Toen & Nu: ‘Toen de A2 nog tweebaans was’

Geruime tijd geleden kregen wij een foto op de redactie aangeleverd van de snelweg A2, of beter Toen bekend onder de naam: Rijksweg 2, de weg van Amsterdam naar Maastricht. De foto is genomen net na de Viaanse brug richting Utrecht als je op die oude brug staat dan kun je links af naar IJsselstein over de dijk en rechtsaf naar Vreeswijk en (Nu) Hoogzandveld. De foto van Toen moet ergens gemaakt zijn in de jaren ’50 begin jaren ’60 van de vorige eeuw. Ziet u op de foto van Toen in de verte rechts de watertoren staan? De foto kregen we van Henk Stekelenburg.

Onze fotograaf Arend Bloemink stuurden wij met zijn camera op pad om de foto van Nu te maken, voor de rubriek Toen en Nu. Bloemink over zijn zoektocht: ‘Ik heb het gevonden! Komend vanaf Vianen, zie je twee stukjes asfalt liggen, bijna op het tunneltje dat van de ‘s-Gravenhoutseweg naar het westen leidt. Die stukjes asfalt zijn restanten van een (later) profiel van de A2. Op de oude foto bestaat dat tunneltje nog niet en is er een ‘gewone’ kruising tussen de weg over de dijk en de A2.’

Het stuk van de A2 van Amsterdam naar Utrecht, is geopend in 1954 en wordt in veel documenten ten onrechte betiteld als de eerste Nederlandse autosnelweg. Die eer viel aan het traject Voorburg – Zoetermeer in rijksweg 12. Deze was al geopend in 1937.

Het tracé van Utrecht naar ‘s-Hertogenbosch, zoals hier op de foto van Toen en Nu, begon met de bouw van bruggen over de grote rivieren, zoals de Bommelse Brug (1933), de Lekbrug en de Lingebrug (1936). In 1938 werd het deel Utrecht-Vianen geopend, in 1939 het Knooppunt Oudenrijn. Het betrof tweebaans wegen, geen volwaardige autosnelwegen.

Heeft u ook een oude foto en wilt u dat wij de foto van Nu gaan maken? Stuur hem dan op naar onze redactie. Dat kan via: redactie@pen.nl.

 

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk