Reizigers geven Utrechts Openbaar Vervoer een 7,5

Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht heeft over 2017 een rapportcijfer gekregen van gemiddeld 7,5. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek door kenniscentrum KpVV/CROW.

Vervoerder U-OV, die in en rondom de stad Utrecht rijdt, scoorde net als in 2016 gemiddeld een 7,6. Ook de waardering van het tarief en de stiptheid van de ritten is gelijk gebleven. De score van het aantal ritten dat wordt gereden, is omhoog gegaan van 7,2 naar 7,4. De tram die rijdt in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kon rekenen op een algemeen waarderingscijfer van 7,6.

GEBRUIKSGEMAK OV-CHIPKAART
Opmerkelijk is dat reizigers vergeleken met 2016 aanzienlijk meer waardering hebben voor het gebruiksgemak van de OV-chipkaart op de tramhaltes. Het rapportcijfer op dit punt ging omhoog van 7,8 naar 8,2. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat vervoerder U-OV eind vorig jaar op kosten van de provincie Utrecht nieuwe betaalautomaten op de tramhaltes heeft geplaatst.

WAARDERING SYNTUS UTRECHT
Het gemiddelde rapportcijfer voor Syntus Utrecht is over het eerste jaar dat deze nieuwe vervoerder is gaan rijden uitgekomen op 7,4. Ter vergelijking, toen Connexxion in 2016 voor het laatst in dit gebied reed was de waardering een 7,5. De relatief lagere waardering heeft waarschijnlijk te maken met aanloopproblemen die de nieuwe vervoerder vorig jaar heeft gehad. De nieuwe bussen van Syntus worden beloond met opmerkelijk hoge rapportcijfers voor netheid en comfort. Het op tijd rijden kreeg als rapportcijfer een 6,0. Het aantal ritten van Syntus Utrecht werd met een 7,4 positief gewaardeerd.

Overigens scoorden beide vervoerders goede resultaten voor de manier waarop met veiligheid in het openbaar vervoer wordt omgegaan. Het rapportcijfer gemiddeld voor zowel U-OV als Syntus Utrecht kwam uit op een 8,0.

OVER HET ONDERZOEK
De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse ijkpunt naar de tevredenheid van de reizigers in het regionaal openbaar vervoer. Landelijk vulden 86.705 reizigers een schriftelijke enquête in, waarbij zij rapportcijfers gaven aan de verschillende aspecten van hun reis. Dat het onderzoek in het hele land op dezelfde wijze wordt gehouden is uniek in Europa.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk