Nederlandse schoen moet de wereld veroveren

In de internationale mode- en interieurwereld is ’Dutch Design’ zo langzamerhand een gevestigd begrip geworden. En nu moet ook de Nederlandse schoenenontwerpers de wereld gaan veroveren. Onlangs is in Nieuwegein de opleiding ’Industrial Footwear Design’ gestart, met 12 leerlingen met als grote gemeenschappelijke deler: een passie voor schoenen.”Ook al zijn de schoenfabrieken uit Nederland verdwenen, het is nog steeds een belangrijk schoenenland met zeker 100 merken die eigen designs op de markt brengen. En er is ook de tendens dat kledingbedrijven er een schoenenlijn naast brengen”, vertelt Liesel Swart, docent en projectleider van de nieuwe opleiding. ”Al jaren schreeuwde die hele industrie om ontwerpers. Tot nu toe leerde je heel creatieve schoenen ontwerpen op de kunstacademie, en dan moest je daarna helemaal bijgeschoold worden. Of je kon een opleiding volgen tot ambachtelijk schoenmaker. Daar leer je met de hand schoenen maken. Iets ertussenin was er niet.”Behalve het eigenlijke ontwerpen komen ook zaken als anatomie van de voet, de werking van de zwaartekracht en manieren van leerlooien aan bod, plus bijvoorbeeld marketing en communicatie. „Omdat de schoenen in het buitenland worden gemaakt, waar geen of gebrekkig Engels wordt gesproken, moet je heel gedetailleerd kunnen tekenen en goed kunnen communiceren”, vertelt Liesel Swart.Diverse merken, als Sacha, Le Coq Sportif, Bellezza en Fred de la Bretonnière zijn nauw betrokken bij de opleiding en geven de aspirant schoenontwerpers opdrachten, die als ze mooi zijn, ook echt worden uitgevoerd. Half november worden de eerste monsterparen gemaakt naar aanleiding van de eerste opdracht, een pump met een hak van vier centimeter voor dames van 40+, verwacht. (Bron:  De Telegraaf)

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk