Rit sneltram kan langer duren vanwege aanpak seinen en wissels

Een rit met de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kan de komende tijd wat langer duren omdat het systeem wordt aangepakt dat de seinen en wissels aanstuurt. Dit digitale systeem gaf de afgelopen maand steeds meer onterechte storingsmeldingen. Om de veiligheid van reizigers te waarborgen is het systeem tijdelijk uitgeschakeld. De bestuurders van de sneltram rijden daarom op het centrale kruispunt van de tramlijn voorlopig langzamer.

Het is nog niet bekend hoe lang het duurt voordat het systeem dat de wissels en seinen aanstuurt storingsvrij is. Ook zijn de precieze gevolgen voor de dienstregeling nog niet duidelijk. De provincie en vervoerder U-OV spannen zich in om het verlies aan reistijd over het gehele traject zo beperkt mogelijk te houden, bijvoorbeeld door een korte wachttijd te hanteren bij de eindhaltes. Reizigers in de tram worden op de hoogte gesteld van de tijdelijke maatregelen.

De provincie Utrecht, eigenaar van de tram, heeft met het oog op de veiligheid besloten het digitale systeem voor de aansturing van seinen en wissels tijdelijk uit te schakelen. Dat betekent dat de trambestuurder voorlopig, in overleg met de verkeersleiding, de snelheid en het verloop van de rit bepaalt. De tram kan langzamer rijden als de situatie op het spoor of de weersomstandigheden daarom vragen.

Veiligheidsmaatregelen
De wissels op het centrale kruispunt van de trambaan in Nieuwegein zijn vastgezet in de juiste rijrichting. Als extra veiligheidsmaatregel is op dit deel van de trambaan bij de remise de maximale snelheid terug gebracht van 70 naar 40 kilometer per uur. De nabijgelegen seinen zijn tijdelijk buiten werking gesteld en worden geblindeerd.

De storingen met het systeem en de ingreep zijn gemeld aan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) die namens het Rijk toezicht houdt op de veiligheid, zekerheid en het vertrouwen in het openbaar vervoer en de infrastructuur.

Overigens worden de slagbomen bij de overwegen van de trambaan niet getroffen door deze storingen. Die draaien op een andere techniek.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk