Bouw nieuwe tramremise in Nieuwegein bereikt hoogste punt

Op 5 juni ging op de remise in Nieuwegein de vlag in top van de provincie Utrecht en De Vries en Verburg Bouw. Gedeputeerde Dennis Straat en algemeen directeur Henk Aantjes van het bouwbedrijf uit Stolwijk markeerden het bereiken van het hoogste punt van de nieuwe remise, een belangrijke mijlpaal voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

De nieuwe remise wordt de drijvende motor van het regionale Utrechtse tramnetwerk dat met de ingebruikname van de Uithoflijn in 2019 een forse schaalsprong maakt. Het aantal reizigers met de tram zal dan verdubbelen, evenals de vloot die wordt aangevuld met 27 nieuwe trams van leverancier CAF.

Alle werkzaamheden onder één dak
Met de bouw van nieuwe remise komen alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak: verkeersleiding, onderhoud, beheer en projecten. De nieuwe werkplaats krijgt met acht werksporen twee maal zoveel onderhoudscapaciteit. De monteurs werken vanaf een verhoogd bordes aan de nieuwe trams. De werkplaats is ook geschikt voor het onderhoud aan de huidige trams op de lijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. De Vries en Verburg coördineert tijdens de uitvoering van dit bouwproject het inbouwen van de onderhoudsinstallaties, zoals de wasstraat, spuitcabine en de hefsystemen. Het kantoor dat ruimte biedt aan circa 70 werkplekken bestaat uit twee bouwlagen, is voorzien van een lift en biedt via een bordes direct zicht op het werk van de monteurs beneden in de werkplaats.

Gedeputeerde Dennis Straat over het belang van dit project: “De nieuwe remise is niet alleen belangrijk voor de Uithoflijn. Vanaf deze plek geven we een kwaliteitsimpuls aan het complete tramsysteem. We zijn met z’n allen met een belangrijke opdracht bezig, waarmee we dagelijks meer dan 50.000 reizigers in de tram een enorme dienst bewijzen!”

Duurzame inrichting
Bij de bouw worden diverse duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals het toepassen van goede gebouwisolatie, warmte-koudeopslag, led verlichting en vloerverwarming. Bovendien wil de provincie op het dak ruimte bieden aan zonnepanelen en zal het gebouw aardgas vrij worden aangesloten. De verwarming zal zijn met milieuvriendelijke alternatieven als warmtepompen.

Voortgang bouw
Nadat het stalen frame van de nieuwe werkplaats en het kantoor is afgebouwd start na de zomer van 2018 de binnenbouw en inrichting van de werksporen. In de tussentijd is al een groot rangeerterrein gebouwd dat voldoende plek biedt voor de benodigde stalling van de trams. Vanaf begin volgend jaar worden alle nieuwe onderhoudsinstallaties ingebouwd. Medio 2019 moet de remise gereed zijn voor ingebruikname. Vanaf dat moment start het onderhoud aan de trams die op de Uithoflijn gaan rijden. Nadat de nieuwe werkplaats in bedrijf is gesteld, zal de oude remise worden gesloopt en wordt het omringende terrein begin 2020 opnieuw ingericht.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk