D66 Nieuwegein stelt vragen aan het college over de vele tramstoringen

De D66 in Nieuwegein heeft aan het college van Burgemeester en Wethouders vragen gesteld over de vele storingen aan het tramspar van afgelopen tijd. Hiermee vraagt de partij aandacht voor de betrouwbaarheid van onze tramverbinding.

Jarenlang is deze verbinding een stabiele factor in de reisbewegingen van onze inwoners. Tom Verhoeve van de D66 in Nieuwegein: ‘Echter, de afgelopen periode laat die betrouwbaarheid ons in de steek. Voor zover wij weten is er geen duidelijke reden waardoor de verstoringen ontstaan. Wel valt op dat de storingen langer aanhouden en vaker voorkomen. Dat zorgt ervoor dat reizigers alternatieve vormen van mobiliteit kiezen.’

Behalve slecht nieuws laat Verhoeve ook in de brief weten dat er goed nieuws is: ‘U-OV communiceert steeds beter over de storingen in het tramverkeer. Daardoor is het mogelijk een overzicht te maken van de recente storingen. De afgelopen maand (van 20 oktober tot 20 november) zijn er elf serieuze storingen geweest! Deze storingen komen bovenop de reeds genomen maatregel om trams langzamer te laten rijden. Dat is gedaan doordat de provincie Utrecht het veiligheidssysteem van de wissels als onbetrouwbaar beschouwt. We zijn ons ervan bewust dat de provincie Utrecht de concessiehouder is voor de traminfrastructuur en de dienstregeling.’

D66 en ook andere partijen staat achter de ambitie van de gemeente Nieuwegein om reizigers te stimuleren om meer gebruik te maken van het OV en de fiets in hun mobiliteitsmix. In de brief wil de partij opheldering en stelt daarom de volgende vragen:

Wanneer zijn storingen structureel opgelost?
• Kan het College aangeven waardoor de problemen worden veroorzaakt?
• Wat gaat U-OV doen om de vele storingen structureel te verminderen?
• Welke rol pakt het College richting de provincie en U-OV om deze problemen te verhelpen?
• Wanneer zijn de problemen structureel verholpen?

Wat zijn de gevolgen voor de periode tot 2020? Bij de overgang naar de nieuwe trams en de aansluiting op de Uithoflijn in 2020 wordt ook de infrastructuur aangepast.
• In hoeverre leidt dat ertoe dat de komende anderhalf tot twee jaar vooral reactief met storingen wordt omgegaan?
• Kunnen reizigers blijven rekenen op een betrouwbare lijn?
• Wat doet het College om dit te garanderen?

Hoe voorkomt u dat tramreizigers wegblijven?
• Wat gaat het College doen om, samen met bijvoorbeeld de provincie, U-OV en Goedopweg, te voorkomen dat reizigers bij dit soort langdurige storingen in hun mobiliteitsmix (blijvend) kiezen voor de auto?

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren