De Marktprikkel

In digitaal bestuur van juli staat onder het hoofdstuk "BurgerServiceCode voor dummies"een verhaal over ontvankelijk bestuur.. Onnodig te zeggen dat natuurlijk, volgens dit artikel, de overheid ontvankelijker wordt door middel van klantvriendelijke digitale oplossingen. Als je de klacht maar snel klantvriendelijk in kunt dienen, is de helft van het probleem al gepiept. Nu daar zit wat in natuurlijk. De overheid hoeft alleen maar het zoekproces vanaf de telefonische vraagstelling gedaan door de overheidstelefoniste van vlees en bloed te digitaliseren en dan schieten de pakkende beeldschermen op u af. Zonder moeite kunt u dan uw vraag stellen aan de deskundigen die achter dat scherm zitten!. Alsof elke burger precies weet wat hij eigenlijk moet vragen. Hij of zij heeft een probleem en is dolblij een echt mens aan de telefoon te krijgen. Aan die persoon gaat hij zijn probleem voor leggen en die gaat helpen met de juiste ambtenaar vinden. In eerste instantie wordt de overheid er opeens menselijk door.Dan komt er geen antwoord op de vraag. Dat heeft niets met digitalisering of het gebrek daaraan te maken. Dat heeft te maken met de capaciteit van de organisatie. Het aantal mensen dat binnen een beleidsterrein echt van de hoed en de rand weet, is niet zo groot. Hun kennis digitaliseren is niet zo eenvoudig en al doende is de enige die echt wat heeft aan het digitaliseren de club die dat verzorgt! Die leggen vaak ook schaamteloos uit wat er mankeert aan de gemeentelijke organisatie om vervolgens nog schaamtelozer te beweren dat hun aanpak alles zal oplossen/verbeteren/sneller maken.Zo mist volgens het bovengenoemde artikel de overheid de marktprikkel en natuurlijk moet daar digitaal wat aan gedaan worden. De vaag is of dat waar is. De overheid heeft al heel veel zaken met behulp van computersystemen geregeld en onze gemeente ook. Of nog meer nodig is? Er zullen zeker een aantal zaken zijn die door middel van de computer makkelijker en sneller geregeld kunnen worden. Er hangt evenwel ook een prijsplaatje aan die oplossingen. Dat moeten we dus ook in de discussie betrekken. Er hangt ook werkgelegenheid aan het probleem plus een stukje menselijke maat. De balie van ons stadhuis bestaande uit terminals is niet te vergelijken met de charmante dames die ons daar nu te woord staan. Bovendien ruikt het dan niet lekker meer!Al met al redenen genoeg om het digitaliseren niet de macht te geven. Marktprikkel betekent ook dat de klant de leverancier in de ogen kan kijken. Niet voor niets is het zelf scannen van je aankopen een mislukking gebleken. Mensen hebben gewoon behoefte aan contact. Daar hoort het gemeentehuis ook bij!

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk