Verkeershinder in de binnenstad van Nieuwegein vanwege bouwwerkzaamheden

Vanaf maandag 26 augustus aanstaande krijgt het verkeer op en rond de Noordstedeweg te maken met omleidingen die tot maart 2020 duren. Voor het geschikt maken van de vrij liggende grond op de hoek van de Herenstraat en de Noordstedeweg voor woningbouw wordt deze locatie zes maanden afgesloten. Dat geldt ook voor de weg tussen de Noordstedeweg en bouwmarkt Karwei. Het verkeer wordt omgeleid via de meest logische route met behulp van omleidingsborden. Als na de zes maanden de bouw van de appartementen begint, heeft het verkeer weer gewoon doorgang.

Parkeren onder het Stadshuis
Maak je gebruik van de parkeergarage onder het Stadshuis? Dan kun je vanaf maandag 26 augustus er niet meer inrijden vanaf de Noordstedeweg. Deze in/uitgang van parkeergarage Stadshuis is dan ook voor zes maanden afgesloten. De ingang aan de kant van de Nachtwachtstede/Zuidstedeweg blijft wel open. Ook fietsenstalling De Fietspomp blijft gewoon bereikbaar. Het afsluiten is vanwege de veiligheid van de fietsers. Dagelijks fietsen hier door de omleiding 20.000 fietsers per dag!

Bouwen op de HN lokatie
Op het stuk grond langs de Herenstraat en de Noordstedeweg, wat oorspronkelijk bestemd was voor kantoren, komt een appartementencomplex. 58 Huurappartementen en een verdiepte parkeergarage zullen worden gebouwd met een openbare daktuin op het dak van de parkeergarage.

De 58 appartementen worden gasloos en krijgen duurzame verwarming en koeling. ‘De openbare daktuin op de verdiepte parkeergarage draagt bij aan de beperking van de opwarming van de stad en is een waterbuffer bij hevige regenval’ aldus Eltjo Bouwman, directeur Wonen van Blauwhoed die de woningen gaat bouwen.

Kaarten van de omleidingen. De rode kruisjes op het tweede kaartje is een afsluiting voor al het verkeer, de groene lijn geeft de nieuwe fietsroute aan.

9 thoughts on “Verkeershinder in de binnenstad van Nieuwegein vanwege bouwwerkzaamheden

  1. SC

    Ik krijg de indruk dat deze afsluitingen alleen voor het autoverkeer is. Kunnen fietsers dan wel overal blijven rijden?

    1. Kees van der Meer

      Die rode kruisjes gelden voor alle verkeer, die groene lijn geeft de nieuwe fietsroute aan. De Herenstraat wordt een half jaar heeeel verkeersluw, niet leuk voor Karwei en Fototeam KenM……

      1. SC

        Bedankt. Ik had inderdaad moeite om die kaartjes naast elkaar goed in beeld te krijgen.
        Wat is dat slecht geregeld, dat je zo lang behalve vanaf de Herenstraat een lelijk eind moet omrijden om bij de bedrijven tussen de Hildo Kropstraat en de Noordstedeweg te komen.

  2. Bas

    Het blinkt allemaal weer uit in onduidelijkheid. Op de site van de gemeente zelf word je ook niet veel wijzer, DAT is juist de aangewezen plek om e.e.a. DUIDELIJK te communiceren, maar helaas…

  3. Nicole

    Wat verschrikkelijk. De laatste stukjes groen in het boomloze betonnen centrum worden ook weer vol baksteen en beton gestort. De gemeente heeft alleen maar dollar tekens in de ogen en creert een onleefbaar stadscentrum. Voorgoed naar de filistijnen. En bedankt maar weer!

    1. H van Riet

      De HN-locatie is een park met 13 bomen, waar ze vrij en zonder beperking kunnen wortelen. Uitermate belangrijk voor een boom.
      De bomen nemen veel water op. Het regenwater kan vrijelijk naar het grondwater zakken. De singel heeft een natuurlijke begroeiing en de watervogels kunnen er op het gras naar voedsel zoeken.
      Ook voor de amfibieën is zo’n habitat belangrijk.
      De libelle heeft waterplanten nodig om te kunnen voortbestaan.
      Waarom ben ik zo fel tegen dit plan ?
      Omdat in de nieuwe situatie er een ondergrondse parkeergarage van 16 meter breed en 95 meter lang is. Dat er een gebouw staat met een oppervlak van ongeveer 24 meter bij 24 meter. Dat er een uitrit is die ook een oppervlakte in beslag neemt en dat er dan als klap op de vuurpijl nog eens een bovengrondse parkeerplaats van ongeveer 100 m² wordt aangelegd.
      Wat heeft het plan als consequentie dat het water op al dat bebouwde oppervlak niet meer vrijelijk naar het grondwater kan zakken.
      Alfred de Jager is geograaf bij het Europees Droogte Observatorium. Hij heeft in een artikel in de Volkskrant bepleit dat het verstedelijkt gebied groener wordt. Hij schrijft: Eigenlijk mag er geen gevel op het oosten en westen bestaan zonder afdekking van een loofboom. Langs wegen en industrieterreinen zou hoog opgaande beplanting verplicht moeten worden. Onze huidige versteningsmanie is ronduit belachelijk en op geen enkele wijze goed te praten.
      Dat Nieuwegein aan de Doorslagzone 4 appartementengebouwen gaat bouwen zal ik niet bestrijden.
      Voor de HN-locatie blijf ik strijden om het te behouden als stadspark, waar de vogels kunnen nestelen en zingen .
      H. van Riet
      Nieuwegein

  4. H van Riet

    De HN-locatie is een park met 13 bomen, waar ze vrij en zonder beperking kunnen wortelen. Uitermate belangrijk voor een boom.
    De bomen nemen veel water op. Het regenwater kan vrijelijk naar het grondwater zakken. De singel heeft een natuurlijke begroeiing en de watervogels kunnen er op het gras naar voedsel zoeken.
    Ook voor de amfibieën is zo’n habitat belangrijk.
    De libelle heeft waterplanten nodig om te kunnen voortbestaan.
    Waarom ben ik zo fel tegen dit plan ?
    Omdat in de nieuwe situatie er een ondergrondse parkeergarage van 16 meter breed en 95 meter lang is. Dat er een gebouw staat met een oppervlak van ongeveer 24 meter bij 24 meter. Dat er een uitrit is die ook een oppervlakte in beslag neemt en dat er dan als klap op de vuurpijl nog eens een bovengrondse parkeerplaats van ongeveer 100 m² wordt aangelegd.
    Wat heeft het plan als consequentie dat het water op al dat bebouwde oppervlak niet meer vrijelijk naar het grondwater kan zakken.
    Alfred de Jager is geograaf bij het Europees Droogte Observatorium. Hij heeft in een artikel in de Volkskrant bepleit dat het verstedelijkt gebied groener wordt. Hij schrijft: Eigenlijk mag er geen gevel op het oosten en westen bestaan zonder afdekking van een loofboom. Langs wegen en industrieterreinen zou hoog opgaande beplanting verplicht moeten worden. Onze huidige versteningsmanie is ronduit belachelijk en op geen enkele wijze goed te praten.
    Dat Nieuwegein aan de Doorslagzone 4 appartementengebouwen gaat bouwen zal ik niet bestrijden.
    Voor de HN-locatie blijf ik strijden om het te behouden als stadspark, waar de vogels kunnen nestelen en zingen .
    H. van Riet
    Nieuwegein

  5. H van Riet

    Volgende week tijdens de hittegolf worden alle 13 bomen op de HN-locatie gekapt.
    Een dommer beleid is niet denkbaar.
    En bouwen op de HN-locatie is niet nodig.
    Met 4 appartementengebouwen van 70 meter hoog aan de Doorslagzone wordt er genoeg gebouwd.
    Wie in 2019 bomen kapt, snapt werkelijk niet wat er aan de hand is.
    We hebben hier een fan van Bolsonaro in het stadsbestuur

  6. rob provoost

    Nu het de fietsoversteek Herenweg – Noordstedeweg verwijderd is is het misschien een goed idee om een fietstunnel aan te leggen .
    Gezien de drukte van de Noordstedeweg m.n. als de brug open is geweest en als die niet open is wordt er te hard gereden is het een onveilige situatie .
    Ook gezien de toename van het fiets verkeer zal een tunnel voor de fietser een hoop risico wegnemen

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk