoek komt. Ieder met zijn of haar eigen gevoel: pijn, stress, blijdschap, spanning, verdriet, opluchting of zorgen. Die gevoelens kunnen sterke emoties oproepen en daar is alle begrip voor. Minder begrip is er voor ongewenste opmerkingen, schelden of zelfs agressie. Soms beseffen mensen niet eens dát ze ongewenst gedrag vertonen of wat de impact daarvan is. Met de campagne Glimlach probeert het St. Antonius Ziekenhuis iedereen er bewust van te maken dat een klein gebaar, zoals een vriendelijke glimlach, al kan helpen om de sfeer in het ziekenhuis fijn te houden.

Glimlach helpt
Het St. Antonius in Utrecht, Nieuwegein en Woerden kiest voor een positieve insteek tégen ongewenst gedrag, vóór een goede sfeer. En dat begint volgens het ziekenhuis bij een klein gebaar; een vriendelijke glimlach. Een glimlach is natuurlijk geen oplossing voor ongewenst gedrag, maar kan wél helpen om spanningen te verminderen en elkaar met meer begrip en respect te benaderen. Juist als het spannend is of druk of wanneer je zorgen hebt, kan een vriendelijk gebaar helpen om een goede sfeer te behouden. Of je nu patiënt, bezoeker of medewerker bent in het ziekenhuis.

Bij binnenkomst in de ziekenhuislocaties Utrecht, Nieuwegein en Woerden, lachen de komende tijd niet alleen de gastvrouwen en -heren je toe, maar ook de grote smileys die er hangen. Via social media, op schermen in wachtruimtes en op posters vraagt het ziekenhuis de komende tijd aandacht voor goed gedrag met een glimlach. Medewerkers, patiënten en bezoekers vertellen hun verhaal en delen hoe jouw glimlach hen goed doet. Asmaâ is één van hen. Ze werkt als SEH-verpleegkundige in ons ziekenhuis.

De glimlach van Asmaâ
In ons ziekenhuis komen veel verschillende mensen samen. Hardwerkende medewerkers, patiënten die voor een spannende behandeling komen of bezorgde familie die op bezoek komt. Ieder met zijn of haar eigen gevoel en emotie: pijn, stress, blijdschap, spanning, verdriet, opluchting of zorgen. Juist in het ziekenhuis is het daarom belangrijk dat we aandacht hebben voor elkaar. Een klein gebaar, zoals een vriendelijke glimlach kan al het verschil maken. Asmaâ (49) weet dit als geen ander. Ze werkt als SEH-verpleegkundige in ons ziekenhuis.

Asmaâ is geboren in Marokko en woont nu al 25 jaar in Nederland. “Ik draag zowel de Marokkaanse als de Nederlandse cultuur in mij en probeer daar het mooiste uit te halen, zowel in mijn leven als in mijn werk,” vertelt ze. “Op de SEH werk ik als verpleegkundige. Omdat ik meerdere talen spreek help ik daarnaast collega’s om patiënten met een migratieachtergrond goed te begrijpen en hen gerust te stellen.”

Asmaâ (49)

Veilige en fijne plek
De meeste mensen tonen begrip en geduld en blijven respectvol. De mensen die ongewenst of agressief gedrag vertonen, worden hierop aangesproken, kunnen een waarschuwing krijgen of soms zelfs strenge maatregelen verwachten. Met deze positieve benadering hoopt het ziekenhuis dergelijke situaties te voorkomen, waardoor het ziekenhuis een fijne, veilige en toegankelijke plek blijft voor iedereen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk


Mobiele versie afsluiten