‘ResearchED Nederland 2019’ 12 januari bij Oosterlicht College Nieuwegein

Na London, Sydney en New York is de internationale onderwijsconferentie researchED op 12 januari bij het Oosterlicht College in Nieuwegein. Een congres voor en door docenten met als doel om de kloof tussen onderzoek en praktijk te dichten. ‘We zijn er trots op dat het Oosterlicht College zo’n mooi internationaal evenement huisvest’ zo laat het Oosterlicht College onze redactie weten.

Over researchED
ResearchED is in 2013 opgericht door de Britse docent en auteur Tom Bennett en heeft internationaal voor opschudding gezorgd en weerstand teweeggebracht, maar is door nog veel meer leraren, schoolleiders, beleidsmakers en onderzoekers omarmd. ResearchED conferenties zijn inmiddels gehouden in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Zweden, Noorwegen, Zuid-Afrika, Canada en de Verenigde Staten.

Wat is researchED?
ResearchED, de internationale leraren beweging opgericht en geleid door de Schotse docent Tom Bennett wordt op 12 januari, 2019 voor de vierde keer in Nederland georganiseerd, dit keer op het Oosterlicht College in Nieuwegein. ResearchED organiseert een eendaagse conferentie, met als doel het verhogen van de onderzoeks-geletterdheid binnen het onderwijsveld en het ondersteunen van nieuwe vormen van professionele ontwikkeling. ResearchED helpt leraren het onderscheid te maken tussen zinnige en onzinnige innovaties en onderzoek. Wetenschappers worden uitgedaagd om te vertellen hoe hun onderzoek een verschil kan maken in de dagelijkse lespraktijk. Op de conferentie komt een schat aan informatie uit onderzoek vaan de orde die leraren kunnen gebruiken in de dagelijkse lespraktijk.

Onder de sprekers bevinden zich beleidsmakers, top onderzoekers, maar ook leraren die vertellen hoe zij relevant onderzoek hebben gebruikt om leerling prestaties te bevorderen; Casper Hulshof belooft de donkere geschiedenis van de populaire mindsets theorie toe te lichten; René Kneyber, voormalig docent aan het Oosterlicht College en huidig lid van de onderwijsraad, bespreekt waarom de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs maar niet vooruit lijkt te gaan, ondanks alle innovaties. De Zweedse dr. Eva Hartell vertelt over comparative judgement’ een nieuwe manier van beoordelen die in veel gevallen sneller en betrouwbaarder lijkt te zijn dan traditionele manieren van nakijken. Sander Dankelman en zijn ‘Onderzoeksbende’, een gezamenlijk project van de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, VSNU, zijn bezig een kennisinfrastructuur voor Nederland op te zetten. Tijdens hun workshop vertelt de Onderzoeksbende over ontwikkelingen binnen het project en zoeken ze verbinding met het onderwijsveld.

Dit jaar presenteert Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. o.a. zijn nieuwste publicatie ‘Op de Schouders van Reuzen’, waarin hij gewone leraren laat zien hoe je kernbegrippen uit de onderwijspsychologie toepast in de klas.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk