Evaluatie burgerinitiatief

In 2002 is het burgerinitiatief in Nieuwegein ingevoerd. Hierdoor kunnen Nieuwegeiners onder bepaalde voorwaarden voorstellen op de agenda van een raadscommissie plaatsen. Twee jaar na invoering zou een evaluatie plaatsvinden. Het college heeft nu het plan van aanpak voor de evaluatie vastgesteld. Ook heeft het kennis genomen van enkele conclusies die op basis van dossieronderzoek zijn te trekken. Deze conclusies zijn onder meer:

De raadscommissies besluiten nu of een burgerinitiatief aan de raad wordt voorgelegd. Echter, niet de raadscommissies, maar het presidium bepaalt de raadsagenda. De verordening zou hierop nog moeten worden aangepast.

In de huidige procedure ontbreekt een regeling voor het doorzending van initiatieven, in het geval de raad niet bevoegd is. Te denken valt aan de uitvoering van verkeersmaatregelen. Als dat binnen reguliere budgetten kan, is het college bevoegd.

Het college heeft in de gehele procedure geen formele rol. Het college wordt niet geïnformeerd of geraadpleegd omtrent het ingediende burgerinitiatief of het ambtelijk advies daarover aan de raadscommissie. Ook dit is een punt voor de evaluatie.

Het college vraagt de leden van de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken (ABZ) om ook verdere bouwstenen aan te dragen voor de evaluatie. Het presidium wordt gevraagd de startnotitie op de agenda van de commissie ABZ van 3 maart te plaatsen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk