Wat te doen bij calamiteiten binnen het bedrijf

Een ongeluk zit in een klein hoekje en je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Een kleine (of grote) brand, een valpartij van de trap of een andere calamiteit binnen de muren van het bedrijf kan flink wat stress en chaos opleveren. Naast het feit dat een bhv training volgen ontzettend belangrijk is, zijn er een aantal stappen die je moet ondernemen in het geval van calamiteiten binnen het bedrijf. Welke dit zijn, lees je hier.

1. Analyseer de situatie
Neem even de rust om de situatie goed te analyseren. Als een kip zonder kop rondrennen om de situatie te proberen te reguleren schiet natuurlijk niet op. Sta even een paar seconden (tot minuten) stil om alle mogelijke scenario’s in te schatten en de situatie goed te bekijken. Pas wanneer je er zeker van bent dat je veilig kunt handelen en de juiste stappen kunt ondernemen, is het tijd om in te grijpen. Je eigen gezondheid staat voorop!

2. Schakel de BHV’ers in
Ben je zelf niet BHV gekwalificeerd, dan is dit hét moment om de hulp van de BHV’ers in te roepen. Het BHV opgeleide personeel weet namelijk precies hoe zij moeten handelen in geval van calamiteiten, en hebben ook de nodige eerste hulp onder de knie. Het op tijd inschakelen van de juiste hulp zou zomaar eens een leven kunnen redden.

3. Schakel (indien nodig) hulpdiensten in
Is de situatie te groot om zelf aan te pakken, of moeten de hulpdiensten sowieso ingeschakeld worden? Doe dit dan zo snel mogelijk. Heeft er bijvoorbeeld iemand een hartaanval, dan bel je, terwijl je op zoek gaat naar de BHV’er, meteen de ambulance. In geval van brand zorg je dat er eerst iemand de brandweer belt terwijl een ander aan het blussen gaat. Het voorkomen van een escalatie is natuurlijk goed, maar het inschakelen van de juiste hulpdiensten is net zo belangrijk.

4. Evacueer indien nodig
Ziet het er naar uit dat de situatie wellicht escaleert? Zorg dan dat het gebouw op tijd geëvacueerd wordt. Doe dit aan de hand van het noodplan (een plan met alle veiligheidsvoorschriften die in ieder bedrijf aanwezig is) en zorg dat de orde bewaakt wordt. Zodra de aanwezigen in het gebouw geëvacueerd zijn kunnen de BHV’ers of hulpdiensten namelijk beter hun werk doen.

5. Noteer de schade
de calamiteit opgelost is, is het in geval van schade belangrijk om dit duidelijk vast te leggen. Je hebt deze bewijslast later namelijk nodig bij de verzekering.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk