Kick off Samen voor Nieuwegein

In 2012 werden er 205 matches gesloten tussen bedrijf en samenleving. De maatschappelijke waarde bedroeg bijna 3 ton. Deze en andere resultaten werden op 14 maart gepresenteerd tijdens de kick off bijeenkomst van Samen voor Nieuwegein in Merwestein. Gastspreker Willem-Jan de Gast van Movisie nam de aanwezige partners in Merwestein mee in de trends en ontwikkelingen van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO).

Steeds meer bedrijven doen ‘iets’ aan Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). “MBO is normaal geworden, het valt nu juist op wanneer je als bedrijf niets aan MBO doet”, aldus De Gast. Daarnaast ziet hij nog drie trends op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen: het groeit, het professionaliseert en het verandert van vorm en invulling.

Deze ontwikkelingen zijn ook terug te zien in Nieuwegein. Het lokale netwerk voor MBO, Samen voor Nieuwegein, is vanaf 2010 flink gegroeid en telt op dit moment 43 partners, waaronder de onlangs toegetreden bedrijven Kettlitz Wulfse Verzekeringen en Ordina. “In 2010 zijn er via het netwerk 136 matches gesloten. In 2011 waren dit er 189 en in 2012 is dit gestegen naar 205. De maatschappelijke waarde bedroeg het afgelopen jaar ruim € 282.000,-“ zegt bestuursvoorzitter Dorathé van Doorn. “Een fantastisch resultaat waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. Het is tenslotte een succes van ons allemaal.”

Movisie onderzocht ook de motieven van bedrijven om aan MBO te doen. De minderheid (6%) geeft als reden ‘omdat het moet’, 13% ‘omdat het loont’ en 24% ‘omdat het hoort’. Meer dan de helft van de bedrijven (55%) zegt aan MBO te doen ‘omdat het inspireert.’

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk