Video: Provincie Utrecht pakt storingen tramsysteem aan samen met Strukton

Het trambedrijf van de provincie Utrecht zet, in samenwerking met Strukton Rail, een nieuwe techniek in de strijd tegen storingen tijdens de winter aan het tramsysteem. Om ijsvorming op de bovenleiding van de trambaan te voorkomen, wordt over het gehele traject van de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein de rijdraad voorzien van een bijzondere spray. IJs hecht daardoor minder snel aan de bovenleiding. Het is voor het eerst in Nederland dat deze innovatieve techniek IceGuard op een dergelijke schaal wordt toegepast.

Strukton Rail maakt er nachtwerk van om deze bijzondere spray over de gehele tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein aan te brengen. Een speciaal railvoertuig rijdt daarvoor ’s nachts over de trambaan en spuit deze spray laag op de bovenleiding. Het werk wordt in de nachtelijke uren uitgevoerd om het openbaar vervoer niet te belemmeren. Bovendien kan dan de stroom van de bovenleiding worden afgehaald.

De inzet van IceGuard is een proef, gebaseerd op eerdere testresultaten. Strukton Rail heeft op de remise in Nieuwegein de techniek onder diverse weersomstandigheden al getest met een positieve uitkomst. De spray bleek, ondanks passage van meer dan 1800 trams, goed te blijven hechten. Door het beschermende effect van IceGuard hechten condens en waterdruppels minder goed aan de rijdraad. Trams kunnen zo veel sneller en gemakkelijker ijzel van de bovenleiding afhalen. Voor de provincie Utrecht aanleiding om de nieuwe techniek nu over de gehele tramlijn intensief in de praktijk op de proef te stellen.

Preventieve acties
De nieuwe techniek wordt ingezet in combinatie met andere preventieve acties die erop zijn gericht de trams in de winter zoveel mogelijk op de klok te laten blijven rijden. Wanneer de weersvooruitzichten wijzen op vorst rijden standaard meerdere trams ’s nachts zonder reizigers door om ijs van de bovenleiding af te schrapen. IceGuard zal naar verwachting de inzet van deze ijzelritten met trams versterken, ook op de cruciale momenten wanneer de trams ’s ochtends vroeg uitrukken vanaf de remise in Nieuwegein en de eerste ritten gaan maken.

Om IceGuard goed te laten hechten, moet de bovenleiding driemaal in een winter worden voorzien van een spray laag. De resultaten van de proef van afgelopen dagen zullen goed worden geëvalueerd. Het trambedrijf van de provincie Utrecht zal ook de effecten op de lange termijn van deze nieuwe techniek op de voet blijven volgen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk